Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Bilprovningen har sina skakplattor. Frigge, Carman, hur har ni det? Jag rycker i hjulet, och det blir inte riktigt samma sak. Ibland får bilprovningen fram glapp som inte jag känner, och ibland tvärt om...

Bilprovningen kollar om bilen är trafiksäker som den är dagen du besiktigar, på en service kollar vi så den går till nästa service.
Användarvisningsbild
av CarMan
Sparkz skrev:Bilprovningen har sina skakplattor. Frigge, Carman, hur har ni det? Jag rycker i hjulet, och det blir inte riktigt samma sak. Ibland får bilprovningen fram glapp som inte jag känner, och ibland tvärt om...

Bilprovningen kollar om bilen är trafiksäker som den är dagen du besiktigar, på en service kollar vi så den går till nästa service.
jag har inga skakplattor. det blir till att rycka i hjulet + bända med brytspett, allt sammans görs med hjulen fritt hängande.

man jag upplever det hela så som at bilprovningen missar månnga glapp, inte tvärtom
av Frigge
CarMan skrev:
Sparkz skrev:Bilprovningen har sina skakplattor. Frigge, Carman, hur har ni det? Jag rycker i hjulet, och det blir inte riktigt samma sak. Ibland får bilprovningen fram glapp som inte jag känner, och ibland tvärt om...

jag har inga skakplattor. det blir till att rycka i hjulet + bända med brytspett, allt sammans görs med hjulen fritt hängande.

man jag upplever det hela så som at bilprovningen missar månnga glapp, inte tvärtom

Samma här, inga skakplattor utan hederligt handarbete :lol: .
Min erfarenhet är oxå att dom missar mer glapp än tvärtom, däremot värderar vi ofta saker VÄLDIGT olika. Besiktningsmännen värderar oxå sakerna väldigt olika inom samma hus vilket kan ses som lite konstigt.
Bilprovningen har ett system internt där dom rapporterar "vanliga" fel, detta blir ofta tokigt då dom på dessa "fel" hellre fäller än friar, tex bärarmsbussningar bak på V70 och länkarmsbussningar fram på V70N.
Användarvisningsbild
av AWWD
Inget nytt under solen...

Var det inte så här redan på 240-tiden? Någon led/bussning i framvagnen som skulle testas belastad och när bilprovningen hissade upp framvagnen så glappade det friskt med 2-or som påföljd. Sedan när verkstan kollade så var allt ok.

/AWWD
Användarvisningsbild
av camaro69
Bilprovare är väl också människor. Men ibland undrar man :?: :shock:

Var för några år sedan inne med gummans gamla 740. Fick anmärkning på att bromsslangen VF var dålig.
Jag frågade vad som var dåligt. Naturligtvis kom ett begåvat Bilprovningssvar: "Dom brukar vara dåliga."
Jag frågade igen, och fick samma idiotsvar.

Konstaterade snabbt att det inte var lönt att konversera vidare med mannen som stod sist i kön, när Gud delade ut förståndsgåvor.

Köpte ny slang och bytte under svordomar och protester.
Tvättade av den utdömda slangen och den blev som ny. Inga sprickor eller torrt gummi.

Tog med mig slangjä---n till Bilprovningen och reklamerade besiktningen som gjorts. Chokladmjölksmannen i Bilprovningens fina uniform sade att det kostar 200 kronor att göra en reklamation.
Naturligtvis blev jag än mer förbannad på dessa chokladmjölksmän och undrade varför det kostade 200 kronor att reklamera.
Jo, svarade han, det beror på våra kostnader att testa materialet.
Är det inget fel, så slipper du betala 200 kronor.

Jag undrade om det var något jä--a lotteri där insatsen var 200 kronor för att få grejorna testade.
Än mer förbannad, så sade jag: OK, jag köper en lott för 200 kronor för att få min slang provad.
Bilf-n gick igenom besiktningen och saken föll i glömska.

Ca 9 månader senare kommer jag ihåg, i samband med besiktningen av min egen bil. Visst sjutton, det var en evighet sedan jag lämnade in slangjä---ln, och jag har inget hört.

Gick in till stationschefen och undrade vad som hänt, och om det inte hade varit någon dragning i Bilprovningens idiotlotteri, där bilägarna är till 99,9% loosers.

Efter att ha tittat igenom sin stora pappershög på bordet så meddelar han under stora ursäkter att jag vunnit HÖGSTA VINSTEN i idiotlotteriet.
Min reklamation var godkänd. Det var inget fel på slangen. Den var provtryckt och höll med råge.
Naturligtvis så berömde han sin chokladmjölkskollega som gjorde ett utmärkt jobb i vanliga fall, men solen och månen hade bytt plats denna dag så ett misstag hade skett.

Min undran över tidsutdräkten i ärendet förklarades med, att man hade mycket att göra och dåligt betalt. (Har inte dom flesta det?)

Jag ombads att skicka en räkning på reparationen och fick betalt utan tjafs.

Hedern återupprättades till ett alltför lågt pris för Bilprovningen.

Sensmoral: Akta er för män som har chokladmjölk i "kolan".

:D
av jbl
Det gäller att kunna sin bilmodel tydligen.

Har själv aldrig råkat ut för detta som ni har beskrivit som tur är.
av III
Vill bara försöka bringa klarhet i detta med glapp då jag har den tveksamma förmånen och jobba på Bilprovningen. Först måste man ha i åtanken att vi har skakplattor som får fram glapp i körläget som i vissa fall är omöjliga att hitta med uppflyfta hjul. Vidare är det skillnad på axiella och radiella glapp, om det är tryckled, dragled, tyngdbärande led, rak led, vinkelkulled, dvs et glapp kan vara godkänt i en typ av led men i en annan vara underkänt beroende på konstruktion och placering, även på samma bil. ex vissa bilar med flera spindelleder. där av att verkstäder och Bilprovningen ibland är av olika uppfattning, fast båda har rätt beroende på utgångsläget. Att man kan behöva byta flera leder äv vi underkänt för att kunna göra framvagns inst. Vi ser till trafiksäkerhet och inte till ett helt felfritt system, visst slitage kan vara ok, beroende på.
Ang bussningar i framvagen (främre) på bla s60 v70 så ser man ibland glapp/ sprickor/ och att dom släpper i vulkaniseringen när bilen står på hjulen och krafter påförs med framvagnsplattan, sen med framvagnen avlastad så går det ibland ej att se/märka detta då bussningen hamnar i spänn på något vis/vrids.

För övrigt aldrig hört talas om testkostnad för underkända detaljer.

Hoppas detta tillför lite saklig fakta i ämnet.
Användarvisningsbild
av camaro69
Trevligt att en bilprovare finns på Forumet.

Ja, du må väl tro att jag undrade när "stollen" uttryckte sig på detta vis.

Han var så otroligt självsäker på att det var fel på min bromsslang. Det som skrivits i mitt tidigare inlägg stämmer till punkt och pricka.

Jag köper till 110% att det är bra med trafiksäkerhet och att våra bilar ska vara utan brister.

Men om våra folkvalda och Vägverket skulle ha någon form av tro på sitt egenuppsatta, "pellejönseri" med nollvision, så borde det med omedelbar verkan införas Svensk Förarprovning.
Det är oftast där det brister och inte i bilmaterialet.

Kolla alla "jönsiga" inslag om att trafikolyckan berodde på halkan eller vädret. Det finns bara en förklaring: Förarfel.
Alltså för hög hastighet till förhållandena.
Det kan inte bara vara bilens fel eller halkan eller vädret, utan dålig planering i körningen och urusel hastighetsanpassning.

:D
Användarvisningsbild
av greeeken
III skrev:Vill bara försöka bringa klarhet i detta med glapp då jag har den tveksamma förmånen och jobba på Bilprovningen. Först måste man ha i åtanken att vi har skakplattor som får fram glapp i körläget som i vissa fall är omöjliga att hitta med uppflyfta hjul. Vidare är det skillnad på axiella och radiella glapp, om det är tryckled, dragled, tyngdbärande led, rak led, vinkelkulled, dvs et glapp kan vara godkänt i en typ av led men i en annan vara underkänt beroende på konstruktion och placering, även på samma bil. ex vissa bilar med flera spindelleder. där av att verkstäder och Bilprovningen ibland är av olika uppfattning, fast båda har rätt beroende på utgångsläget. Att man kan behöva byta flera leder äv vi underkänt för att kunna göra framvagns inst. Vi ser till trafiksäkerhet och inte till ett helt felfritt system, visst slitage kan vara ok, beroende på.
Ang bussningar i framvagen (främre) på bla s60 v70 så ser man ibland glapp/ sprickor/ och att dom släpper i vulkaniseringen när bilen står på hjulen och krafter påförs med framvagnsplattan, sen med framvagnen avlastad så går det ibland ej att se/märka detta då bussningen hamnar i spänn på något vis/vrids.

För övrigt aldrig hört talas om testkostnad för underkända detaljer.

Hoppas detta tillför lite saklig fakta i ämnet.
KAnske ,kanske inte.
MEn nog litar ja mer på en volvoverksta som säger nej det är inget fel här än att om ni säger attde fel.
Det är ju trotts allt skillnad i att ha lite kunskap om många bilar eller att ha mkt kunskap på en viss bil.
Användarvisningsbild
av Ringhede
En test måste väll vara så realistisk som möjligt, alltså så lika ett normalt förhållande man kan komma. Alltså att stå med brytjärn och bända i obelastad framvagn är väll knappast ett normalt förhållande? Visst ser man en del då men knappast allt.

Givetvis hade det varit bäst om utvecklingen inte stått still på 60 talets nivå för då hade vi knappast behövt diskutera glappande framvagnsbussningar pga gummimuffar som släpper in skit samt dåligt material i delarna inkl. spruckna bromsslangar.

Anser att framvagnsdetaljer mm som diskuteras här tillhör säkerhetsdetaljer och borde hålla en mycket hög nivå.

Tack och lov så finns bilprovningen som stoppar skiten från att rulla på vägarna, även om de säkert gör fel någon gång ibland. De är säkert irriterade ibland efter att få argumentare med folk då de försöker göra sitt jobb. Visst finns det säkert någon idiot där också men jag har aldrig träffat på någon utan blivit korrekt behandlad alltid.

mvh Roland
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]