Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Örjan
Hej

har en v70 AWD 97, det börja lukta lite olja idag i kupen när körde bilen. Svängde in på en mack och kollade motoroljan, när jag drog upp stickan såg det ut som skum liksom om du köper en caffe latte ljusbrun skummig sörja, svårt att förklara.

Nån som vet varför oljan såg ut så för,,ljusbrun skum...

???? Hjälp

Mvh
Örjan Pedersen
av SportHenke
Om jag inte har helt fel så är det väl precis så "oil sludge" ser ut. Dvs oljans livslängd är förbrukad och skummet är en massa, fukt, bensinrester mm. Oljans smörjande egenskaper är mycket försämrade och den bör bytas omgående för att minimera risken för motorskador. När byttes oljan senast? Kör du mest korta sträckor med kall motor?
av savander
Lukta på oljan, det kanske är glykol och vatten i den (oljeemulsion). Ta kompressions prov, kolla tändstiften hur förbränningen ser ut. Kolla även kylvattnet om det är olja det. Kan vara topplockspackning t.ex.
Larsåke

min hemsida
http://web.comhem.se/~u63806504/
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kondens brukar samla sig på lite svalare ställen, som röret till oljestickan och locket. Det är normalt om du kör korta sträckor.
Öppna locket och titta ner i toppen. Ser oljan normal ut där så är det lugnt.
Användarvisningsbild
av rn72
Samma här. Dags för ett oljebyte (har iof kört några korta sträckor fram och tillbaka under vintern..)

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]