- tor 02 okt 2014, 18:32
#903705
En BMW -03 införskaffades för 92000:-. Köpt på en bilfirma. Efter 4 månader havererar bilen d.v.s. en bit av en axel till ett insugsspjäll går av och far rakt in i motorn. Följden blir att motorn måste bytas. Något som i efterhand visar sig vara inte helt ovanligt på denna motortyp.
Självfallet anser köparen att felet måste vara att betrakta som ursprungligt d.v.s. att felet var på gång redan vid köpet.
ARN avslår dock köparens krav och menar att eftersom bilen samma dag som köpet ägde rum blivit godkänd, utan anmärkning av Svensk Bilprovning, inte kunde vara felaktig vid köptillfället.
Vad säger vi om detta? 6-månaders regeln rakt i soptunnan och på vilket sätt säkerställer SBP att alla spjällaxlar är intakta?
Står att läsa i "Råd och Rön" nr8 2014
Självfallet anser köparen att felet måste vara att betrakta som ursprungligt d.v.s. att felet var på gång redan vid köpet.
ARN avslår dock köparens krav och menar att eftersom bilen samma dag som köpet ägde rum blivit godkänd, utan anmärkning av Svensk Bilprovning, inte kunde vara felaktig vid köptillfället.
Vad säger vi om detta? 6-månaders regeln rakt i soptunnan och på vilket sätt säkerställer SBP att alla spjällaxlar är intakta?
Står att läsa i "Råd och Rön" nr8 2014
life is like a bitch, the bitches are alive!!!