Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har inte tyckt det varit svårt att få handbromsen att fungera om bara skivor och backar är i bra skick, mekanismen uppsmord etc. Lösningen att sätta dit justerskruvar känns för mig lite som att angripa symtomen istället för att åtgärda grundproblemet. Men där har olika personer olika åsikter och erfarenheter, och så ska det väl vara.

Det underlättar om bromssköldarna är hela – är de borta eller lättböjliga pga rost hamnar backarna gärna snett. Mekanismen på bakaxeln och vajerfästena där måste också fungera.
NilsO skrev: Jag har inte tyckt det varit svårt att få handbromsen att fungera om bara skivor och backar är i bra skick,
Det är helt rätt, men problemet kommer när det inte är i så bra skick längre. Även när du monterar nya backar underlättar det om du kan justera ut backarna innan du justerar spaken. Så har man alltid gjort i alla tider med trumbromsar och handbromsen. Justeringen bakom askoppen är ju egentligen bara för att "ta hem" slacket i vajern. Någon fördel måste det vara med det eftersom det kom tillbaka på 850 modellen. Jag satte (på min 745-a) allt nytt (skivor, backar, sköldar och fästet på bakaxeln men spaken "gick i botten" i alla fall. Hade jag haft justeringar hade det ju varit "världens enklaste" att fixa kanonbroms men nu fick jag plocka isär allt igen. Då svetsade jag i stagen och filade till dom så trumman precis gick att få på. Det blev kanon, Det är några år sedan och förra hösten (när jag skulle skifta till vinterdäck) passade jag på att "justera" igen (spaken började ta högt). Jag plockade ner det och smorde upp det och klippte till remsor i bladmässing som jag "lindade" runt några varv på staget. Nu är det fortfarande kanonbroms, men det hade varit lättare med en justering. Jag vet att det hade gått bra att justera ner spaken med justeringen bakom askkoppen, men då kommer man snart till det läget när hävarmen kommer för långt ut och bromsverkan blir sämre. Nu var orsaken kanske att backarna var av "tvivelaktig" kvalitet, men det gör så oerhört mycket om staget mellan backarna är slitet också.

Mvh
Lennart
Håller med lennarte till 100% - montera justerskruvarna och endast finjustera vid handbromsspaken
Hade själv bekymmer med min handbroms och fick tipset av lennarte att montera dessa justerskruvar - nu fungerar det som det skall göra. Visste inte att det fanns att köpa för eftermontering
Arvidh skrev:Om den tar så sent. Byt skivor. Då är det tillbaka till som nytt...
Tyvärr är det inte alltid så enkelt, Om man läser lite om detta på detta forum så finns det massor av exempel på fall där man har problem, fast man köpt nya "grejer". Inte ska man väl behöva byta "grejer" bara för det inte funkar till 100% när det kan vara så enkelt som en justering. Både jag och min far före mig och min äldsta dotter där emellan, körde samma Volvo 144 -72 (nästan identiskt handbromssystem) drygt 20000 mil under 25 år utan att byta bromsbackar eller bromsskivor en enda gång. Däremot justerade jag backarna i trumman varje eller i alla fall vartannat hjulbyte (sommar/vinterdäck) och "plockade isär"och smorde upp det vartannat/vart 3-dje år ungefär. Så nog är det "smidigt" med en enkel justering i trumman och behålla samma bromsverkan i åratal, mot att sträcka upp vajern då och då och sedan byta backar och skivor när det börja "ta" dåligt.

Mvh
Lennart
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]