Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40T4
Hej!

Kan någon tipsa mig om nå sjysta täntstift till min S40 T4 -98?
Den är lite småtrimmad och körs ganska hårt och då anser jag att det inte e så stor mening att sätta dit Volvo orginal-stift igen...
av Jompa_T4
S40T4 skrev:...då anser jag att det inte e så stor mening att sätta dit Volvo orginal-stift igen...

På vad baserar Du att originalstiften inte fungerar för Dig & Din bil?

M.v.h.
av V40ThoppE
Jag hade problem med min förra v40 då den sköt och hackade vid gaspådrag. den laddade 0,8 och då tipsade autotech om NGK PFR 6G, och efter det gick den klockrent. :D
värt ett försök....
av S40T4
Tack för tipset! Ska nog ta & prova dom!

För att bilen rycker till vid gaspådrag och högre laddtryck och jag har satt dit nya Volvo-stift, men de blir bara bättre att tag.

& varför sätta dit något likvärdigt när men endå kan byta upp sig & skaffa något bättre när man endå måste byta i stället för att stå kvar och trampa på ruta ett...
av S40T4
Föresten, vart finns dom stiften att köpa?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur ser stiften ut när du har kört ett tag då?
Händer att det blir överslag i tändspolarna ibland, visar sig på belastning precis som du beskriver det.
av S40T4
Dom ser helt normala ut. Inga synliga problem. Men eftersom det blir bättre ett tag när man sätter i nya stift så lutar det åt jag behöver lita bättre stift till min bil... Dom slits väll kanske kanske onormalt fort när det är högt laddtryck kombinerat men en tung högerfot... Laddar normali 1 bar men vid lite gaspådrag så är det inga problem att gå upp till 1,55 bar...
av Olddirty
Hur ska stiften se ut om man har överslag i tändspolen? Min betedde sig lite underligt under två veckor i vintras. Ryckte vid belastning. Typ som att den började gå på tre cylindrar. Det är en T4-98 omprogrammerad styrbox.
av V40ThoppE
mina stift såg bra ut med, men på autotech sa de att orginalstiften inte pallar att ge en ren gnista när man har högre laddtryck.

mvh. V40ThoppE
av S40T4
Tack! En som e inne på mina banor i alla fall! Vad rekomendera dom dig för stift?
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]