Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som jag sagt tidigare så beror det på var jag besiktar, om jag utnyttjar internetbetalningens rabatt hos SBP om det enbart är bil eller lägre pris för kombo med något av släpen hos Opus som är billigare på just släp så totalen blir lägre när man utnyttjar dom så valfriheten har blivit bättre med helt ok prisnivå även efter naturlig prisjustering och samma trevliga personal som på SBP tiden.
Poängen var att man aldrig skall skylla på inspektörerna om man blir underkänd för saker man skall bli underkänd för oavsett om man betalar lågt pris eller högre pris.
Finns ju dom som är mer benägna att inte se sitt eget fel i historian om priset är högre för årliga inspektionen trotts att dom är fullt medvetna om att dom försöker fula igenom felaktigheter som kanske fungerat tidigare för inspektören varit "snäll".
Vojje skrev:kanske dags att du ser över ditt umgänge då ?
Hur så? Är ju på div. forum det gråts floder över att bilen inte godkänts med div olagligheter som fulxenon i div positioner, sänkfjädrar a la vinkelslip, däck utanför skärmkanter, rost ägaren inte anser är relevant för "poäng" osv. Div ägare av äldre S/V40 som gråter över sidoljusens vara eller inte vara vs bilprovningens ståndpunkt och dess lysa eller inte lysa om dom sitter där. Att man inte får igenom bil pga racekat som kräver längre tid för uppvärmning/hårdare körning för att uppnå effekt osv, för bra bromsar dvs för stora, listan kan göras oändlig med rena bedömningsfrågor där ägaren har något mer tolerant syn än reglerna tillåter och det inte skall vara något att tveka över.
Att chansa på att bilen kanske klarar avgasprovet om man fultankar och trixar så värdena kommer under är ju lat ägare som medvetet trixar istället för att åtgärda grundfelet, då kan man inte gnälla på resultatet när det är en medveten fulning i alla dessa scenarios med hopp om misstag att klara sig igenom.
av *pettson*
Priset är inte intressant. Det är vad man FÅR för priset. En kortare sämre inspektion för ett högre pris är kortfattat: skit..
Eftersom 9 av 10 ändå använder provningen som någon form av mått av bilens skick så måste det göras ordentligt.
Vilket det naturligtvis INTE gör.
Idag har dom flesta tjänster som går att köpa via en annons som säger att man utför maximalt.. när man står i valet så finns det flera nivåer och det som ingår för en större summa är ALLTID minimalt. Du kan givetvis köpa en större tjänst sedan... Men vad får du?

Jag har alltid undrat över vad en maxprovning av bilen innebär.
besikta säger att man får följande, konstigt nog så ingår diagnoskontroll på ABS, SRS i lagstadgat, däckmönstret likaså. Att få fryskontroll på din glykol och nån som GISSAR om din motorolja för 150 spänn extra finner i alla fall jag löjeväckande jag hoppas någon tar vattenkontroll på bromsvätskan, för nivån är ju lagstadgad. Att dessutom kalla det *premium... ja jävlar..
*Utöver den lagstadgade kontrollbesiktningen går vi då igenom däck, oljans skick, kylvätska, bromsvätska och att elektroniken som är kopplad till bilens säkerhetssystem, exempelvis krockskydd och ABS-bromsar, fungerar som den ska. Allt för din säkerhets skull.*
*pettson* skrev:Eftersom 9 av 10 ändå använder provningen som någon form av mått av bilens skick så måste det göras ordentligt.

Jag är en utav dom och skäms inte för att erkänna det.
Eftersom man MÅSTE besikta bilen en gång om året vare sig man vill eller inte(om man vill kunna köra bilen på allmän väg dvs), så är det ju ett ypperligt tillfälle att ta reda på diverse saker.
Sen är ju faktiskt hela poängen med besiktningen att just avgöra bilens skick och om den är trafikduglig eller inte, och det av ett 'proffs'... Det som saknas är kompetent personal...
Jag är väl dum i huvudet som vill veta vad det är för fel på min bil och tycker det är positivt när dom rackar ner på bilen om det finns fog.
Anser att jag har så pass bra koll på mitt fordon att jag själv kan säga att den inte är trafikfarlig men "diplomet" får man hos bilprovningen.
*pettson* skrev: Eftersom 9 av 10 ändå använder provningen som någon form av mått av bilens skick så måste det göras ordentligt.
Vilket det naturligtvis INTE gör.
-Missat att handbromsens belägg rensats bort = ingen effekt av handbromsen. Handbromsen testades aldrig officiellt. GODKÄND
-Ett halvt bromsok bak pga av rost samt ett av beläggen stående på högkant. Valde istället att "testa" på väg. GODKÄND
-Läckande bromsledning samt tvivelaktig bromsverkan. Valde istället att "testa" på väg. GODKÄND

Mina egna funderingar är hur stora toleranser det är på glapp?
Om min bil vinglar såpass att polisen stoppar mig och låter mig blåsa och jag kan röra framhjulen som om dom satt på en kulled så kanske besiktningen bör reagera?
Fick inte ens bra att veta men bytte direkt efter då jag redan innan bokat tid.

På senaste besiktningen så skulle jag få underkänt om jag inte ställde den manuella höjdjusteringen av halvljuset på "0".
Stod den inte på "0" så var det inte godkänt oavsett vart ljuset pekade.
När jag olastad står på "0" med mina nivomat så står mina halvljus så att dom bländar, därav att jag ställer ner dom.
Men så fick det bli för att komma igenom.
av *pettson*
Eftersom du nu ogillar provningen som jag. Gå då tillbaka och klaga på.besiktningen.
Anser du bilen dåligt provad så har du rätt att påtala detta.
Jag hade aldrig accepterat dom utslagen.

Jag har tidigare fått en kundbil som dagen innan godkänts utan anmärkning vid bromsprov. Den gick igenom helt utan anmärkningar.

Ungefär lika så fanns ingen handbroms. Men i det här fallet saknades dom helt (backarna). Oken ihopkärvade bak och skivorna var gravrost.
Höger framdörr gick bara i lås på ett hack.
Vänster framdörrs dörrstopp var inslaget i ett 8cm stort hål i dörren. Där var plåten utmattad.
Vänster sidas länkarmsbussningar fanns inte mer, armen rörde sej framåt och bakåt 3cm inne vid infästning.
Kylarens bägge fästen var av, kylaren hängde i slangarna.

Noll poäng i provningen med ett * den är fin...
Det brann för mej då..nog för kunden blivit lurad o köpt en skitbil. Men PROVNINGEN borde ha skrikit..
Så jag åkte ner med bilen och samtalade med gubben vars signatur var på pappret. Han blev tjurig som ett helvete, men jag krävde in bilen på lyft för att varenda kollega ska se hans jävla fuskjobb.
Chefen hyssjade mej.. så han fick välja mellan två anmälningar, en till arn och en till polis riktad mot honom personligen för att han försökte dölja det hela, eller hålla tyst. Plötsligt fick jag prata färdigt..
Dom bad om ursäkt och skulle kolla hur det blev så.. provaren jobbar inte kvar längre.
Jag accepterar INTE en sån kontroll. Har även varit tillbaka med utdömda länkarmar pga rostskador. Blästrade dom o bad att man skulle peka ut skadorna som gav tvåor.. så nej dom gillar mej nog inte lokalt. Men det betyder inte att dom inte ska göra sitt jobb korrekt..
torbjorn_75 skrev:Huvudsaken är väl att de håller sitt fasta pris,
och inte dubblar det när bilen är inne för att de måste
"ändra arbetsmetod" eller något annat korkat.
*pettson* bilprovning :lol:
av *pettson*
Vojje skrev:
torbjorn_75 skrev:Huvudsaken är väl att de håller sitt fasta pris,
och inte dubblar det när bilen är inne för att de måste
"ändra arbetsmetod" eller något annat korkat.
*pettson* bilprovning :lol:
Gentleman som jag är, så får du chansen vojje att förklara dej innan jag anmäler ditt inlägg...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]