Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Scorpion 1/2" luftknack är enda jag varit nöjd med, drar över 1300nm enligt uppgift och utan att pusta dragit loss fjäderben som suttít fastdragen i 12 år med sedvanlig rost och skit. Maskinen är för mig endast relevant för losstagning då jag alltid drar med dit för hand och med momentnyckel och alltid torra gängor, aldrig med nån form av smörja som alltid gör att man drar på tok för hårt.
Billigt smäck för under 800kr orkar inte ens lossa en simpel bult som dragits på en verkstad som drar fast utan hänsyn till momentet och helst med smörja för att minska friktionen i gängan så det dras ännu hårdare än faktiskt moment som det är med torr gänga så med smörja blir det svårare att få bort när det krävs större moment att lossa när det torkat för det gör det så pass att du inte får loss en bult du haft smörja på med samma moment du drog dit den med, däremot en som dragits torr dras ofta bort med samma eller knappt högre och betydligt mindre än där smörja kladdats på. Kladd/smörja är endast för navet och dess styrning, mera viktigt med navringar än utan och mera viktigt med äckliga plåtfälgar som älskar att gosa ihop sig med navet än aluminiumfälgar som rammlar av utan våld och utan kladd på navet.
Byter man bara hjul på en-två bilar så duger ett utdragbart skaft med hylsa gott nog.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Med en dåres envishet har jag alla år (mestadels till döva öron) rekommenderat denna vid hjulbyten.

Vad gör man om man behöver skifta däck på en skogsväg och senaste gången hjulen var av hade verkstaden dragit åt med tusen NM? Istället för att rycka i ett förlängningsskaft får man genom utväxlingen 1/10 en mjuk, odramatisk avskruvning av även de värsta bultarna.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... el-102609/
av Lövet
Bra förslag och viktig poäng att den kan tas med!

Jag har samma tryckluftsmaskin som ER http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=230 men jag använder den inte särskilt mycket. Det är för mycket slit med kopplingar hit och dit och slangar som trasslar in sig eller inte räcker. Brukar faktiskt själv lossa muttrarna med vanligt förlängningsskaft och sedan använda min elektriska dragare http://www.bauhaus.se/aeg-bss-18c-0-sla ... Ajxi8P8HAQ
av *pettson*
Man måste ha lite klart för sej hur en muttermaskin fungerar innan man tar upp alla hemska Nm. 1300Nm är en normalmaskin 1800 är ännu bättre.
Men det fungerar inte så att man kan nyttja alla Nm samtidigt. Det är en KNACKANDE funktion. Där peaken i ett knack uppgår till uppgivet moment.
Det är knackningarna som lossar med dom vibrationer som skapas i materialet, inte några 1300Nm konstant vridmoment över en bult.
Där är också felet när folk använder en mutterknack för att montera hjul, dom drar tills maskinen inte drar mer för ögonblicket. Vilket är totalt fel. En som är van vid sin maskin vet på ett ungefär hur han ska dra in en bult. Att han drar den mjukt till anliggning och sen drar en eller två ggr ett par sek i taget för att uppnå ett acceptabelt moment. Ska man jobba utan momentstavar så ska man kunna sin maskin. Annars ska stavar användas.

Sen var det ju det här med att det krävs enormt med kraft att lossa. Ja det gör det, det finns en friktion att övervinna förutom momentet, man smörjer inte konan eftersom man inte vill att en olåst bult ska skruva upp sej. En skruv åtdragen med ett visst moment kan egentligen kräva ett rejält högre moment för att lossas beroende på hur den läggs åt mot underlaget, och framförallt vilket underlag det är.
Faktum är att utväxlade hylsor är farligare mot bultar och dej själv när du står där med punkteringen, då du drar ett enormt högt moment under lång tid med dom. Det ökar risken för att en bult ska gå av eller deformeras helt enkelt.
Men vad ska man göra? Det är en av dom enklare bättre produkterna för ögonblicket när man står där med sin punktering.
av Malmstroem
Jag drar loss mina hjulskruvar med ett halvmeterlångt ledhantag. När skruven är lossad viker jag ut hantaget och kan rätt snabbt skruva ut skruven.

Jag använder samma ledhandtag när jag skruvar dit hjulen, och efterdrar sedan med momentnyckel.

Jag tror att det skulle ta längre tid för mig att börja med sladdar och/eller tryckluft. Själva skiftningen tar inte många minuter två gånger per år. Med ledhantaget är det inte heller speciellt jobbigt.
av mortimer
Momentstav kommer jag köpa, kostar bara 99kr så det känns vettigt.
Mina bultar ska enligt Volvo dras med 140Nm; jag har på sista åren använt mig av en momentnyckel och drar bultarna till 138Nm. Aldrig något fett eller annat, rena och torra.
Det är ju inte så ofta man behöver använda mutterdragaren men det gör ju det hela enklare och roligare och sparar ryggen ser jag det som.

Så en för under 500kr som duger för ändamålet e tanken att inhandla. Standard 8bars kompressor med 24liters tank från Jula har jag. Dock osäker på om den håller 6 bar som det skrivs om i specarna på de luftdrivna. Sedan blir det ju ett moment extra med att dra fram kompressorn också.
av Andis
StringerBell skrev:Med en dåres envishet har jag alla år (mestadels till döva öron) rekommenderat denna vid hjulbyten.

Vad gör man om man behöver skifta däck på en skogsväg och senaste gången hjulen var av hade verkstaden dragit åt med tusen NM? Istället för att rycka i ett förlängningsskaft får man genom utväxlingen 1/10 en mjuk, odramatisk avskruvning av även de värsta bultarna.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... el-102609/
Du har helt rätt. Ska investera i en sån.

Ska nog bli en scorpion dragare också på 1300 Nm eller om man ska slå till på ännu starkare. Bra pris tycker jag det var på scorpion dragaren.
av Mwi
*pettson* skrev:Man måste ha lite klart för sej hur en muttermaskin fungerar innan man tar upp alla hemska Nm. 1300Nm är en normalmaskin 1800 är ännu bättre.
Man får inte ut 1300 - 1800 Nm på en 1/2" maskin, tappen går av.
av *pettson*
Slående är det inget problem vad jag kan se. För jag talar återigen om det slående momentet
Har jobbat med en sån här ett år. Lossar eller slår av det mesta.
Downforce: square 12.5 mm (1/2")
Weight: 2,26 kg
Torque max: 1054 Nm
Recommended torque: 881 Nm
Loosening torque max.: 1700
Working pressure: 6,3 bar
Sound pressure level max.: 94,8 dB(A) Lp A
Sound power level: 105,8 db(A) Lp W
Air consumption: 139 l/min
Hose diameter recommended: 10 mm
Vibration acceleration: 7,29 m/s2
Revolutions per minute: 8000 rpm
Revolutions per minute max.: 8000 rpm
Screw size M: M 16

http://tools-from-germany.com/en/HAZET/ ... act-Wrench
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Bild
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3088

Ser att några nämnt scorpios mutterdragare tidigare i tråden, jag är mycket nöjd med min scorpio mutterdragare, hade innan denna en nonamemaskin och den orkade väldigt dåligt. Men denna orkar med det jag utsatt den för. Rekommenderar grov dia på tryckluftsslangen då maskinen vill ha mycket luft, min 10mm gärna grövre och inte onödigt lång.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]