Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Näh, det är inget problem alls, ska bli skönt att glida på autobahn med låga varv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bibbedlizard skrev: I 140 så ligger varvtalet på ca 2000 varv, vi har ju 8 växlar :) det är ju inget problem det här med lågt varv snarare en förbättring med 8 stegade lådan! Det var något jag saknade på d5an jag hade, det saknades liksom en växel eller 2 och det är ju löst nu med nya lådan!
Då har du en riktig glädjemätare för enligt specen gör XC70 D4 Fwd 8-gear 57,7 km/h / 1000 rpm på 8:an, vid 2000 rpm blir det alltså vara 115,4 äkta km/h och inte 140 km/h, D5 med awd gör strax över 100 km/h

115 är ju grymt mycket bättre än 100 men till 140 är det långt kvar.

Om du nu inte åker en V70 istället för XC 70. Den har ju bättre utväxling. Den gör över 133 km/h vid 2000 rpm. Nu snackar vi långfärdsbil i motsats till XC70
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
EjS skrev:
VolvoB20 skrev:
Det är ju patetiskt, Jag lägger i 6:an på min manuella sen kan man åka hela dagen med mitt 2-tons släp bakom, så låg tycker jag 6:an är. Men jag har kört automaten också och den växlar ju ned bara det blir lite motljus från solen.

Att automaten växlar ned titt som tätt i onödan beror ju inte på att utväxlignen är för hög.
Växellådan är väl kalibrerad så den enbart växlar om motoren inte har tillräckligt moment. Det är ju lätt med gaspedalen att bestämma om motoren ska växla eller inte - men i så fall kan jag inte köra som jag vill :)

Det hjälper i alla fall inte på dragkraften att låsa 6:an i geartronic läge och gasa fullt.

Det som nog skiljer är at du inte åker 140 kmh med ditt släp i Sverige som är medelhastigheten på motorväg i dk.

Om utväxlingen är för hög eller låg kan vi diskutera hela dagen. Som jag skrevit tidigare tycker jag D5:an är för klen för XC70 så jag ska ju bara köpa en annan variant nästa gång. En Volvo så klart :)
Upplevde det helt motsatt, Körde 600 mil ned till södra Italien i sommar i upp till 210 km/h och inte tyckte jag att den var för högt växlad, Tvärt om, det hade behövts fler växlar för att få ned varvet.

Fattar inte riktigt problemet, Är högsta växeln för hög i någon situation är det ju bara att växla ned, Är den däremot för låg som den är nu är man ju helt körd för det finns ju ingen högre växel att växla upp till.
Större hjul ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Den XC70 D5 AWD automat jag har är bra växlad för att dra tunga släp på besvärliga underlag i låg fart, men den hade sannerligen vunnit på att ha minst en växel som ligger helt ovanför dagens sexa. Så med åttaväxlat borde max sju av dem täcka in samma utväxlingsområde som min sexväxlade gör.
Antingen är min annorlunda eller så kör jag annorlunda, men det är ju ytterst sällan som den växlar ner från sexans växel när jag väl kommit upp i fart på landsväg. Inte ens med husvagn efter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Den XC70 D5 AWD automat jag har är bra växlad för att dra tunga släp på besvärliga underlag i låg fart, men den hade sannerligen vunnit på att ha minst en växel som ligger helt ovanför dagens sexa.
Exakt, det är ju 1:an som behöver vara låg när man kör i skogen över stubbar och sten inte 6:an eller 8:an. Det är ju sällan man kan få i 6:an eller 8:an i skogen :mrgreen:
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Ja jag kör V70 med 225/50/17, specen kanske är med mindre hjul. Sen är ju spec och verklighet två skilda saker har man märkt, inte minst på bränsleförbrukning :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bibbedlizard skrev:Ja jag kör V70 med 225/50/17, specen kanske är med mindre hjul. Sen är ju spec och verklighet två skilda saker har man märkt, inte minst på bränsleförbrukning :)
Specen för utväxling stämmer ju. V70 gör nästan 134 äkta kilometer vid 2000 rpm så då borde mätaren visa 140 då den alltid ska via lite för mycket.

Den utväxlingen hade suttit fint när jag rullade 600 mil till Italien, Alla XC70 AWD gör bara strax över 100 km/h vid samma varvtal.. frustrerande.
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Den XC70 D5 AWD automat jag har är bra växlad för att dra tunga släp på besvärliga underlag i låg fart, men den hade sannerligen vunnit på att ha minst en växel som ligger helt ovanför dagens sexa.
Exakt, det är ju 1:an som behöver vara låg när man kör i skogen över stubbar och sten inte 6:an eller 8:an. Det är ju sällan man kan få i 6:an eller 8:an i skogen :mrgreen:
1:an och 2:an är för höga på xc70. Hämtar ofta träd i familjens skog med släp (1000 kg) på väldigt dåliga vägar. Ofta får jag ta Toyota HiLux'en med reduktion i stället.
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Det har du rätt i, hastighetsmätaren ligger alltid något över verklig fart, men Robbi hade ju samma verkliga fart och varvtal på sin XC, vad kör du me för fälgar och däck Robbi?

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]