Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Exquattro skrev:Jag står lite i valet o kvalet mellan de båda (kör i Södra sverige) En bekant har snöat in helt på europeiska Contiwinter contact TS830 för att de har de bästa asfaltegenskaperna o tydligen även bra på vintervägar.
Jag har kört på TS830 och trivs bra med dem. Jag har provat många olika kontinentala dubbfria däck och TS830 är det bästa jag haft hittills. Jag bor i södra Sverige i Smålands viltrika skogsområden. Jag tar en tur till kontinenten då och då, även på vintern. Min bil är endast FWD och relativt motorstark. Hittills har aldrig däcken inneburit att jag känt mig begränsad på något sätt även om dubbade däck (eller möjligen Nordiska dubbfria) några få dagar hade varit bättre. Men alla de andra dagarna har jag klarat mig med samma eller högre säkerhet.

TS830 fungerar bra på alla underlag utom på ren is. Men det är faktiskt inte bara blankis man behöver ta hänsyn till. Det är viktigt att kunna bromsa hårt även på isfritt underlag. Vägegenskaperna hos TS830 jämfört med dubbfria Nordiska däck är himmelsvid i praktiken. Framförallt om en älg springer ut. Det händer då och då, även om det mest är rådjur och vildsvin man ser. Dubbdäck på asfalt är ingen höjdare i den situationen. Inte Nordiska dubbfria däck heller. Men prirotiteras körning på isunderlag så ska man välja dubbade däck så klart. Likaså om man vet med sig att man inte klarar av att något så när bedöma underlaget.

Man måste alltid köra efter de aktuella förutsättningarna. Man kan inte bränna på i hög hastighet med kontinentala dubbfria däck på is eller packad snö. Då är det dubbade däck och måttlig hastighet som gäller. Men på andra underlag kan det vara tvärt om. Hade jag bott i norra Sverige och inte kört till kontinenten då och då hade jag kört dubbat. Utan tvekan. Men eftersom jag bor i södra Sverige, där is och packad snö hör till de absoluta ovanligheterna, blir det dubbfria och eftersom det är dags att byta till denna säsong tittar jag på TS850. Jag räknar med att det är bättre än TS830.

En positiv erfarenhet från TS830 var att de började kännas sämre först när mönsterdjupet hunnit halverats. Det var rimliga egenskaper kvar vid 4 mm mönsterdjup (3 mm är minsta mönsterdjup enligt lagen). Andra däck jag haft har känts sämre redan när mönsterdjupet minskat med endast ett par mm.

Men ett däck som är bra för en användare kanske inte är optimalt för andra. Däck har olika egenskaper. Man ska utgå från sitt egna behov och köpa däck därefter. Och man ska vara medveten om begränsningarna i just de däck man valt. Och köra därefter, så går allt bra.
Användarvisningsbild
av Perc
ER skrev:Nordiska vinterdäck(dubbfria) är tillåtna i Danmark sist jag kollade och ev dubbförbud påverkar inte för åker man söderut så har man givetvis en extra reservuppsättning Hakka R2 liggandes.
Ganska dyra däck att ha liggandes i reserv. :)

Jag kör på R2:or. Mycket nöjd. Som att köra på filttofflor jämfört med mina Continental EcoContact sommardäck, mjukt och fint. Lite mera vinande från mönstret kanske men bullret på grov asfalt är i gengäld lägre. Vinteregenskaperna översteg mina vildaste fantasier, mycket bra grepp på allt utom isgata när det regnar. Då får man ta det lite lugnt, men det får man ju med dubbdäck också. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Perc skrev:
ER skrev:Nordiska vinterdäck(dubbfria) är tillåtna i Danmark sist jag kollade och ev dubbförbud påverkar inte för åker man söderut så har man givetvis en extra reservuppsättning Hakka R2 liggandes.
Ganska dyra däck att ha liggandes i reserv. :)

Jag kör på R2:or. Mycket nöjd. Som att köra på filttofflor jämfört med mina Continental EcoContact sommardäck, mjukt och fint. Lite mera vinande från mönstret kanske men bullret på grov asfalt är i gengäld lägre. Vinteregenskaperna översteg mina vildaste fantasier, mycket bra grepp på allt utom isgata när det regnar. Då får man ta det lite lugnt, men det får man ju med dubbdäck också. :)
Man kan ha 4 uppsättningar liggande Sommar, Europeiska, Nordiska och Fulldubb och så gör man ett pitstop när man kör ut ur garaget varje morgon och monterar de däck som passar bäst just den dagen.

På den tiden jag var riktigt biltokig hände det att jag slängde på sommardäck över dagen om jag skulle köra tex 50 mil och det var barmark, Så skiftade jag tillbaka till dubb igen på kvällen.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
EjS skrev:I Danmark fås inte nordiska däck så alternativet är sommardäck året om.

Tro det eller ej. Om det kommer 10 cm på en eftermiddag är det alltid någon idiot på sommardäck och bakhjulsdrift som står mitt i en jättekorsning i Köpenhamn och stänger trafiken för att vägen lutar 5 cm ;)
Samma sak i fjollträsk, 2-3cm snö så "kaos", om det har med sommardäck, skit bakom spakarna(som åker sommardäck vintertid) eller bara dåliga däck i kombo med "usel" väghållning låter jag vara osagt men lika roligt varje gång då det klagas trotts att man själv kanske kört på samma ställe vid samma tidpunkt utan problem mer än att det tar betydligt längre tid och man får anpassa sig.
U-sala är lite bättre, där behövs iaf 5cm innan det blir "kaos".

Sen kan man fråga sig hur efterlevnaden av kontrollen är av tex svenska bilar som rullar av färjan på väg till tex Tyskland efter "lite" dricka.
Borde vara tvärt om att sommardäck bötfälls och nordiska vinterdäck får klapp på axeln och "fortsatt trevlig resa" som resultat.
milktrucker skrev:det är väl lite luddigt vad som är vad när det gäller nordisk eller europeiska.
Nokian är nordisk.
Men var handlar continental och good-year? De är europeiska men i det närmaste jämlika med nokia.
Nokia, Michelin, Conti, Pirelli mfl har båda typerna, dvs nordiskt samt centraleuropeiskt så att däcket är Tyskt/Italienskt betyder per automatik inget för vad däcket är för typ av dessa två.

Ja jag hadde tre uppsättningar till S60:n då jag bytte sommardäck till 17" och satte dubbat på originalfälgarna, sen var det billigare att köpa däck+fälg till nästa omgång vinterdäck än att ta lokala leverantörer för enbart däck.
XC70:n kan få samma öde då det kan bli 18-20" nästa sommar och nåt odubbat rammla ner på sargas 17" och användas i perioden innan snön kommer och när risk för frosthalka föreligger, liksom på våren innan det är helt riskfritt från lokal nattfrost och vägbanor under nollan för det är ibland tidigt det är isfritt på vägen och sent det är frostriskfritt, fast med riktig vinter skiljer det inte så mycket.

Å andra sidan har jag inte problemet att jag måste passera Danmark och jag har varit "olaglig" och kört dubbat på gator där det är förbud mot dubb för kortaste vägen mellan A och B är en rak linje inte en båge så jag har dessutom gjort miljön två tjänster.
Camel skrev:
Man måste alltid köra efter de aktuella förutsättningarna.
Tänk om alla tänkte på det viset, vad trevligt det skulle vara på vägarna. Nu bränns det på som om det är sommarväglag vintertid oavsett däcktyp på fordonet bara för det inte ligger snö på vägen, man inte ser isigt väglag, att det är becksvart ute verkar inte påverka vissa utan det är samma idiotfart som sommartid i djurrika områden inte minst under jaktsäsongen med mera vilt i rörelse.
Användarvisningsbild
av milktrucker
jo men då är vi tillbaka på ruta 1, vad är vad?
Nokian WR D3 och WR A3? Hur står sig de mot hakka R2?

btw, köpte begagnade dubbade dunlop i mycket bra skick kompletta med Volvo erinus 7x16-fälgar för ett otroligt bra pris, hade undering på dubbfritt, men nu fick detta kanonerbjudande avgöra
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har de senaste 3 åren kört på Hakka R, från denna vintern blir det Hakka R2. Hoppas att dessa R2 är lika bra som R, har tidigare kommit fram i flera dm djup snö utan problem, både på skogsvägar och oplogade motorvägar.
Användarvisningsbild
av ER
milktrucker skrev:jo men då är vi tillbaka på ruta 1, vad är vad?
Nokian WR D3 och WR A3? Hur står sig de mot hakka R2?

btw, köpte begagnade dubbade dunlop i mycket bra skick kompletta med Volvo erinus 7x16-fälgar för ett otroligt bra pris, hade undering på dubbfritt, men nu fick detta kanonerbjudande avgöra
Aftonbladet skrev: De centraleuropeiska vinterdäcken som är konstruerade främst för våt asfalt i temperaturer ner mot nollstrecket har vi utelämnat den här gången. De är ändå värdelösa och borde inte vara tillåtna i vårt klimat.

Ett odubbat däck för vårt klimat måste vara mjukt, ha mjukare gummiblandning och ha mönstret uppslitsat i otaliga klackar, så kallade sajpningar, för att ha en chans på isen. Då blir det automatiskt sämre på asfalten.

Vi ser det tydligt i resultattabellen. Nokians nya odubbade däck är riktigt bra på is, men inte så stabilt på barmark. Det är svårt att vara bra på allting, om man inte får luta sig mot dubbgreppet på is.

Med dubb kan man vara bra på alla väglag. På is, snö och barmark.

Eller helt under isen. Som de nya lågprisdäcken från Kina. Det räcker inte med dubb och ett grovt mönster som liknar vinterdäck för att bli bra på vintervägen.
Sen får man dra sina egna krokiga slutsatser av årest test. Hellre bra grepp än stabilitet då man ändå inte kör över 130km/h här i Sverige.
Aftonbladet skrev: Och andra tror att dubbarna försämrar greppet på asfalt. Det är helt fel. De påverkar inte alls. Däremot kan ett dubbat däck göras lite styvare än ett odubbat, och ett styvare däck är alltid bättre på barmark. Dubbdäck är alltså tvärt emot myten bättre på asfalt är de nordiska odubbade däcken som vi har med i testet.
Intressant minst sagt.
Nokian första plats i kategori dubbat och andra i odubbat nordiskt utförande.

http://www.bytbil.com/nyheter/4v37pkyg# ... heter]-[14]
Amen i kyrkan. Totalförbud tack.
av semmelman
Har kört privat några år nu på conti europeiska vinter/allrounddäck testvinnare året runt, när det är 30° två veckor på sommaren tar jag det lugnt, håller laglig hastighet och avstånd, är det ishalka en dag så håller jag under laglig hastighet och ännu mer avstånd, eller det är riktigt skitväder låter jag bilen stå, all tid däremellan 49 veckor och 29 dar så funkar de suveränt bra.
Användarvisningsbild
av milktrucker
semmelman skrev:Har kört privat några år nu på conti europeiska vinter/allrounddäck testvinnare året runt, när det är 30° två veckor på sommaren tar jag det lugnt, håller laglig hastighet och avstånd, är det ishalka en dag så håller jag under laglig hastighet och ännu mer avstånd, eller det är riktigt skitväder låter jag bilen stå, all tid däremellan 49 veckor och 29 dar så funkar de suveränt bra.
suveränt är väl att ta i för ett däck som fungerar halvbra vintern och halvbra på sommaren
Användarvisningsbild
av ER
milktrucker skrev:
semmelman skrev:Har kört privat några år nu på conti europeiska vinter/allrounddäck testvinnare året runt, när det är 30° två veckor på sommaren tar jag det lugnt, håller laglig hastighet och avstånd, är det ishalka en dag så håller jag under laglig hastighet och ännu mer avstånd, eller det är riktigt skitväder låter jag bilen stå, all tid däremellan 49 veckor och 29 dar så funkar de suveränt bra.
suveränt är väl att ta i för ett däck som fungerar halvbra vintern och halvbra på sommaren
Finns ju anledning till varför dessa missfoster bör totalförbjudas, liksom att ens köra på dubbfria vinterdäck sommartid som precis som dubbdäck bör regleras till samma tid så enbart sommardäck tillåts sommartid då det inte finns hållbara skäl att köra dubbfria vinterdäck sommartid mer än lättja och dumsnålhet. Tydligen räcker inte fakta om katastrofala stoppsträckor som gör att man rullar visare i 30km/h+ när ett sommardäck står stilla.
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

XC90 är ofta luftfjädrade. De svälj[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ryssland hotar med evigt krig - ”Vi stred mo[…]