- lör 11 okt 2014, 11:58
#906600
TS830 fungerar bra på alla underlag utom på ren is. Men det är faktiskt inte bara blankis man behöver ta hänsyn till. Det är viktigt att kunna bromsa hårt även på isfritt underlag. Vägegenskaperna hos TS830 jämfört med dubbfria Nordiska däck är himmelsvid i praktiken. Framförallt om en älg springer ut. Det händer då och då, även om det mest är rådjur och vildsvin man ser. Dubbdäck på asfalt är ingen höjdare i den situationen. Inte Nordiska dubbfria däck heller. Men prirotiteras körning på isunderlag så ska man välja dubbade däck så klart. Likaså om man vet med sig att man inte klarar av att något så när bedöma underlaget.
Man måste alltid köra efter de aktuella förutsättningarna. Man kan inte bränna på i hög hastighet med kontinentala dubbfria däck på is eller packad snö. Då är det dubbade däck och måttlig hastighet som gäller. Men på andra underlag kan det vara tvärt om. Hade jag bott i norra Sverige och inte kört till kontinenten då och då hade jag kört dubbat. Utan tvekan. Men eftersom jag bor i södra Sverige, där is och packad snö hör till de absoluta ovanligheterna, blir det dubbfria och eftersom det är dags att byta till denna säsong tittar jag på TS850. Jag räknar med att det är bättre än TS830.
En positiv erfarenhet från TS830 var att de började kännas sämre först när mönsterdjupet hunnit halverats. Det var rimliga egenskaper kvar vid 4 mm mönsterdjup (3 mm är minsta mönsterdjup enligt lagen). Andra däck jag haft har känts sämre redan när mönsterdjupet minskat med endast ett par mm.
Men ett däck som är bra för en användare kanske inte är optimalt för andra. Däck har olika egenskaper. Man ska utgå från sitt egna behov och köpa däck därefter. Och man ska vara medveten om begränsningarna i just de däck man valt. Och köra därefter, så går allt bra.
Exquattro skrev:Jag står lite i valet o kvalet mellan de båda (kör i Södra sverige) En bekant har snöat in helt på europeiska Contiwinter contact TS830 för att de har de bästa asfaltegenskaperna o tydligen även bra på vintervägar.Jag har kört på TS830 och trivs bra med dem. Jag har provat många olika kontinentala dubbfria däck och TS830 är det bästa jag haft hittills. Jag bor i södra Sverige i Smålands viltrika skogsområden. Jag tar en tur till kontinenten då och då, även på vintern. Min bil är endast FWD och relativt motorstark. Hittills har aldrig däcken inneburit att jag känt mig begränsad på något sätt även om dubbade däck (eller möjligen Nordiska dubbfria) några få dagar hade varit bättre. Men alla de andra dagarna har jag klarat mig med samma eller högre säkerhet.
TS830 fungerar bra på alla underlag utom på ren is. Men det är faktiskt inte bara blankis man behöver ta hänsyn till. Det är viktigt att kunna bromsa hårt även på isfritt underlag. Vägegenskaperna hos TS830 jämfört med dubbfria Nordiska däck är himmelsvid i praktiken. Framförallt om en älg springer ut. Det händer då och då, även om det mest är rådjur och vildsvin man ser. Dubbdäck på asfalt är ingen höjdare i den situationen. Inte Nordiska dubbfria däck heller. Men prirotiteras körning på isunderlag så ska man välja dubbade däck så klart. Likaså om man vet med sig att man inte klarar av att något så när bedöma underlaget.
Man måste alltid köra efter de aktuella förutsättningarna. Man kan inte bränna på i hög hastighet med kontinentala dubbfria däck på is eller packad snö. Då är det dubbade däck och måttlig hastighet som gäller. Men på andra underlag kan det vara tvärt om. Hade jag bott i norra Sverige och inte kört till kontinenten då och då hade jag kört dubbat. Utan tvekan. Men eftersom jag bor i södra Sverige, där is och packad snö hör till de absoluta ovanligheterna, blir det dubbfria och eftersom det är dags att byta till denna säsong tittar jag på TS850. Jag räknar med att det är bättre än TS830.
En positiv erfarenhet från TS830 var att de började kännas sämre först när mönsterdjupet hunnit halverats. Det var rimliga egenskaper kvar vid 4 mm mönsterdjup (3 mm är minsta mönsterdjup enligt lagen). Andra däck jag haft har känts sämre redan när mönsterdjupet minskat med endast ett par mm.
Men ett däck som är bra för en användare kanske inte är optimalt för andra. Däck har olika egenskaper. Man ska utgå från sitt egna behov och köpa däck därefter. Och man ska vara medveten om begränsningarna i just de däck man valt. Och köra därefter, så går allt bra.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."