Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
wmrohje skrev:jag har liknande ljud (V90-97 22k mil) ...

bytt knasterstagen och haft inne på verkstad 2 gånger för att hitta felet utan framgång

men förra veckan gjorde jag en grundlig tvätt med underspolning och då ser jag att fjädern höger fram är av på varvet längst ned!, gissar att det är vad som skramlar

ingen notering på besiktning sedan ljudet kom för 5-6 år sedan
Oj! Det ska jag undersöka närmare, jag har dock inte noterat att det skulle kunna vara det tidigare när jag kollade.

Mitt missljud börjar bli riktigt påfrestande, det hörs tillochfrån i stort sett i alla hastigheter och på alla vägar (dock brukar mindre gupp och ojämnheter speciellt framkalla det). Ju högre hastighet, desto snabbare klapper/skrammel. :(

De enda fel jag känner till som jag kan tänka mig skulle kunna ha någon som helst inverkan är;
- glapp i styrled
- glapp nånstans i styrstången (men detta "kluckar" bara lite grann när man ruckar på ratten vid typ stillastående.

Börjar fundera på om mina halvtaffliga mek-kunskaper kan ha lett till att jag gjorde något fel när jag bytte krängningshämmarstagen. Men det kan man väl ändå inte misslyckas med? ??:-/

Nu har jag iallafall bokat en verkstadstid för att fixa hjulinställning bland annat, och de ska felsöka detta och byta styrled på samma gång. Känns bara lite olustigt att behöva köra med det tre veckor till (kör 50-100 mil i veckan)...
Användarvisningsbild
av RMH
wmrohje skrev:jag har nästan vant mig vid ljudet - men det tog en bra stund :)

iaf. när jag felsökte som mest fick jag reda på att rattaxelknuten, som ledar styrstången genom torpedväggen kan bli glapp och framkalla ett ljud samt göra ratten trög (men det var den inte i mitt fall)- kan det va nåt?

Höj radion, TANKA tuta och kör!
Rattaxelknuten skulle säkert kunna vara inblandad i detta! Jag har ju märkt att det kluckar lite därifrån när man står still och rör på ratten. Men jag har svårt att föreställa mig att det skulle kunna ge i från sig så mycket klapprande ljud i förhållande till hur lite det känns i ratten, men vad vet jag :)

Hehe, att höja ljudet är ju alltid en enkel lösning!

Någonting börjar säga mig att det har att göra med fjäderbenen, lagring eller nåt sånt. Hur kollar jag detta enkelt? Fjädringen i sig ser åtminstone intakt ut vad mitt otränade öga kan se.
Användarvisningsbild
av RMH
Blir tokig av detta. Har nu bytt:
- Fjäderbenslagringar och fästen båda sidor
- Stötdämpare fram
- Alla bussningar som var slut
- Krängningshämmarstag
- Yttre styrleder
- Hjulinställning

Fortfarande: Klapprande!!! Även om jag rullar i 10 km/h på jämn väg kan det börja klucka och klappra, ju mer jag ökar fart desto intensivare klapper. Inte ett ljud vid stillastående dock.

Motorfästen, kan det vara nåt att kontrollera?
Senast redigerad av 1 RMH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av RMH
Hade det varit typ en gammal VW Polo hade jag knappast brytt mig. Men nu när jag kostat på bilen så pass mycket och verkligen gillar den kan jag liksom inte njuta av bilen fullt ut tills jag kommit tillrätta med detta :wink:
Användarvisningsbild
av RMH
Hade det varit typ en gammal VW Polo hade jag knappast brytt mig. Men nu när jag kostat på bilen så pass mycket och verkligen gillar den kan jag liksom inte njuta av bilen fullt ut tills jag kommit tillrätta med detta :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det stötdämpar insatser på 940? Alltså insatser man köper kompletta och "stoppar i"? Förr var hela fjädernbenet en enhet som man fick "tömma ut" på lösa delar och "sätta i" en insats. Jag har varit med om att insatsen har "lossnat" i fjäderbenet. Om man lyfter på "gummidelarna" som sitter i fjädern runt stången i stötdämparen kan man se en rund mutter. Om man håller ett finger precis där stången går igenom muttern samtidigt som någon gungar försiktigt i bilen så "känner" man "klonket" om det kommer därifrån. Du kan också "känna" på muttern om den sitter fast.

Mvh
Lennart
av Nicolai
Jag har också drabbats av ett klapprande ljud i V90, men det tycks komma från bakvagnen. Fram är både krängningshämmarstag och många andra potentiella felkällor bytta de senaste åren.

Bilen har körts ett antal hundra mil med nära full last under sommaren utan missljud. Vi kom hem idag, packade ur, och sedan var klapprandet där från start när jag skulle köra ett kort ärende! Var börjar jag felsökningen?
av Nicolai
Jag kan rapportera att det var krängningshämmarstagen - igen. hur kan de ta slut på ett år och 1500 mil?

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]