- lör 03 mar 2007, 00:10
Bilprovare är väl också människor. Men ibland undrar man :?: :shock:
Var för några år sedan inne med gummans gamla 740. Fick anmärkning på att bromsslangen VF var dålig.
Jag frågade vad som var dåligt. Naturligtvis kom ett begåvat Bilprovningssvar: "Dom brukar vara dåliga."
Jag frågade igen, och fick samma idiotsvar.
Konstaterade snabbt att det inte var lönt att konversera vidare med mannen som stod sist i kön, när Gud delade ut förståndsgåvor.
Köpte ny slang och bytte under svordomar och protester.
Tvättade av den utdömda slangen och den blev som ny. Inga sprickor eller torrt gummi.
Tog med mig slangjä---n till Bilprovningen och reklamerade besiktningen som gjorts. Chokladmjölksmannen i Bilprovningens fina uniform sade att det kostar 200 kronor att göra en reklamation.
Naturligtvis blev jag än mer förbannad på dessa chokladmjölksmän och undrade varför det kostade 200 kronor att reklamera.
Jo, svarade han, det beror på våra kostnader att testa materialet.
Är det inget fel, så slipper du betala 200 kronor.
Jag undrade om det var något jä--a lotteri där insatsen var 200 kronor för att få grejorna testade.
Än mer förbannad, så sade jag: OK, jag köper en lott för 200 kronor för att få min slang provad.
Bilf-n gick igenom besiktningen och saken föll i glömska.
Ca 9 månader senare kommer jag ihåg, i samband med besiktningen av min egen bil. Visst sjutton, det var en evighet sedan jag lämnade in slangjä---ln, och jag har inget hört.
Gick in till stationschefen och undrade vad som hänt, och om det inte hade varit någon dragning i Bilprovningens idiotlotteri, där bilägarna är till 99,9% loosers.
Efter att ha tittat igenom sin stora pappershög på bordet så meddelar han under stora ursäkter att jag vunnit HÖGSTA VINSTEN i idiotlotteriet.
Min reklamation var godkänd. Det var inget fel på slangen. Den var provtryckt och höll med råge.
Naturligtvis så berömde han sin chokladmjölkskollega som gjorde ett utmärkt jobb i vanliga fall, men solen och månen hade bytt plats denna dag så ett misstag hade skett.
Min undran över tidsutdräkten i ärendet förklarades med, att man hade mycket att göra och dåligt betalt. (Har inte dom flesta det?)
Jag ombads att skicka en räkning på reparationen och fick betalt utan tjafs.
Hedern återupprättades till ett alltför lågt pris för Bilprovningen.
Sensmoral: Akta er för män som har chokladmjölk i "kolan".
:D
V70 R 2004 (i bilhimlen)
V70 D5 Summum 2009
V70 D5 Summum 2008
V40 D3 R-design 2019
V90 D5 R-design 2018
"Never argue with an idiot. He will only drag you down to his level and beat you with experience."