Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TureMagnusson
Jag har en V60 D4 Aut Ocean Race Business Edition på kö för tillverkning. Funderar starkt på att komplettera med bl. a. Driver Support-paketet och Parkeringsssistans innan den börjar byggas.

Jag har plats i ett typiskt underjordiskt flerbilsgarage med ganska smala platser och en massa betongstolpar. Det är väl 7-10 cm eller så på varje sida om backspeglarna när man backar in. Jag är, ärligt talat, ganska dålig på att parkera och undrar om parkeringsassistenten fungerar bra för sånt här. Vad tycker ni som provat och/eller använder den regelbundet?
Användarvisningsbild
av crumpets
Parkeringsassistenten kan bara fickparkera åt dig. Den kommer inte göra nånting för scenariot du beskriver. Driver support däremot rekommenderar jag absolut att du investerar i!
crumpets skrev:Parkeringsassistenten kan bara fickparkera åt dig. Den kommer inte göra nånting för scenariot du beskriver. Driver support däremot rekommenderar jag absolut att du investerar i!
Det är vad jag också först trodde. Men på den film som visas när jag använder "Bygg din Volvo" och väljer att läsa mer om "Parkeringshjälp f/b med park.asstistent" så styr bilen själv in i både en fickparkering (vid vägkanten) och en "backa-rakt-in.parkering (som i mitt garage, tycker jag). Så jag undrar ändå om det kanske kan fungera. Har och använder du funktionen själv, crumpets?
av Malmstroem
Jag har inte parkeringsassistent, men parkeringshjälpen fram och bak underlättar att ta sig fram i trånga parkeringshus.

Då vet man i alla fall hur nära olika stolpar man kommit.
Användarvisningsbild
av Kaikki
Något verkar ju finnas med att den kan parkera även rakt in i en ficka mellan bilar. Se här:

Men det kanske är så att detta är under utveckling kanske...
Användarvisningsbild
av crumpets
Kaikki skrev:Något verkar ju finnas med att den kan parkera även rakt in i en ficka mellan bilar. Se här:

Men det kanske är så att detta är under utveckling kanske...

Det där är autonom parkering... Det är något helt annat. Menar du att volvo länkade denna från "bygg din bil"? :shock:
crumpets skrev:Det där är autonom parkering... Det är något helt annat. Menar du att volvo länkade denna från "bygg din bil"? :shock:
Nej, crumpets, det är inte det YouTube-klippet som visas från "Bygg din bil" utan en film som visar halvautomatisk parkering där föraren sitter i och reglerar gas och broms. Men filmen visar alltså två typer av parkeringar, både fickparkering och baka-rakt-in-parkering.
Användarvisningsbild
av Kite
volvobrasse skrev:Parkeringsassistent, visst är det ett extra tillval? Eller ingår det i något paket? Hittar inte det som tillval?
Det är tillval, finns på samma sida där man kan välja parkeringssensorer.
av JST
Nu vet jag inte något om hur det är att använda parkeringsassistent, men jag har precis fått min nya V60 med parkeringsvarnare f/b. Det är ju fint att ha, men jag tycker den är alldeles för känslig. Den börjar varna ganska tidigt, och sen har den kommit upp till full styrka (konstant pip) redan när bilen är typ en halvmeter från vägg. Då får man ju ändå köra in den sista biten på känn och det gillar jag inte. Jag skulle inte vilja vara utan - det är inte så jag menar - jag menar bara att jag tycker upplösningen på känsligheten är för dålig.
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]