Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Har inte sett programmet. Men delar av stölderna är fantasipriserna på reservdelarna för att det står Original på dem. När man pratar bromsok så har jag de senaste gångerna köpt nya på Biltema. Mina ok var så rostiga så det fanns inte en chans att renovera dem. Ok hos Biltema kostar ca 7-800 kr. Klart värt att få dit nya delar. Och hittills har jag inte haft några problem med dem.

Mekonomen och liknande har ju en rätt konstig inställning, då deras delar sällan är billigare än original, och jag har vid några tillfällen när jag kollat fått ett högre pris på Mekonomen än original hos Bilia. Ska man köpa annat märke vill i alla fall jag att jag ska få lägre pris eller om jag vill uppgradera bilen till värre få en betydligt bättre del än original. Inte en piratdel för samma pris.
Ja, Mekonomens prissättning är en gåta. Undrar hur länge de kan fortsätta med denna prissättning, antagligen tills de flesta har upptäckt att de t o m är dyrare än original. Deras TV reklam kostar väl så pass mycket så de måste ta ut denna kostnad hos kunderna, för någon annan lär inte betala för den.
Användarvisningsbild
av ER
Vojje skrev:
ER skrev: ...byte av ok/oken för 6300kr är inte stöld då det är att den korrekta och långsiktiga lösningen för att åtgärda felet. Hur det sen står i propotion till värdet av fordonet är orelevant...
Fel! Enligt Konsumenttjänstlagen gäller följande;
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

För övrigt heter det irrelevant (som jag påpekat typ sjuttioelva gånger :lol: )
Språkpolisen har vaknat ser vi.
Spelar ingen som helst roll, man gör inte konstgjord andning för 1500pix/gång med risk att skivor och belägg tar stryk och dyrare i slutändan när felet är avhjälpt.
En seriös verkstad som är rädd om sitt rykte och vill ha mera jobb av kunden i framtiden ger förslag om BYTE oavsett kostnad då bromsfel aldrig är oskäligt dyrt att åtgärda på korrekt vis med NYA komponenter. Sen är det upp till kund att avgöra om han är chanstagare eller seriös bilägare med långe loppet i siktet.
Finns INGET som säger att 6300kr är orimligt för nya ok när det garanterat håller mer än nån vecka/månad som pajasen tycker man skall göra så hela resultatet av denna "undersökning" faller pladask när det luktar illa långväga.

Du kan fundera på vad som ger verkstaden sämst reklam av att smörja okena för 1500kr UTAN nån form av garanti och inom en/två månad kommer kunden tillbaka och kräver backjobb då det inte hjälpte.
Och att rekommendera byte av komponenten och sen slippa bry sig om problemet igen.
Sedan kan du undra vad bilprovningen gör när dumsnåle kunden avstår bytet och chansar på smörjning och sen backjobb då det blir underkänt när plaecbosmörjningen inte fungerar längre.
I sämsta fall är det halt med sned bromsverkan bak på bil utan hela alfabetet till hjälp när bilen kommer på bredden/med baken före pga snålheten att inte avhjälpa bromsfelet.

KallaFakta:s trovärdighet efter detta(om den inte redan var rekordlåg) med självutnämda pajaser som inte vet mycket är en stor fet dubbelNOLLA när man ger underkänt för en helt korrekt rekommendation men ger pajasföretaget no1 godkänt även om nu solen har sina fläckar så sas inte ett pip om historien som bör tvättas offentligt och grundligt när ett företag skojat friskt med sina kunder som SBT.

Visst kan man avråda från att åtgärda bromsfel korrekt men då SKALL också bilen parkeras permanent då ägaren saknar intresse av reparation och har mera intresse av dumsnålhet som aldrig fungerar i längden.
Konsumenttjänstlagen är skrattretande då den förhindrar korrekt reparation om kunden är en idiot som dessutom är dumsnål då han inte anser att korrekta bromsar har nåt värde för honom då han använder sina medtrafikanter som broms och låter dessa betala i form av skador och annat för undlåtenheten att ta sitt ansvar som bilägare.

Själv skulle jag bli GLAD om byte rekommenderas framför placebo för då VET jag att det är vad dom törs lova fungerar för törs man ge garanti så VET man att det fungerar, törs man inte ge/ger man inte garanti så VET man att det troligen inte är rätt medicin OM man har majoriteten av hästarna hemma i stallet.
Har aldrig varit med om att smörjning av bromsok på detta viset fungerat längre tid så det motiverar det framför byte. Man får räkna med att ok kan lämna in om man inte motionerar dom lite då och då men med mera ECO-trams så kommer detta bli vanligare då det bromsas för lite och för fegt så ok kärvar igen.
Jag förstår inte hur ER kan vara så självsäker på att oket inte går att fixa till och att det bara håller någon vecka eller en månad, det får stå för honom. En som vet hur bromsar fungerar kan med säkerhet fixa till oket om kolvarna går att röra det minsta lilla.
Ja det är jäkla dålig stil att inte kolla upp lite innan man hänger ut en verkstad som gjort helt rätt. Hade ju räckt att googla en gång.
För övrigt tycker jag det är bra om man kan smörja upp saker i stället för att byta direkt.
Men som sagt på denna modellen är det inte lönt.
Användarvisningsbild
av ER
Arne skrev:Jag förstår inte hur ER kan vara så självsäker på att oket inte går att fixa till och att det bara håller någon vecka eller en månad, det får stå för honom. En som vet hur bromsar fungerar kan med säkerhet fixa till oket om kolvarna går att röra det minsta lilla.
Standardfel på dessa ok med inbyggd p-broms. Fråga dom som vet(inte "vet") hur dessa fungerar och du får samma svar jag gett om det är en seriös mek. Har inget med att maximera inkomst att göra utan enbart om att kunna garantera funktionen minst 1år vilket är problemet med en verkstad som skall lämna garanti på ufört arbete vilket dom helt korrekt inte gör på uppsmörjning då det är tillfällig lösning.
Den som som tror "smörjning" löser något bör söka hjälp då det alltid är högst tillfällig lösning med livsläng på veckor upp till nån månad, max halvår men löser inte problemet som enbart utbytseok gör för har man slavat med att motionera bromsarna så finns ingen återvändo när det gått för långt. Att fördröja bytet är bara pengarna i sjön och gör bilägaren en björntjänst då det blir DYRARE för denna i längden att hålla med konstgjord andning som i slutändan innebär byte av skivor och belägg när denna skivan ger upp pga värmen det utstått pga anliggande broms under längre tid och seriös mek byter skivor i par liksom bromsbelägg axelvis oavsett om det bara är ena sidan som drabbats, OK går att byta sidovis.
Been there done that kan man säga och jag är långt ifrån ensam om detta fenomen på denna typ av bakre bromsok.

Jag är aldrig så naiv som för många är och tror smörjning är lösningen på alla fel en verkstad helt korrekt avråder från som VET vad som fungerar och inte.
När det heller ej finns renoveringsatser till dessa ok så kan du ej heller "laga" dom och det borde ju göra att poletten ramlar ner då det antyder om det går eller ej..

Största felet begås ju av pajaserna, eller "experterna" som inte ens säger rätt namn på delen, ändrar sig för att passa istället för att öppet erkänna sitt misstag.

Visst är det fult att rekommendera byte av nya bromsklossar med motiveringen "Det kostar att åka AUDI", att hänga ut en verkstad som agerar helt korrekt slår bara tillbaka på "experterna" och TV4.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Arne skrev:Jag förstår inte hur ER kan vara så självsäker på att oket inte går att fixa till och att det bara håller någon vecka eller en månad, det får stå för honom. En som vet hur bromsar fungerar kan med säkerhet fixa till oket om kolvarna går att röra det minsta lilla.
Det var inte kolven som kärvade utan armen till handbromsmekanismen. Vet av egen erfarenhet och har dessutom pratat med två bilmekaniker idag som säger samma sak. Det håller max en vecka.
Alternativet är att bara smörja upp inför besiktning och sen inte använda handbromsen.
ER Du sprutar eld. Har du druckit bensin?
Är allt svart eller vitt i dina ögon?
Om de som du beskriver som pajasar nu köper nya bromsar för flera tusen och sedan fiskör. Börjar inte även dessa bromsar att jävlas med påföljder du nämner?
Inte får man i praktiken mer garantier på slitdelar som bromsar än märkesverkstäders rengöring/smörjning.
Drick lite isvatten och tänk efter.

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att r[…]

Ökad komfort med 17”

Knappast någon som upptäcker den lilla […]