- mån 03 nov 2014, 15:02
#914245
Scorpion 1/2" luftknack är enda jag varit nöjd med, drar över 1300nm enligt uppgift och utan att pusta dragit loss fjäderben som suttít fastdragen i 12 år med sedvanlig rost och skit. Maskinen är för mig endast relevant för losstagning då jag alltid drar med dit för hand och med momentnyckel och alltid torra gängor, aldrig med nån form av smörja som alltid gör att man drar på tok för hårt.
Billigt smäck för under 800kr orkar inte ens lossa en simpel bult som dragits på en verkstad som drar fast utan hänsyn till momentet och helst med smörja för att minska friktionen i gängan så det dras ännu hårdare än faktiskt moment som det är med torr gänga så med smörja blir det svårare att få bort när det krävs större moment att lossa när det torkat för det gör det så pass att du inte får loss en bult du haft smörja på med samma moment du drog dit den med, däremot en som dragits torr dras ofta bort med samma eller knappt högre och betydligt mindre än där smörja kladdats på. Kladd/smörja är endast för navet och dess styrning, mera viktigt med navringar än utan och mera viktigt med äckliga plåtfälgar som älskar att gosa ihop sig med navet än aluminiumfälgar som rammlar av utan våld och utan kladd på navet.
Byter man bara hjul på en-två bilar så duger ett utdragbart skaft med hylsa gott nog.
Billigt smäck för under 800kr orkar inte ens lossa en simpel bult som dragits på en verkstad som drar fast utan hänsyn till momentet och helst med smörja för att minska friktionen i gängan så det dras ännu hårdare än faktiskt moment som det är med torr gänga så med smörja blir det svårare att få bort när det krävs större moment att lossa när det torkat för det gör det så pass att du inte får loss en bult du haft smörja på med samma moment du drog dit den med, däremot en som dragits torr dras ofta bort med samma eller knappt högre och betydligt mindre än där smörja kladdats på. Kladd/smörja är endast för navet och dess styrning, mera viktigt med navringar än utan och mera viktigt med äckliga plåtfälgar som älskar att gosa ihop sig med navet än aluminiumfälgar som rammlar av utan våld och utan kladd på navet.
Byter man bara hjul på en-två bilar så duger ett utdragbart skaft med hylsa gott nog.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..