Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rasmus95
Hej! Jag har en 940 turbo fulltryckare -97 som inte går som den ska, men då jag är lite mindre bra på bilar så skulle jag gärna vilja ha lite tips vad det kan vara för något fel.

Det vi här hemma har testat är:
Bytit lambda ( Då den lampan lös ) - Gick lite bättre.
Testade byta stift till andra men dom passade inte ( 3/4 fungerade innan vi tog ut dem men nu verkar det som att alla fungerar ) Går lite bättre.
fifflat lite med soppatrycket/laddet - gick lite bättre.
Även bytit LMM. - ingen större skillnad.

Det är väll det vi har kollat lite med, jag vet att det sitter en lätt-trycksturbo i den, men det ska väll inte spela någon roll?

DOCK, så börjar bilen gå hyffsat i låg hastighet, men den går som en orginal när den ska upp i högre hastigheter.

Tacksam för svar! :D
Användarvisningsbild
av White
Att motorlampan tänds behöver ju inte betyda att just sonden är trasig!

Lätttrycks och fulltrycksturbons turboaggregat är identiska, bara wastegateklockan som skiljer.

Kolla så stången på wastegateklockan inte lossnat från wastegatens arm. Inte ovanligt att sprinten går sönder så att stången lossnar.
av Rasmus95
Jäverhammar skrev:Beskriv på vilket sätt den inte går som den ska? En fulltryckare har väl högtrycksturbon och inte lågtryckaren?
En fulltryckare ska ha en fulltrycksturbo, ja! Men när jag köpte den så var det bara en lågtryckstrubo i!
White skrev:Att motorlampan tänds behöver ju inte betyda att just sonden är trasig!

Lätttrycks och fulltrycksturbons turboaggregat är identiska, bara wastegateklockan som skiljer.

Kolla så stången på wastegateklockan inte lossnat från wastegatens arm. Inte ovanligt att sprinten går sönder så att stången lossnar.
¨

Skriver till er båda, tacksam för svar! Men var hos en kompis igår på en verkstad som han äger och kollade lite på vad det kunde vara, då sa han att lågtrycksturbon inte tål så mycket ladd, ca 0,8 som MAX, medanst fulltrycksturbon tål mer men laddar vid senare varv! Men kände lite på turbon och den glappade ganska bra, så ska införskaffa mig en ny fulltrycksturbo och se vad som händer.. För nu går den "bra" på 1'an och 2'an fast inte på resterande växlar, pga den inte orkar ladda mer, och går då som en orginal på ett ungefär!
av Rasmus95
White skrev:Åter igen... Fulltrycksturbon och lågtrycksturbon är identiska förutom Wastegateklockan. Byt till en klocka från en fulltryckare så har
du en fulltryckare.

Okej, men jag lär ju iaf köpa ny turbo med tanke på att min glappar rätt bra?
av Rasmus95
White skrev:Förresten... Kollade ni fall wastegateklockans arm satt på plats?
Det tror jag inte att vi gjorde! Vart sitter den?
Användarvisningsbild
av White
Under turbon sett frammifrån sitter en konsoll med en "plåtdosa" (wastegateklockan), från klockan och rakt bakåt på turbons undersida
går en stång till wastegaten. Det är denna stång som brukar lossna i bakkant där den sitter fast i wastegatearmen.

Grunkan vid röda pilen är wastegateklockan.
Bild

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]