Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej

Jag ade tänkt renovera mina bromsar snart. Jag har beställt hem allt och så. Fast det är en sak jag har funderat på. I och med att jag ska byta mina bromsok så måste jag lufta systemet, och det har klart för mig på ett ungefär hur det ska gå till. Dvs börja på ett bakok och be en kompis trampa på pedalen tills det kommer ren bromsvätska ut i behållaren.

Men jag hade även tänkt att byta bromsvätska i hela systemet samtigt. Jag har en ide att lufta tre ok till att börja med. t ex HB VB samt HF. Sedan när jag ska lufta VF så fortsätter jag att pumpa ut ren bromsvätska tills behållaren är tom för att därefter stänga nippeln och sedan fylla på med ny bromsvätska.

Dock har jag hört att man ska akta sig för att pressa ner pedalen till golvet för att det inte är bra för huvudcylindern?

Hur bör jag gå till väga för att byta bromsvätska och lufta systemet efter bromsrenoveringen? Jag tänkte vända mig till expertisen här på forumet.

PS, jag har köpt den stora behållaren med bromsvätska från bilia på 850ml, hoppas den räcker

Mvh Siros
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man brukar börja med att ta loss och tömma behållaren, den sitter bara nerstucken i gummin så det är bara att vrida den i sidled och dra. Tvätta ur och torka ordentligt, det är vattnet vi vill ha bort ur bromsvätskan så se till att inget blir kvar. Smyg in och sno en hårtork när kvinnliga familjemedlemmar inte ser... :P
Sätt tillbaka och fyll upp med ny bromsvätska. Lufta ett ok i taget, och se till så inte behållaren blir tom.

Nu ska du byta alla fyra oken om jag fattar rätt. Då kan du ju bara låta vätskan rinna ut när du tar loss de gamla oken i stället för att klämma slangen. Ser behållaren hyfsat ren ut kan du hoppa över tvättningen med.

Stämmar att man ska vara försiktig med att trampa i botten. Om du har tömt systemet helt kan du öppna alla nipplar när du har fyllt igen och låta det självrinna. Stäng nipplarna allt eftersom det börjar komma vätska. Då är det inte så mycket luft kvar att pumpa ut sen.

Rörnipplarna på oken bak kan rosta fast rätt bra. Det har hänt att jag har dragit av sexkanten på nippeln så bara gängan är kvar i oket. Ett par nya rör eller nipplar och koningsverktyg kan vara bra att skaffa med. Rören går att kröka om lite så de räcker till om man kapar och konar om.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tackar ödmjukast för svaret :)
Rörnipplarna på oken bak kan rosta fast rätt bra. Det har hänt att jag har dragit av sexkanten på nippeln så bara gängan är kvar i oket. Ett par nya rör eller nipplar och koningsverktyg kan vara bra att skaffa med. Rören går att kröka om lite så de räcker till om man kapar och konar om.

Gäller det även mig med nya bak ok? jag lossar på hydraulslangen och demonterar hela oket. vidare luftar jag ett nytt bromsok som inte hunnit rosta?

Så om jag har förstått det hela rätt så gör jag såhär:

1. Dra av bromsvätskebehållaren som sitter i motorrumet, denna är fäst med gummin.

2. Töm denna på innehåll, tvätta rent den och torka den med t ex hårtork.

3. Fyll på med fin och fräsch bromsvätska (volvo DOT4)

Vid det här laget har jag fin bromsvätska i tanken och gammal i ledningar och ok.

4. Demontera samtliga bromsok, skruva loss från fästet och skruva loss hydraulslangen.

5. Låt det rinna försiktigt från hydraulslangarna,

6, montera de nya oken runt om

7, Lufta nu systemet, börja med bakre oken, sida har ingen betydelse.

8. allteftersom jag luftar oken så kommer luftbubblor samt den gamla bromsvätskan ut i behållaren. När fin vätska utan bubblor kommer ur oket. stäng nippeln och gå vidare till nästa ok

9. När alla ok är luftade, fyller jag behållaren till rätt nivå..

Under hela processen ser jag till att behållaren aldrig blir tom, samt att jag inte pressar ner pedalen till golvet?

Hur mycket har jag fattat av det hela? :)

Mvh Siros
Användarvisningsbild
av Sparkz
När du lossar oken kommer det att rinna rätt bra. Har du fyllt i ny vätska uppe i behållaren så ska du nog klämma slangen, annars rinner det ut alltihop. Eller sätt en pinne mellan sätet och pedalen, så den hålls nere lite. Då stänger det i huvudcylindern, och inget rinner. Det är lite lättare att lufta om systemet inte är helt tomt.

740 var det ja, då har du slangarna direkt på oken bak. Jag hade en 850 i skallen när jag skrev förra inlägget, hjärnsläpp... Men broms är broms, så resten stämmer oavsett modell. Men det är samma problem för det, slangen kan sitta så fast i oket att den går av om man tar i. Massera med en hammare runt gängorna på oket om det inte släpper. Även om du ska sätta dit nya ok är det väl bra om slangen är hel. Och ska du byta slangen med gäller det att rädda röret osv...
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Okej, se där jag tror att det börjar klarna efter lite diskussioner.

Vi gör ett försök till och ser om det har fastnat något:

1. Lossa på behållaren och töm denna på innehåll

2. Tvätta ur den och torka den ordentligt så att all fukt försvinner

3. fyll behållaren med ny bromsvätska till rätt nivå och sätt tillbaka behållaren på plats. Sätt därefter tillbaks el anslutningen på behållaren.

Vid det här laget har jag fin bromsvätska i behållaren och gammal i ledningar och ok.

4. Kläm bromsslangen till VF bromsok och lossa på anslutningen. Var försiktig så att kopplingen inte tar skada.

5. byt till det nya bromsoket och dra åt kopplingen igen.

6. Nu kan man sluta klämma på bromsslangen då oket är ordentligt anslutet och luftnippeln är stängd.

7. Gör ovanstående procedur på de tre andra oken.

8. Lufta nu systemet enligt fattigmansmetoden, be en kompis hjälpa dig.

9. Under luftningen kommer den kvarvarande gamla bromsvätskan att pressas ut och med sig kommer förmodligen lite luftbubblor.

10. När ny och luftfri bromsvätska pressas ut ständ nippeln och gå vidare till nästa ok.

Se till att behållaren aldrig blir tom. fyll hela tiden på med ny bromsvätska om den vill bli tom.

Hur mycket rymmer systemet? räcker 850ml till luftningen också?

Mvh Siros
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, kör på bara!
Vi brukar räkna med en liter bromsvätska vid byte, men i praktiken brukar det bli lite mindre. Din flaska blir nog lagom.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]