- lör 01 nov 2014, 10:03
#913500
Det råder nog begreppsförvirring om vad som är Sensus, och dess olika avarter Sensus connected och Sensus connected touch. Min bil, från 2012, har Sensus, och det har den oavsett om man har liten eller ännu mindre skärm. De olika ljudsystemen påverkar dock skärmens storlek, såtillvida att Performance och High Performance kom med minsta skärmen, medan High Performance Multimedia och Premium sound levererades med större skärm. Sen kunde man välja navigation med enklare ljudsystem, och då fick man också större skärm.
Men Sensus kallades själva infotainmentsystemet, inkluderande alla inställningar och sånt som man kan göra med det.
För övrigt finns det väl ingen poäng i att stänga av ett däcktrycksövervakningssystem så länge det fungerar? Åtminstone för den som har det indirekta systemet, där det fungerar oberoende av någon speciell utrustning i hjulen. Hur besvärande det kan vara att ha en varning om att tryckgivarna inte hittas när man kör med vinterdäck (nu under förutsättning att de saknar givare) vet jag inte. Ofta vänjer man sig ju rätt snabbt vid sånt extra krafs.
Även för den som faktiskt ofta kollar sina hjul kan det vara bra med övervakning under körning. Råkar man köra på en spik eller nåt kan skillnaden mellan att ha övervakning och inte ha det vara ett förstört däck eller ett som man fick pumpa två gånger på vägen till verkstaden, där de satte i en plugg och så gick det att köra vidare på samma däck ett antal mil till. Jag vet med mig själv att jag kollar däcken, genom att faktiskt titta på dem när jag närmar mig bilen, mycket oftare än vad de flesta bilister gör. Så en plats för övervarkningssystem finns det. Var bara någon månad sedan när jag sade till en arbetskamrat att hon hade smygande punktering, för jag lade märke till att ena bakdäcket stod lågt när jag gick förbi hennes bil. Själv hade hon inte sett någonting alls. Då var trycket ändå nere på 0,4 bar när vi kollade, och i däcket satt en skruv. Det fungerade från och till jobbet, men samma kväll skulle hon köra en resa på femton mil, och då hade det nog blivit totalhaveri, om jag inte sagt något.
Men Sensus kallades själva infotainmentsystemet, inkluderande alla inställningar och sånt som man kan göra med det.
För övrigt finns det väl ingen poäng i att stänga av ett däcktrycksövervakningssystem så länge det fungerar? Åtminstone för den som har det indirekta systemet, där det fungerar oberoende av någon speciell utrustning i hjulen. Hur besvärande det kan vara att ha en varning om att tryckgivarna inte hittas när man kör med vinterdäck (nu under förutsättning att de saknar givare) vet jag inte. Ofta vänjer man sig ju rätt snabbt vid sånt extra krafs.
Även för den som faktiskt ofta kollar sina hjul kan det vara bra med övervakning under körning. Råkar man köra på en spik eller nåt kan skillnaden mellan att ha övervakning och inte ha det vara ett förstört däck eller ett som man fick pumpa två gånger på vägen till verkstaden, där de satte i en plugg och så gick det att köra vidare på samma däck ett antal mil till. Jag vet med mig själv att jag kollar däcken, genom att faktiskt titta på dem när jag närmar mig bilen, mycket oftare än vad de flesta bilister gör. Så en plats för övervarkningssystem finns det. Var bara någon månad sedan när jag sade till en arbetskamrat att hon hade smygande punktering, för jag lade märke till att ena bakdäcket stod lågt när jag gick förbi hennes bil. Själv hade hon inte sett någonting alls. Då var trycket ändå nere på 0,4 bar när vi kollade, och i däcket satt en skruv. Det fungerade från och till jobbet, men samma kväll skulle hon köra en resa på femton mil, och då hade det nog blivit totalhaveri, om jag inte sagt något.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.