Vojje skrev:ER skrev:
...byte av ok/oken för 6300kr är inte stöld då det är att den korrekta och långsiktiga lösningen för att åtgärda felet. Hur det sen står i propotion till värdet av fordonet är orelevant...
Fel! Enligt Konsumenttjänstlagen gäller följande;
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
För övrigt heter det irrelevant (som jag påpekat typ sjuttioelva gånger :lol: )
Språkpolisen har vaknat ser vi.
Spelar ingen som helst roll, man gör inte konstgjord andning för 1500pix/gång med risk att skivor och belägg tar stryk och dyrare i slutändan när felet är avhjälpt.
En seriös verkstad som är rädd om sitt rykte och vill ha mera jobb av kunden i framtiden ger förslag om BYTE oavsett kostnad då bromsfel aldrig är oskäligt dyrt att åtgärda på korrekt vis med NYA komponenter. Sen är det upp till kund att avgöra om han är chanstagare eller seriös bilägare med långe loppet i siktet.
Finns INGET som säger att 6300kr är orimligt för nya ok när det garanterat håller mer än nån vecka/månad som pajasen tycker man skall göra så hela resultatet av denna "undersökning" faller pladask när det luktar illa långväga.
Du kan fundera på vad som ger verkstaden sämst reklam av att smörja okena för 1500kr UTAN nån form av garanti och inom en/två månad kommer kunden tillbaka och kräver backjobb då det inte hjälpte.
Och att rekommendera byte av komponenten och sen slippa bry sig om problemet igen.
Sedan kan du undra vad bilprovningen gör när dumsnåle kunden avstår bytet och chansar på smörjning och sen backjobb då det blir underkänt när plaecbosmörjningen inte fungerar längre.
I sämsta fall är det halt med sned bromsverkan bak på bil utan hela alfabetet till hjälp när bilen kommer på bredden/med baken före pga snålheten att inte avhjälpa bromsfelet.
KallaFakta:s trovärdighet efter detta(om den inte redan var rekordlåg) med självutnämda pajaser som inte vet mycket är en stor fet dubbelNOLLA när man ger underkänt för en helt korrekt rekommendation men ger pajasföretaget no1 godkänt även om nu solen har sina fläckar så sas inte ett pip om historien som bör tvättas offentligt och grundligt när ett företag skojat friskt med sina kunder som SBT.
Visst kan man avråda från att åtgärda bromsfel korrekt men då SKALL också bilen parkeras permanent då ägaren saknar intresse av reparation och har mera intresse av dumsnålhet som aldrig fungerar i längden.
Konsumenttjänstlagen är skrattretande då den förhindrar korrekt reparation om kunden är en idiot som dessutom är dumsnål då han inte anser att korrekta bromsar har nåt värde för honom då han använder sina medtrafikanter som broms och låter dessa betala i form av skador och annat för undlåtenheten att ta sitt ansvar som bilägare.
Själv skulle jag bli GLAD om byte rekommenderas framför placebo för då VET jag att det är vad dom törs lova fungerar för törs man ge garanti så VET man att det fungerar, törs man inte ge/ger man inte garanti så VET man att det troligen inte är rätt medicin OM man har majoriteten av hästarna hemma i stallet.
Har aldrig varit med om att smörjning av bromsok på detta viset fungerat längre tid så det motiverar det framför byte. Man får räkna med att ok kan lämna in om man inte motionerar dom lite då och då men med mera ECO-trams så kommer detta bli vanligare då det bromsas för lite och för fegt så ok kärvar igen.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..