Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har inga problem med det faktiskt.
Lite konkurrens på den marknaden sitter som en smäck.
När t.ex. en sketen bilsiren skall kosta 2 500:- (1250:- på nätet )då är det något som är riktigt fel i branschen deras.
Sedan kan vi ju börja med att titta rent allmänt på reservdelspriserna, men det är
precis som vanligt, alla vill ha "konkurrens" men ingen vill bli utsatt för den :-)
Nu kommer dom säkert att gnälla på kvaliteten som brukligt....men om priserna är 50-60% billigare
så kan man ju byta lite oftare och fortfarande gå i "vinst".
Vindrutetorkare a 400-500 :- till Volvo är inte ett skämt utan det är " Daylight Robbery"
men så länge det finns köpare så fortsätter det, det kan vi i alla fall vara säkra på.
Fast nu verkar du ju prata om tredjepartsdelar, där köparen vet att det kanske inte är samma kvalité när den köper. Det här handlar om förfalskningar där man kan bli luras att man köper original men i själva verket får något som piratas och inte alls behöver hålla den kvalité som orginaldelarna ev. håller.

Att det blir en tredjepartsmarknad som pressar priser har jag inget emot.. men köper jag "Volvos vindrutetorkare" vill jag inte ha någon billigt tillverkad "skit" som kanske då inte håller så länge och har sämre gummiblandning eller nått.
Inget problem med lite prispress, förväntar man sig toppkvalitet för 1/3 av priset så lurar man sig själv först och främst. Mest troligt det drabbar Biltema först då Mekonomen, Autoexperten MECA mfl som säger sig vilja hålla kvalitet inte faller för priset då dom idag inte tillhör dom billigare. Dock så får vi se, men att vara snål lönar sig aldrig och än mindre när kina kommer med i leken.
Sen kan man som sagt hitta originaldelar billigt i Tyskland/USA om man inte gillar svenska priser på vissa saker.
Precis det snacket kommer jag ihåg från 60 talet när det började komma in " Skitbilar" från Japan.....
Jag har heller inga problem med att människor låter sig rånas av bildelsmarknaden.....
ett gammalt talesätt är "Ju mera i plånboken desto mindre i hjärnan".....
\;-)
Men sära på piratdelat och billigare tredjepartsdelar.. Det är inte samma sak. Piratdelar är gjorde för att lura folk att dom får orginal, som man förväntar sig håller skaplig kvalité.
Att jämföra med t.ex bilar från Japan blir konstigt.. Det har aldrig kommit Saab-bilar, BMW eller Volvos från nån skum leverantör i Japan. Billigare bilar av andra märken ja.. Men inte piratkopior som den här artikeln handlade om.
Sedan tycker jag att namnet "originaldelar" börjar "falna" numera när (som exempel) Mekonomen säger i sin reklam att dom minsann monterar originaldelar på sina verkstäder. Dom monterar "delar av samma (eller bättre) kvalitet", men originaldelar.... :roll: Säger dom att det är originaldelar så ska det stå Volvo, Saab, Opel, VW på paketen är det originaldelar. Sedan är det möjligt att det är samma delar och t.o.m bättre delar, och det tycker jag inte spelar någon roll. Men säger dom original, så ska det vara original. Jag tror Mekonomen har ändrat sig och säger numera delar av "originalkvalitet". Nämner man original i samband med reservdelar så ska dom komma från den Svenska leverantören av bilmärket ifråga, och inte från någon "sidoimportör"

Mvh
Lennart
ER skrev:Inget problem med lite prispress, förväntar man sig toppkvalitet för 1/3 av priset så lurar man sig själv först och främst.
högt pris behöver inte alltid innebära hög kvalitet.

Hmm... när jag jobbade tillfälligt i bilindustrin så köpte vi tex in original strålkastarglas för 15 kr från glasbruket, paketerade det i Volvo originalkartong och sålde det 599 kr till slutkunden.

Jag tror inte kvaliteten ökade dramatiskt bara för att vi lade på 3900% i marginal på priset.

Ibland får jag för mig att bilindustrin säljer nya bilar med förlust och tjänar sina pengar på reservdelar.
VolvoB20 skrev: Ibland får jag för mig att bilindustrin säljer nya bilar med förlust och tjänar sina pengar på reservdelar.
Så är det absolut!
Lägg till billån, service och tilläggsförsäkringar så har du hela kittet. :)
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Inget problem med lite prispress, förväntar man sig toppkvalitet för 1/3 av priset så lurar man sig själv först och främst.
högt pris behöver inte alltid innebära hög kvalitet.

Hmm... när jag jobbade tillfälligt i bilindustrin så köpte vi tex in original strålkastarglas för 15 kr från glasbruket, paketerade det i Volvo originalkartong och sålde det 599 kr till slutkunden.

Jag tror inte kvaliteten ökade dramatiskt bara för att vi lade på 3900% i marginal på priset.

Ibland får jag för mig att bilindustrin säljer nya bilar med förlust och tjänar sina pengar på reservdelar.
Man skulle ju aldrig kunna bygga ju en bil av nya reservdelar. Den skulle ju kosta miljoner, så är det ju!

Bilindustrin har ju även underleverantörer i ett antal steg, gentemot dem är prispressen hög. I Sverige är det tufft att ha tillverkning mot bilindustrin. Konkurrensen från låglöneländer är hård.

Strålkastarglasen som köptes för 15 kr från glasbruket i Sverige, fick de som underleverantör kanske sälja för 17 kr till biltillverkaren.
Det går inte att driva en verksamhet långsiktigt med så små marginaler. Du ska betala hyra och löner, etc, så vinsten på varje strålkastarglas måste upp rejält.

Genom att ändå ha biltillverkaren som kund, fast det inte går med vinst, får du upp volymerna vilket är bra eftersom det ger dig fördelar vid tillverkning och inköp. Men försäljningen av reservdelar måste då väga upp mot de förluster som gjorts genom att sälja till biltillverkaren till underpris.
Får du inte sälja reservdelar dyrt så går det inte att fortsätta verksamheten.

Då blir konsekvensen att bilindustrin får köpa delar tillverkade i låglöneländer istället för i Sverige. Det är klart att kvaliteten fortfarande kan vara lika bra. Men de som arbetade med att tillverka delar i Sverige får hitta andra jobb.
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]