Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Jag var och skulle köpa glykol från bildelsbutiken där killen svarade att "jag hoppas att du har röd för det ska det vara till aluminium, annars bör du byta".

Gick ut och kollade och det var snarare mörkblått i behållaren.

Är det verkligen så att jag bör byta till röd?
- och är det enklast genom släppa på nedre kylslang?
Användarvisningsbild
av wissel
Din bildelskille dillar, det finns ingen färgmärkning som gäller,
visst ofta stämmer det men olika fabrikat kan ha olika färger.
Vet inte vad som gäller dieselmotorer men för övriga volvosar gäller
Etylenglykol som kan vara röd eller blå......
Här har du en tråd om glykol: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lit=glykol
:P
av Rådlös
"Etylenglykol som kan vara röd eller blå......"

eller vilken färg som helst. Detta gäller både etylenglykol, den relativt billiga men giftiga och propylenglygol, den dyrare men miljövänligare. Dom kan ha vilken färg som helst. Det finns ingen gällande färgkod för någon av dom. Det är fabrikören som avgör vilken färg hans produkt skall ha. Ren glykol är för övrigt färglös.

Däremot skall du inte blanda dom två sorterna. Då blir det en brun sörja och rykten har sagt att det kan bildas slamproppar som sätter igen kylsystemet.
Nu är det emellertid så att etylenglykol är den otvivelaktigt vanligaste sorten. Propylenglykol är dyrare och jag vet bara två fordonsfabrikat som förordar propylenglykol, Scania och Mercedes. I Mercedes fall lär det dessutom bara gälla en enda bilmodell (okänt vilken).
Så håll dig till etylenglykol och bry dig inte om färgen. Läs på flaskan/dunken i stället.
Och du vet väl att det förordas att man byter glykol vart annat år? Det är inte glykolen i sig som tar slut, utan det är rostskyddsmedlet som finns i vätskan. Det har en begränsad livslängd till två år.

Notera: Jag använder ordet rostskyddsmedel här. Det är av gammal vana och tradition. Egentligen heter det corrosionsskyddsmedel, och är någon form av silikat (Googla på det) och det skyddar såväl gjutjärn, stål och aluminium.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
instruktionsbok?

det handlar inte om etylenglykol eller propylenglykol utan om additiv i from av syra. organsik sådan.
volvos lastbilar har de 2 olika(med/utan syror) beroende på årsmodell, scania har en egen. kolla med volvoverkstaden direkt i stället
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?