Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av molokov
Okej, det här var jäkligt svårt.
Hämtade ut min nya V60 idag.

Jag har köpt med både sommar- och vinterdäck original från fabrik men det ser nu ut som jag har olika ventiler på olika däcken! :cry:

Se nedan, 2 bilder på vinterdäcken med svart ventil (dom är påmonterade på bilen nu).
Sedan 2 bilder på sommardäcken som förvaras i förrådet tillsvidare, med silvrig ventil.

Sist, en bild på hur det ser ut på skärmen inne i bilen.
Däcktryckskontroll: "Däcktryckssensorer saknas"

OBS: Bilderna kom i fel ordning men de med svart ventil är alltså vinterdäck och de med silvrig ventil sommardäck.

Tilläggas bör att när jag körde hem bilen idag så kom det även upp en informationsmeddelande med en varningstext som sa: "Däcktryckssystem service erfordras".
Dock så kom den inte upp efter att jag stannat bilen, och startat motorn igen.

Så, vilka slutsatser ska jag dra egentligen?
Jag är mycket förvirrad nu :cry:
vinterdack ventil.JPG
Vinterdäck 2
vinterdack ventil.JPG (87.65 KiB) Visad 677 gånger
Bilagor
Däcktryckskontroll.JPG
Bildskärmen inne i bilen
Däcktryckskontroll.JPG (77.04 KiB) Visad 661 gånger
sommardack ventil.JPG
Sommardäck 2
sommardack ventil.JPG (91 KiB) Visad 663 gånger
sommardack 1.JPG
Sommardäck 1
sommardack 1.JPG (106.18 KiB) Visad 661 gånger
vinterdack 1.JPG
Vinterdäck 1
vinterdack 1.JPG (107.03 KiB) Visad 663 gånger
av Suunto
Dom har gjort fel! Åk tillbaka till din återförsäljare så får dom fixa till vinterdäcken.
Jag hämtade ut ny V60 för 3 veckor sedan. Fick också systemet med sensorer i däcken.
Beställde också vinterdäck på volvo alu fälg i köpet.
Även Vinterdäcken levererades med silver ventil med sensor i. Säljaren sa att det strulat en del med vinterdäcken.
Min bil var tydligen första som vinterdäcken kom med sensorer i däcken. Till övriga kunder hade det varit mycket restat.
Gör om gör rätt av dealern!
av molokov
Suunto skrev:Dom har gjort fel! Åk tillbaka till din återförsäljare så får dom fixa till vinterdäcken.
Jag hämtade ut ny V60 för 3 veckor sedan. Fick också systemet med sensorer i däcken.
Beställde också vinterdäck på volvo alu fälg i köpet.
Även Vinterdäcken levererades med silver ventil med sensor i. Säljaren sa att det strulat en del med vinterdäcken.
Min bil var tydligen första som vinterdäcken kom med sensorer i däcken. Till övriga kunder hade det varit mycket restat.
Gör om gör rätt av dealern!
Usch, det låter inte bra.
Tyvärr så bor jag långt, långt ifrån återförsäljaren.

Men är du säker på att jag har systemet med ventiler i däcken?
Och det är då dom är och ska vara silvriga eller?
Användarvisningsbild
av Robbi
Vad satt på när du fick bilen levererad? Det verkar som du fått gen1 (med silver) och de har skickat med vanlig vinterdäck utan sensorer i däcken. Därav felmeddelande. Åk tillbaks, kräv givare i vinterdäcken eller uppdatering av mjukvaran så att det går att trycka bort funktionen.

Det här är ju fullkomligt idiotiskt och inte hur det ska gå till. Hur tänkte de!
av molokov
Robbi skrev:Vad satt på när du fick bilen levererad? Det verkar som du fått gen1 (med silver) och de har skickat med vanlig vinterdäck utan sensorer i däcken. Därav felmeddelande. Åk tillbaks, kräv givare i vinterdäcken eller uppdatering av mjukvaran så att det går att trycka bort funktionen.

Det här är ju fullkomligt idiotiskt och inte hur det ska gå till. Hur tänkte de!
När jag hämtade bilen så satt vinterdäcken med svarta ventiler på.
Sommardäcken låg i i däckpåsar inne i bilen, men sommardäcken var lite lätt smutsiga så att de verkar ha rullat några meter iaf.

Med andra ord så har de alltså gjort ett däckbyte från sommardäck med silvriga ventiler till vinterdäck med svarta ventiler utan att märka att något är fel. :cry:

Måste mjukvaran uppgraderas för att man ska kunna trycka bort funktionen?
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, tydligen måste de uppdateras. Hur irriterande är felmeddelandet? Kan du leva med det tills du kan åka och få det fixat?
av Petke
Robbi skrev:Märkligt att just V60 inte verkar ha gått över till gen 2?
Fast läser man i listorna på chassinummer om vilka som gått över till Gen2 så står ju V60 med där på vecka39. Så antingen har återförsäljaren tagit tre veckor på sig att göra i ordning bilen, eller så är det en lagerbil som är beställd och tillverkad tidigare.
Hur som helst så måste ju återförsäljaren sätta in tryckgivare i vinterdäcken kostnadsfritt.
av molokov
Robbi skrev:Ja, tydligen måste de uppdateras. Hur irriterande är felmeddelandet? Kan du leva med det tills du kan åka och få det fixat?
Sist jag körde bilen (andra gången av två mao) så kom inget felmeddelande alls faktiskt.
Ska kolla hur det blir imorgon.

Jag tror säkert att de fixar nya däck eller ventiler i däcken om jag ber om det.
Men frågan är ju vad jag ska satsa på.
Jag kanske ska be dom fixa programvaran ist så att jag slipper hela grejen?

Saken är den också att jag har en uppsättning 18" volvo original fälg/däck som jag gärna monterar på om det går.
Dessa är något år gamla så det finns inga tryckventiler.
Användarvisningsbild
av joel80
molokov skrev:
Usch, det låter inte bra.
Tyvärr så bor jag långt, långt ifrån återförsäljaren.
Om det är så att återförsäljaren gjort fel så kan du kräva reseersättning för att du behöver åka fram och tillbaka. Även övriga kostnader man åker på p.g.a fel av säljande part kan man kräva ersättning för. (Konsumentköplagen)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 21

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?