Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pallemannen
Har en 740 som gått ca 35 t mil som hackade till imorse när jag skulle till jobbet, detta var innan jag hunnit fara iväg medan jag stod på infarten och skulle börja backa. Som att den var påväg att dö men då tröck jag i kopplingen och gav den lite gas, inträffade inte något mer på vägen till jobbet ca 5 km.

Vad kan detta berott på?
kallmotor?
bränslerelät?
av sicnarf
Det ska nog hända lite oftare för att du ska börja oroa dig. Ta det lungt. Händer det igen flera gånger så kan du börja oroa dig och återkomma här. Det kan vara vad som helst: Dålig smutsig bränsle filter, smuts i bensinen, tändstift, bränslerelä, radiorelä, smuts i insprutningen, vad som helst.
av pallemannen
Körde hem samma sträcka, då hackade den till 2 gånger. Precis som att man nyper på soppaslangen och släpper direkt så att motorn tappar bränsletillförseln för en sekund
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur mycket bränsle är det i tanken? Har du LHJetronics 2.2 eller 2.4? Vad jag funderar på är om det kan vara tankpumpen som strular. När du vrider nyckeln till tändläge skall du kunna höra tankpumpen surra några sekunder. Kan ju även vara så att motorn skulle må bra av en service med nya tänddelar och nya filter.

Mvh GK
av pallemannen
gnestakalle skrev:Hur mycket bränsle är det i tanken? Har du LHJetronics 2.2 eller 2.4? Vad jag funderar på är om det kan vara tankpumpen som strular. När du vrider nyckeln till tändläge skall du kunna höra tankpumpen surra några sekunder. Kan ju även vara så att motorn skulle må bra av en service med nya tänddelar och nya filter.

Mvh GK
Har alltid i princip full tank. Vad jag funderar på är om det är filtret. Körde till en bit idag på ca 8 km lugnt, inga hastiga gaspådrag, varvade aldrig över 3 tusen och då inträffade aldrig detta varken dit eller hem
av pallemannen
Idag påväg till jobbet cirka 5 km så dog den, sen startade den hela tiden men var som att den inte fick soppa så den dog direkt. När jag fick igång den och fick upp varven så gick den normalt. Observera att det är ingen effektförlust eller dylikt

Är det bränslepumpen/filtret?

Har kollat relät och det ser ut som nytt
av pallemannen
Ytterligare en tur, denna gång en lägre sådan! Körde först från jobbet till hemmet ca 5 km nu stannade bilen 1.5 gånger men efter det körde jag cirka 3 mil utan det minsta problemet. Känns nästan som ett jordfel då varvmätaren börjar leva sitt eget liv innan och medan bilen "dör". Jorden hos bränslepumpen? jordflätan?
av pallemannen
Halvarsson skrev:Hallgivaren?
Vad är detta för något? var sitter den och låter det som att det är den som är trasig om man relaterar till mina små fina berättelser? :-)

styrboxen som sköter tändningen? är det den som sitter vid luftburken?
Användarvisningsbild
av lennarte
pallemannen skrev:
Halvarsson skrev:Hallgivaren?
Vad är detta för något? var sitter den
Den sitter i fördelaren och är (i princip) i stället för brytarna som fanns på stenåldern.
pallemannen skrev:styrboxen som sköter tändningen? är det den som sitter vid luftburken ?
Det är en "tändförstärkare, som förstärker signalen till tändspolen. Styrboxen för tänsystemet sitter ovanför gaspedalen. Du får ta bort "knäskyddet" över pedalerna så sitter den där, till höger hot värmepaketet. Till vänster sitter styrboxen för ABS-en, om du har ABS förstås.
Sök på forumet om hallgivare så får du reda på massor, det är ett ganska vanligt fel

Mvh
Lennart

Ps. Har du en tidig -88 (kallas för -88A) så stämmer det med hallgivare. Har du en sen -88 (kallas för -88B) så har du ingen Hallgivare utan det sitter en givare mot svänghjulet istället. Annars är det ungefär detsamma. I senare fallet kan du ta ut felkoder i en liten svart dosa vid vänster fjädertorn
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]