VolvoB20 skrev:ER skrev:Inget problem med lite prispress, förväntar man sig toppkvalitet för 1/3 av priset så lurar man sig själv först och främst.
högt pris behöver inte alltid innebära hög kvalitet.
Hmm... när jag jobbade tillfälligt i bilindustrin så köpte vi tex in original strålkastarglas för 15 kr från glasbruket, paketerade det i Volvo originalkartong och sålde det 599 kr till slutkunden.
Jag tror inte kvaliteten ökade dramatiskt bara för att vi lade på 3900% i marginal på priset.
Ibland får jag för mig att bilindustrin säljer nya bilar med förlust och tjänar sina pengar på reservdelar.
Man skulle ju aldrig kunna bygga ju en bil av nya reservdelar. Den skulle ju kosta miljoner, så är det ju!
Bilindustrin har ju även underleverantörer i ett antal steg, gentemot dem är prispressen hög. I Sverige är det tufft att ha tillverkning mot bilindustrin. Konkurrensen från låglöneländer är hård.
Strålkastarglasen som köptes för 15 kr från glasbruket i Sverige, fick de som underleverantör kanske sälja för 17 kr till biltillverkaren.
Det går inte att driva en verksamhet långsiktigt med så små marginaler. Du ska betala hyra och löner, etc, så vinsten på varje strålkastarglas måste upp rejält.
Genom att ändå ha biltillverkaren som kund, fast det inte går med vinst, får du upp volymerna vilket är bra eftersom det ger dig fördelar vid tillverkning och inköp. Men försäljningen av reservdelar måste då väga upp mot de förluster som gjorts genom att sälja till biltillverkaren till underpris.
Får du inte sälja reservdelar dyrt så går det inte att fortsätta verksamheten.
Då blir konsekvensen att bilindustrin får köpa delar tillverkade i låglöneländer istället för i Sverige. Det är klart att kvaliteten fortfarande kan vara lika bra. Men de som arbetade med att tillverka delar i Sverige får hitta andra jobb.