Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jennyn
Hua, köpte för 4 månader sedan min första bil. Det blev en Volvo V70, AWD -00.. Det var ju sött, tills efter några dagar då biljäveln började rycka vid jämna varvtal, oftast runt 2000varv. Men andra dagen så var den dock snäll och tuffade på. Sen krånglade den igen och igen. Så iväg till verkstaden. Där byttes det luftmassamätare och sedan kallade dom bilen lagad. Påvägen hem började den rycka ännu mer än vanligt. Åkte direkt tillbaka, sedan ringer dom dagen efter; det är inga fel på bilen. Trots att bilen dog när han provkörde..

Rycken fortsatte, vände mig till en auktoriserad volvoverkstad, där hittade de fel. Immobilizern byttes (då bilen inte startade ibland utan bara klickade) och även en magnetventil de sotade även ur gasspjället. Bilen var snäll någon vecka och häromdagen blev den arg ännu en gång. Om jag körde på lågt varvantal och sedan stampade gasen i botten så ryckte den rejält 3 ggr vid 2000 varv. Ett flertal ggr hände detta. Dagen efter var den snäll igen.. Åkte iallafall in till verkstaden igen, och inga fel hittades. Bilen är snäll nu igen.

Jag sliter verkligen av mitt hår för detta!! :evil:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter som spjällhus...
av Jennyn
Sparkz skrev:Låter som spjällhus...
Jag har sagt det till verkstaden, och sist sa jag; BYT spjällhuset. Sen när det var klart ringde dom och menade med att det räckte med att sota ur. Trist för oss att var köpegaranti nu gått ut och vi måste byta skiten för att bilen fortfarande inte är bra...

Idag började det rycka som fan igen. Det kommer nu mer när man trampar gasen HELT i botten på typ 1500 varv, rycken uppkommer då precis innan 2000 varv och kan pågå till 2300 varv. Inga små ryck heller.

Dom sa igår att det inte är några fel på bilen, inga felkoder. Om det vore spjället så skulle det visas där..
av christer.d
vad är det för motor 2,4 eller 2,5l?
undrar (D)
av Jennyn
christer.d skrev:vad är det för motor 2,4 eller 2,5l?
undrar (D)
Hej Christer!

Det är en 2,4l!

Har du någon idé om vad felet kan vara? Ska iallafall ringa bilverkstaden igen på Måndag och tvinga någon åka med när jag kör. För flera gånger anser mekanikerna att dom "provkör" bäst, trots att jag vet exakt hur man måste köra för att bilen ska rycka :roll:
av christer.d
nä jag kan inte säga mer än det info du fått om spjällhuset.
men vad jag förstått så är det bara på 2.4l motor det är så, på 2,5l finns inte detta proplem
av Jennyn
Nu har bilen återigen varit inlämnad på verkstaden. Inga felkoder visades, inte heller ryckte bilen. Men den ryckte när vi körde dit den. Dom har också kört bilen medans dom sökt felkoder, men inget.

Vi har nu sagt till dom att byta gasspjället trots att inga felkoder visats. Dvs, det kommer kosta oss en del pengar och inga garantier på att det är det som är det egentliga felet.

Har ni några andra förslag på vad som kan vara felet? Både jag och verkstaden sliter vårt hår då det är 5:e gången bilen är på lagning...
av Kena
Du måste ju ff. ha garanti eftersom de inte lyckats laga felet som visade sej under garantitiden. hör med konsumentådgivaren i kommunen du bor i.
Användarvisningsbild
av wengen
enligt sexmånadersregeln i konsumentköplagen så ska alla fel som upptäcks inom sex månader efter köp räknas som om dom vore där när du köpte bilen
Användarvisningsbild
av niklas gson
pratade med en jag känner på volvo han har bytt massor av spjällhus han sa att det e ett mycket stort o vanligt problem..tur att man har 2.5an som har mekaniskt hus..blev själv orolig för min går inte riktigt som den ska.den stannar ibland o har sej har lagt ut en förfrågan här på nätet om det kan vara kamaxelgivaren men det verkar som om ingen vill svara..

ja jag tycket dom ska stå för det det e ju dom som sålt bilen till dej dom har väll försäkringar som alla andra ..ska du kosta på det själv kostar det tydligen 10.000med jobb o kalibrering..lååter dyrt ..

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]