Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Bara jag som inte kan förstå varför inte alla bensin vea är Flexifuel? Helt plötsligt passar alla bensinare i företagspolicys etc.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
PFA skrev:Nu är det ju trots allt skillnad i karaktären på en diesel och en bensinare. T5'an låter intressant, skulle gärna prova en. Jag gick dock från en FT till en D4 och måste säga att jag är förvånad över hur pigg och varvvillig D4'an är - för att vara en diesel...och inte helt ojämförbar med en bensinare. Mycket trevligare än t ex BMW's tvålitersdiesel. Även automaten är jättefin.

Upplevde dock lite att den var seg i kickdownen D4an när jag ladda på.....
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
TommyP86 skrev:Bara jag som inte kan förstå varför inte alla bensin vea är Flexifuel? Helt plötsligt passar alla bensinare i företagspolicys etc.
Håller med dig fullt ut, fattar inte eller varför inte alla nya vea bensinare ändå kan gå på etanol också snacka om att gå tillbaka i utveckligen. Men det är väl politikerna som vill styra tillbaka det mot bensin/diesel/el.

Skulle va kul att testa t.ex en VEA T5 och tanka den med bara etanol, den kanske går helt felfritt på det fast den bara är klassad som bensinmotor.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
LazerHawke skrev:
PFA skrev:Nu är det ju trots allt skillnad i karaktären på en diesel och en bensinare. T5'an låter intressant, skulle gärna prova en. Jag gick dock från en FT till en D4 och måste säga att jag är förvånad över hur pigg och varvvillig D4'an är - för att vara en diesel...och inte helt ojämförbar med en bensinare. Mycket trevligare än t ex BMW's tvålitersdiesel. Även automaten är jättefin.

Har också upplevt att den är lite seg vid kickdown, framförallt vid låg hastighet är den inte vad man kan förvänta sig av en volvodiesel.
av perhall
Vore konstigt om det inte är 3000 mil på alla VEA. Diesel har ju snarare haft kortare intervall på Volvo senaste åren (D2-2,0D-1,6D 2000 mil) medan alla bensinare haft 3000 mil ett tag.
Är väl samma oljevolym etc. så kan inte skilja mycket i servicekostnader...
PH
av PFA
simonhalmstad skrev:
LazerHawke skrev:

Har också upplevt att den är lite seg vid kickdown, framförallt vid låg hastighet är den inte vad man kan förvänta sig av en volvodiesel.
Kan nog vara så...
av Arese
Plättlätt T5 - betala mindre för 60 HK mer, avsevärt mjukare och komfortablare gång och en marginell merförbrukning....
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Arese skrev:Plättlätt T5 - betala mindre för 60 HK mer, avsevärt mjukare och komfortablare gång och en marginell merförbrukning....
Precis den drar ju inte sådär jätte mycket mer i dagens läge
Användarvisningsbild
av Rillee
För min del som kör 2500 mil per år och som kör bilen i 20000 mil så kommer nog D4 bli billigare men lite tråkigare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]