Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det råder nog begreppsförvirring om vad som är Sensus, och dess olika avarter Sensus connected och Sensus connected touch. Min bil, från 2012, har Sensus, och det har den oavsett om man har liten eller ännu mindre skärm. De olika ljudsystemen påverkar dock skärmens storlek, såtillvida att Performance och High Performance kom med minsta skärmen, medan High Performance Multimedia och Premium sound levererades med större skärm. Sen kunde man välja navigation med enklare ljudsystem, och då fick man också större skärm.

Men Sensus kallades själva infotainmentsystemet, inkluderande alla inställningar och sånt som man kan göra med det.

För övrigt finns det väl ingen poäng i att stänga av ett däcktrycksövervakningssystem så länge det fungerar? Åtminstone för den som har det indirekta systemet, där det fungerar oberoende av någon speciell utrustning i hjulen. Hur besvärande det kan vara att ha en varning om att tryckgivarna inte hittas när man kör med vinterdäck (nu under förutsättning att de saknar givare) vet jag inte. Ofta vänjer man sig ju rätt snabbt vid sånt extra krafs.

Även för den som faktiskt ofta kollar sina hjul kan det vara bra med övervakning under körning. Råkar man köra på en spik eller nåt kan skillnaden mellan att ha övervakning och inte ha det vara ett förstört däck eller ett som man fick pumpa två gånger på vägen till verkstaden, där de satte i en plugg och så gick det att köra vidare på samma däck ett antal mil till. Jag vet med mig själv att jag kollar däcken, genom att faktiskt titta på dem när jag närmar mig bilen, mycket oftare än vad de flesta bilister gör. Så en plats för övervarkningssystem finns det. Var bara någon månad sedan när jag sade till en arbetskamrat att hon hade smygande punktering, för jag lade märke till att ena bakdäcket stod lågt när jag gick förbi hennes bil. Själv hade hon inte sett någonting alls. Då var trycket ändå nere på 0,4 bar när vi kollade, och i däcket satt en skruv. Det fungerade från och till jobbet, men samma kväll skulle hon köra en resa på femton mil, och då hade det nog blivit totalhaveri, om jag inte sagt något.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, det råder nog förvirring för jag klarar nog inte att ta in den, ändå otroligt bra, redogörelsen av apersson850 här ovan. Volvo borde gjort det hela lättare och inte bytt namn på skiten. Sensus med stor eller lite skärm, hade varit enklare.
av molokov
Robbi skrev:Jaha, är det så det fungerar. Men det är väl ändå samma funktioner i high performance? Vi pratade om att stänga av TPMS eller inte?
Jag har inte valmöjligheten att stänga av systemet själv.
Killen i verkstaden sa att jag var tvungen att köra in bilen så att de kunde fixa det.
Jag antar att jag inte kunde stänga av det även om jag hade haft sensus?
av molokov
apersson850 skrev: För övrigt finns det väl ingen poäng i att stänga av ett däcktrycksövervakningssystem så länge det fungerar? Åtminstone för den som har det indirekta systemet, där det fungerar oberoende av någon speciell utrustning i hjulen. Hur besvärande det kan vara att ha en varning om att tryckgivarna inte hittas när man kör med vinterdäck (nu under förutsättning att de saknar givare) vet jag inte. Ofta vänjer man sig ju rätt snabbt vid sånt extra krafs.
Du har många bra poänger.
Visst är det i grunden bra med däcktryckssystem som ökar säkerheten ytterligare, och säkerhet uppskattar vi väl alla.
Hade jag fått iTPMS så hade jag absolut inte släckt ner systemet.

Men, nu hamnade jag som det ser ut i mellansystemet TPMS med ventiler i varje däck.
Detta verkar ju ganska kostsamt, varje däckbyte verkar bli dyrare och med tiden så behöver batterierna bytas.
Ifall man skulle vilja montera på andra däck och fälgar så måste man se till att samma ventiler finns och det gör ju förstås utbudet smalare, och dyrare.

Så jag är mer och mer inne på att släcka systemet.
Men jag tar tacksamt emot synpunkter innan jag bestämmer mig :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Lös det problemet när det uppstår. Så länge du har rätt grejor och det fungerar finns det ingen rimlig anledning att förstöra funktionen på egen hand.
av Elmeholt
Nu har jag fått min nya bil isf, och fick gen2 av TPMS. Funkar bra, mina vinterdäck var gröna och fina i displayen. Rätt säker att det stod "däcktrycksövervakning" i my car, men kan dubbelkolla de imorron. :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag såg på 60- modellsforumet att många av de har får gen1? Det verkar som om de körde länge med gen1 på 60-modellerna medan 70 fick övergången som planerat. Kan ju vara så att det har varit högre tryck på 60 och de inte kunnat gå över på grund av det? Märkligt i alla fall.
Användarvisningsbild
av Robbi
Har någon med iTPMS kalibrerat däcken? Jag bytte till vinterdäck och tryckte på kalibrering. Det kom upp en popup som sa att det kommer ta en stund, tryck på ok för att starta. Sedan körde jag 5 mil och inget kom upp om att det var klart? När jag tittade lyste det grönt på alla hjul men jag trodde att det skulle komma upp en bekräftelse?
Användarvisningsbild
av Robbi
molokov skrev:
apersson850 skrev: För övrigt finns det väl ingen poäng i att stänga av ett däcktrycksövervakningssystem så länge det fungerar? Åtminstone för den som har det indirekta systemet, där det fungerar oberoende av någon speciell utrustning i hjulen. Hur besvärande det kan vara att ha en varning om att tryckgivarna inte hittas när man kör med vinterdäck (nu under förutsättning att de saknar givare) vet jag inte. Ofta vänjer man sig ju rätt snabbt vid sånt extra krafs.
Du har många bra poänger.
Visst är det i grunden bra med däcktryckssystem som ökar säkerheten ytterligare, och säkerhet uppskattar vi väl alla.
Hade jag fått iTPMS så hade jag absolut inte släckt ner systemet.

Men, nu hamnade jag som det ser ut i mellansystemet TPMS med ventiler i varje däck.
Detta verkar ju ganska kostsamt, varje däckbyte verkar bli dyrare och med tiden så behöver batterierna bytas.
Ifall man skulle vilja montera på andra däck och fälgar så måste man se till att samma ventiler finns och det gör ju förstås utbudet smalare, och dyrare.

Så jag är mer och mer inne på att släcka systemet.
Men jag tar tacksamt emot synpunkter innan jag bestämmer mig :P
Du ska egentligen inte misströsta att du fick TPMS. Det är egentligen ett bättre system och en ökad säkerhet, då det mäter snabbare och mer korrekt. Nu börjar ju marknaden anpassa sig. Jag hörde däckkillen snacka med en kund som misströstade. Han sa bara, äsch, du har ett bättre system och det kostar bara 700:- däcket i framtiden.
av Elmeholt
Robbi skrev:Har någon med iTPMS kalibrerat däcken? Jag bytte till vinterdäck och tryckte på kalibrering. Det kom upp en popup som sa att det kommer ta en stund, tryck på ok för att starta. Sedan körde jag 5 mil och inget kom upp om att det var klart? När jag tittade lyste det grönt på alla hjul men jag trodde att det skulle komma upp en bekräftelse?
Min kalibrera är utgråad varenda gång jag kollar. När kunde du välja alternativet?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]