Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har skrivit lite i andra trådar om detta, men jag tänkte (redan från början) att skriva in tråd om detta. Jag har alltså börjat köra min kära 745-a på E85. Jag "smygstartade för en månad sedan med att tanka i 15L. Det var inga problem, motorn funkade Ok, fick felkod 2-3-2, höjde bränsle trycket och felkoden kom inte tillbaka. Efter c:a 10 mil tankade jag fullt igen. Fick felkod 2-3-2 igen, höjde bränsletrycket, felkoden försvann och motorn funkar Ok. I lördags skulle vi (bl.a min svåger, förre ägaren) åka till Helsingborg och fiska sill och torsk (det gick sådär, fisket alltså) en resa på c:a 20 mil. Tänkte det skulle var en bra tur att " rensa ut" motorn och kolla förbrukningen. Fyllde tanken igen och har nu minst 80% E85 och vi ger oss iväg 06:15 lördags morse. Efter 3,8 mil tog det roliga slut... Tripp och vägmätaren slutade fungera. Bil och motor funkar kanon, ställde farthållaren på 140 "knyck" och all (annat) funkar kanon, men jag har ingen aning om förbrukningen. Bränsle trycket ligger nu på 4,5 kg (utan vakuum) och motorn går kanon. Inga problem vid kallstart (är runt 10°på natten) ska börja med motorvärmare i veckan som kommer.
Det vad gjort med motorn är, Monterat en justerbar BTR (Misab) som passar direkt i railsen. Delat på bränsleslangen till railsen och kopplat in en blänsletryckmätare. Plockat bort "blandningsventilen" vid luftfiltret och satt in slangen från grenröret direkt i "hålet" i filtret och tätat med en tvättsvamp... :roll: . Ska försöka få tag på en "ny" plastskiva under motorn för jag tror att temperaturen i slangen från grenröret "mår bra" av det.
Sedan får jag tänka över vad jag ska göra med hastighetsmätaren, fartmätaren fungerar ju så det är ju ingen panik, men jag vill ju järna veta förbrukningen. Får kolla om jag kan göra något med telefonens GPS eller något.

Mvh
Lennart
Kloge skrev:Det finns en dosa som man kopplar in på insprutarna och en panel i kupén där du ändrar parametern för insprutningstiden. Jag tror att din bensinpump får mycket stryk av högt tryck
Jag vet det. Jag kollade ganska mycket på http://www.etanol.nu för några år sedan, när jag körde på etanol förra gången. Nu hade jag ju redan monterat BTR-en och mätaren så "steget var ju inte så långt" till en "bränsletryckhöjande konventering". Jag ska fylla tanken på måndag igen så jag får en uppskattning av förbrukningen, sedan ska jag "laborera" lite med trycket igen när jag har "i princip" 100% E85 i tanken. Denna pump bör väl klara 4,5 kg, när jag fick stopp i gen innan "railsen" så gick mätaren i botten (10 kg) så det är nog inga problem på kort sikt. Pumpen är ju ganska gammal och behöver kanske ersättas inom en snar framtid ändå.

Mvh
Lennart
Gomorron.
Kollade felkoder nu på morronen, 2-3-2. Kör nu på 100% E85 så motorn får nog fortfarande lite för lite bränsle. Tankade i söndags fick i 29 liter. Jag uppskattar att jag kört 24 kanske 25 mil sedan förra tankningen så c:a 1,15 - 1,20 l/milen på c:a 80% E85 är väl inte så tokig förbrukning när farthållaren var "ställd" på 140km/tim. Bränsle trycket är 4,5kg (utan vakuum) så det närmar sig "smärtgränsen" för pumpen (41500 mil) nu.
Någon på forumet skrev i en tråd om K-Jetronic att det ofta satt "F" pumpar på "E" motorer på skroten. Kan man då (utan att skämmas :oops: ) sätta en "E" pump på en "F" motor? Passar det "rakt av" ? Den är ju gjord för högre tryck (c:a 5 kg om jag minns rätt). När jag jobbade som bilmek var ju dessa "E" motorerna så pass nya, så jag har faktiskt inte bytt pump på en sådan motor, och "F" motorerna kom året efter jag slutade på verkstan. Jag vill ju inte gärna köpa en och prova. Om det "strular" med montreringen vill dom kanske inte ha tillbaka den, och det är säkert beställningsvara idag. I alla fall var det de på http://www.motoroldies.se. http://www.skruvat.se verkar ha den "på hyllan". På bilderna ser dom i princip identiska ut.

Mvh
Lennart
Kollade på fikarasten (där låg en Biltemakatalog) och "hittade" denna, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ump-52250/
Den borde funka. Ska enligt katalogen vara kraftigare och "klara" 6 bar och 220 l/tim. Hur många liter ger en original pump? Kollade på Skruvat men dom uppgav bara 4 bar. Någon som vet? Vad menar dom med "Prestandapump av 044-typ " "Lösa rykten" säger att det är Bosch pumpar dom säljer, finns det någon sanning i det?

Mvh
Lennart
Detta är kanske inte mitt område, men på etanolforumet har dom behandlat ämnet för några år sedan. Om jag minns rätt, så kom man fram till att det var kinesiska Bosch-kopior.
Jag skall inte lova att jag minns rätt, men så som det ser ut i mitt minne, så var det så.
Rådlös skrev: Det verkar som 044 är slutsiffrorna i ett Bosch-nummer helt enkelt.
Jo, det trodde jag också. Tänkte mest på om någon vet vad den används till. Tack för länken, den avgör valet. Det blir en sådan nästa gång jag besöker Biltema. Det dom skrev om nipplarna, Biltema har (i dag) en monteringssats med nipplar. Pumpen har ett gängat hål på sugsidan istället för slangnippel som det sitter å Volvos pumpar.
Räcker till 500 hästar skrev dom, då kan man nog inte räkna med 1,2 l/milen... :lol:

Mvh
Lennart
"Prestandapump av 044 typ" monterad. Kör på 6 kg tryck ock inga felkoder. Bytte bränslefilter när jag ändå var där. Pumpen är lite större än original, så de blev lite "pyssel" men den sitter där och den fungerar. Dock fick jag inte bränslefiltret tätt i anslutningen från pumpen. Det kommer en droppe var 3-de minut eller så . Fruktansvärt irriterande :twisted: Annars går bilen kanon. Får titta på det nästa helg igen.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev:"Prestandapump av 044 typ" monterad.
En bild på "pump paketet"
Bild
Nya pumpen är lite större så den sitter fast med en avgasklammer istället för originalklammern. Bränslefiltret sitter i originalklammern. Fick borra upp ena hålet för avgasklammern till 8mm (var 6mm) och borra ett nytt på andra sidan + borra upp fästhålet samt nytt hål till "styrpinnen" till bränslefilterhållaren (som sitter i samma hål som pumpen). Elkopplingen är (än så länge) provisorisk. Den nya pumpen har skruvkopplingar som jag satt i 20cm kabel med presskopplingar som är skruvade i pumpen och passar i originalkopplingarna. Sedan passar hela paketet på plats med en 5mm tjock planbricka TBRSB 10,5x28 som mellanlägg till fästhålet vid filtret som annars "slog i" i golvet (filtret är flyttat c:a 10mm åt vänster). "Baksidan" på pumpen har ett gängat hål i stället för en fast nippel. Det som sitter där nu är Biltemas "monteringssats"

Mvh
Lennart
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]