- sön 28 sep 2014, 09:59
Har skrivit lite i andra trådar om detta, men jag tänkte (redan från början) att skriva in tråd om detta. Jag har alltså börjat köra min kära 745-a på E85. Jag "smygstartade för en månad sedan med att tanka i 15L. Det var inga problem, motorn funkade Ok, fick felkod 2-3-2, höjde bränsle trycket och felkoden kom inte tillbaka. Efter c:a 10 mil tankade jag fullt igen. Fick felkod 2-3-2 igen, höjde bränsletrycket, felkoden försvann och motorn funkar Ok. I lördags skulle vi (bl.a min svåger, förre ägaren) åka till Helsingborg och fiska sill och torsk (det gick sådär, fisket alltså) en resa på c:a 20 mil. Tänkte det skulle var en bra tur att " rensa ut" motorn och kolla förbrukningen. Fyllde tanken igen och har nu minst 80% E85 och vi ger oss iväg 06:15 lördags morse. Efter 3,8 mil tog det roliga slut... Tripp och vägmätaren slutade fungera. Bil och motor funkar kanon, ställde farthållaren på 140 "knyck" och all (annat) funkar kanon, men jag har ingen aning om förbrukningen. Bränsle trycket ligger nu på 4,5 kg (utan vakuum) och motorn går kanon. Inga problem vid kallstart (är runt 10°på natten) ska börja med motorvärmare i veckan som kommer.
Det vad gjort med motorn är, Monterat en justerbar BTR (Misab) som passar direkt i railsen. Delat på bränsleslangen till railsen och kopplat in en blänsletryckmätare. Plockat bort "blandningsventilen" vid luftfiltret och satt in slangen från grenröret direkt i "hålet" i filtret och tätat med en tvättsvamp... :roll: . Ska försöka få tag på en "ny" plastskiva under motorn för jag tror att temperaturen i slangen från grenröret "mår bra" av det.
Sedan får jag tänka över vad jag ska göra med hastighetsmätaren, fartmätaren fungerar ju så det är ju ingen panik, men jag vill ju järna veta förbrukningen. Får kolla om jag kan göra något med telefonens GPS eller något.
Mvh
Lennart
Det vad gjort med motorn är, Monterat en justerbar BTR (Misab) som passar direkt i railsen. Delat på bränsleslangen till railsen och kopplat in en blänsletryckmätare. Plockat bort "blandningsventilen" vid luftfiltret och satt in slangen från grenröret direkt i "hålet" i filtret och tätat med en tvättsvamp... :roll: . Ska försöka få tag på en "ny" plastskiva under motorn för jag tror att temperaturen i slangen från grenröret "mår bra" av det.
Sedan får jag tänka över vad jag ska göra med hastighetsmätaren, fartmätaren fungerar ju så det är ju ingen panik, men jag vill ju järna veta förbrukningen. Får kolla om jag kan göra något med telefonens GPS eller något.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By Okalettos