- fre 17 okt 2014, 07:20
Näh, det är inget problem alls, ska bli skönt att glida på autobahn med låga varv. 

Moderator: Moderatorer

bibbedlizard skrev: I 140 så ligger varvtalet på ca 2000 varv, vi har ju 8 växlar :) det är ju inget problem det här med lågt varv snarare en förbättring med 8 stegade lådan! Det var något jag saknade på d5an jag hade, det saknades liksom en växel eller 2 och det är ju löst nu med nya lådan!Då har du en riktig glädjemätare för enligt specen gör XC70 D4 Fwd 8-gear 57,7 km/h / 1000 rpm på 8:an, vid 2000 rpm blir det alltså vara 115,4 äkta km/h och inte 140 km/h, D5 med awd gör strax över 100 km/h
VolvoB20 skrev:Större hjul ;)EjS skrev:Upplevde det helt motsatt, Körde 600 mil ned till södra Italien i sommar i upp till 210 km/h och inte tyckte jag att den var för högt växlad, Tvärt om, det hade behövts fler växlar för att få ned varvet.VolvoB20 skrev:Växellådan är väl kalibrerad så den enbart växlar om motoren inte har tillräckligt moment. Det är ju lätt med gaspedalen att bestämma om motoren ska växla eller inte - men i så fall kan jag inte köra som jag vill :)
Det är ju patetiskt, Jag lägger i 6:an på min manuella sen kan man åka hela dagen med mitt 2-tons släp bakom, så låg tycker jag 6:an är. Men jag har kört automaten också och den växlar ju ned bara det blir lite motljus från solen.
Att automaten växlar ned titt som tätt i onödan beror ju inte på att utväxlignen är för hög.
Det hjälper i alla fall inte på dragkraften att låsa 6:an i geartronic läge och gasa fullt.
Det som nog skiljer är at du inte åker 140 kmh med ditt släp i Sverige som är medelhastigheten på motorväg i dk.
Om utväxlingen är för hög eller låg kan vi diskutera hela dagen. Som jag skrevit tidigare tycker jag D5:an är för klen för XC70 så jag ska ju bara köpa en annan variant nästa gång. En Volvo så klart :)
Fattar inte riktigt problemet, Är högsta växeln för hög i någon situation är det ju bara att växla ned, Är den däremot för låg som den är nu är man ju helt körd för det finns ju ingen högre växel att växla upp till.
apersson850 skrev:Den XC70 D5 AWD automat jag har är bra växlad för att dra tunga släp på besvärliga underlag i låg fart, men den hade sannerligen vunnit på att ha minst en växel som ligger helt ovanför dagens sexa.Exakt, det är ju 1:an som behöver vara låg när man kör i skogen över stubbar och sten inte 6:an eller 8:an. Det är ju sällan man kan få i 6:an eller 8:an i skogen :mrgreen:
bibbedlizard skrev:Ja jag kör V70 med 225/50/17, specen kanske är med mindre hjul. Sen är ju spec och verklighet två skilda saker har man märkt, inte minst på bränsleförbrukning :)Specen för utväxling stämmer ju. V70 gör nästan 134 äkta kilometer vid 2000 rpm så då borde mätaren visa 140 då den alltid ska via lite för mycket.
VolvoB20 skrev:1:an och 2:an är för höga på xc70. Hämtar ofta träd i familjens skog med släp (1000 kg) på väldigt dåliga vägar. Ofta får jag ta Toyota HiLux'en med reduktion i stället.apersson850 skrev:Den XC70 D5 AWD automat jag har är bra växlad för att dra tunga släp på besvärliga underlag i låg fart, men den hade sannerligen vunnit på att ha minst en växel som ligger helt ovanför dagens sexa.Exakt, det är ju 1:an som behöver vara låg när man kör i skogen över stubbar och sten inte 6:an eller 8:an. Det är ju sällan man kan få i 6:an eller 8:an i skogen :mrgreen:
Försök få tag på original n:[…]
Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]