Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Caffis
Jag har lärt mig hur noga det är att ha Rätt grejor Visst bilen går med andra pylar oxå men vill man ha ner soppaförbrukningen måste prylarna vara anpassade och hur kul är det att stå och mäta alla komponenter så att dom håller måttet jag tycker att det är ett himmla lurendrejeri för stämmer det inte lurar man systemet som pumpar in mer soppa för att kompensera eller minskar så att bil f...n hoppar som en galen kråka för datorn tror att den får rätt info Hadde en gäng en saab som dom nästan slängde efter mig för dom fick inte fason på den Med hjälp av en arbtskamrat som är en jäkel på elsystem så bytte vi ut nästan alla komponenter som inte stämmde mot produktbladet hos Boch för den bilen. VI mätte allt ,det tog ett tag.Rotor lock kablar spole +lite annat förmodligen bilfeltema var bara att slänga sen fungka den kanon bra. :wink:
av uffejl
Jag fick inget papper men enligt mekanikern så var han inte i närheten av några gränsvärden, temmätaren visar normalt och ligger i mitten på gröna fältet, han är fortfarande orolig på tomgång, ska jag byta eller räcker det att göra rent och smörja tomgångsmotorn????? mvh från ulf.
av uffejl
Törs man inte köpa något från biltema????? om man inte törs köpa något från biltema finns det då något annat bra och billigt ställe att köpa exempelvis fördelarlock, rotor, stift, tändkablar, bränslefilter med mera?????? mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du mätt mer på förbrukningen? 5,6 mil är lite för kort...
I tanken finns en mindre behållare med ett litet hål i. Den hinner inte fyllas när du tankar, men sen gör den det ganska snart. Det gör att bränslenivån sjunker lite så det inte står ända upp i påfyllningsröret.
Så om du tankar fullt, åker 200 meter till MacDonalds och sväljer en Big Mac, och sen åker tillbaka och tankar igen får du säkert i ett par liter.
av uffejl
Har ej mätt igen för jag har bara åkt ca 8mil efter förra 0- ställningen av trippeln, jag tänker komma upp i 20-40 mil innan jag prövar igen. Jag upprepar frågan törs man köpa delar på biltema exempelvis fördelarlock, rotor , tändkablar, stift , bränslefilter med mera????? är det någon som har tips om var fatiga kan handla om man inte ska handla på biltema??????? mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lock och rotor: Nja... kanske. Flytta över den svarta plasten på locket om det inte är med på det nya.
Tändkablar: Aldrig! Det är så stor skillnad mot original så billiga kablar blir dyra i längden när du ska byta en gång i halvåret.
Stift: Köp NGK, det borde finnas nån mack eller så som säljer det i närheten. BPR6ES ska det vara till din bil.
Bränslefilter: Kan väl funka med biltema...
Användarvisningsbild
av Caffis
Jo då allt på Feltema är inte shit Ta oljan tx vart kommer den i från??? Frågade en av deras tekniker då jag fick för mig att den kom från Lysekil men det var fel det är Statoil som förser Feltema med den. Bränsle filter nja på orginal filtret sitter det ju rediga flänsar solida som tål att dras lite, testade deras med en förödande efekt. Bytte dit med nya tätningar,aa en droppe kom det drog åt lite till SkRRyngka poff så var jag drängt med soppa. Filtret såg ut som en sån där vriden öl burk man brukar fixa till när man är både stark o vacker. För att åter komma till reservdelar införskaffade jag en kasse delar bland annat en vatttenpump på mekonomen 479 kr till min 230f kommer hem kollar lite i volvo butikens katalog. Vad får jag se :shock: vattenpump orginal 478kr Där ser man, LLllllllåååååånnggg näsa. :lol:
av uffejl
Bra att jag fått veta lite mera om saker från biltema, för jag bytte bränslefilter på min förra bil som var en 745a 88a 230f, jag köpe bränslefiltret på ljust biltema och jag tyckte att bilen genast blev mycket sämre i acseleration men jag har inte något bevis för att det är ljust filtret, vad det gäller stif från biltema så höre jag igår från en mekaniker att stiften som det sår miltema på är förtäkta NGK och jag har kört flera 230f med dessa och jag har inte märkt någon skillnad på dessa mot andra märken, det ända i stift jag märkt är när jag prövat super4 stift då har jag på volvo och fordar fått sämre aceleration och högre förbrukning. Mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vattenpumpen ska kosta 432:- på volvo senast jag kollade, men det var ett tag sen iofs... Sen volvo började mad nice price har det bytts tillverkare en hel del. Vattenpumpen gjordes av SKF från början, men nu ser den billigare ut. Såg en pump med fabrikat HQ, och den var misstänkt lik nuvarande original...

Problemet med just biltema är att det står "Biltema" på allt. Handlar du på Mekonomen ligger delarna i tillverkarens kartonger, Sachs kopplingar, Monroe stötdämpare osv. Då vet du vad du får...
av uffejl
Tack för dina ord!!!! du har helt rätt i det du säger, jag satt igår kväll och gämförde lite priser mellan mekonomen och ad, det jag då kom fram till där är att vissa delar var betydligt billigare hos den ena och sen var den andra kedjan mycket billigare på något annat. Mvh från ulf.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]