- sön 28 sep 2014, 10:49
#902228
Tjena boy's and gal's jag är en färsking här på forumet som idag kör en Merca C klass 220 cdi 7g aut MY 2013.
Nu är tanken att sälja /byta in Mercan mot något som ligger lite lägre i pris men ändå är en schysst bil, och då har jag fått upp ögonen för Volvo. Tänkte från början lägga en gräns på ca 60K men har som vanligt spårat ur och höjt gränsen till runt 150K, suck...
Jag är inte beroende av varken kombi eller sedan så det är mer individen som är avgörande för intresset.
Var fram tills igår helt inne på S40 /V50 pre face-lift, alltså 2008 och framåt, hade inte ens tittat åt S60N 2011- eftersom jag trodde att dom låg alldeles för högt i pris.
Men sätter jag en gräns på 15K mil så finns det en del ändå en del S60N som dyker upp som alternativ.
Allmänt : vill inte ha vare sig snikmotor eller utrustning då jag blivit lite bortskämd med Mercan som är i princip full utrustad och med en hyfsat pigg motor på 170 diesel hästar. OBS AUTOMAT ÄR ETT KRAV. Kör inte så mycket mer än 1500-2000 mil/år men är ändå likgiltig i valet mellan bensin eller diesel. Vill dock försöka slippa det värsta "diesel knattret" är det stor skillnad mellan dom olika diesel motorerna? Är lite rädd för typ 2,0D men det är säkert bara något som jag har fått för mig och antagligen helt obefogat pga kopplingen till våra franska vänner
Vad det gäller utrustning, så ligger lägsta nivån på Momentum men då gärna med lite extra, såklart helst Summum...
S40/V50N:
Om jag gör en sökning med rättvis jämförelse mot S60N och lägger mig på 2011- med max 15K mil så ligger en kärra med rätt utrustning , motor & automat runt 150K och uppåt. Oftast då med 12K mil plus.
S60N:
Motsvarande sökning som ovan nämnda, resulterar i ett lägsta pris på ca 150K och uppåt med en blandning av D3'or och 2,0T.
Så vad hade ni gjort och hur hade ni tänkt? Kan tillägga att jag ännu inte har provkört någon S60. S60'in är ju trots allt en nyare modell som känns lite mer "modern" eller?
Alternativt så kliver jag ner ett par steg på årsmodell stegen och tittar på S40 /V50N med samma max miltal på 15K men lägger mig på årtalen 2008 till 2010. Detta resulterar i att jag kan komma ner runt 100K i inköpspris.
Suckar, så många frågor och så mycket velande.... MEN ändå lite roligt på ett perverst sätt
Funderade på att posta denna tråd även i S40/V50N avdelningen men det blir nog bara krångligt. Hoppas att ni inte är alltför "partiska" i den här avdelningen och iofs så läser ju dom flesta av oss inom alla modell avdelningarna.
Verkar för övrigt vara ett grymt bra forum som ni har!
Nu är tanken att sälja /byta in Mercan mot något som ligger lite lägre i pris men ändå är en schysst bil, och då har jag fått upp ögonen för Volvo. Tänkte från början lägga en gräns på ca 60K men har som vanligt spårat ur och höjt gränsen till runt 150K, suck...
Jag är inte beroende av varken kombi eller sedan så det är mer individen som är avgörande för intresset.
Var fram tills igår helt inne på S40 /V50 pre face-lift, alltså 2008 och framåt, hade inte ens tittat åt S60N 2011- eftersom jag trodde att dom låg alldeles för högt i pris.
Men sätter jag en gräns på 15K mil så finns det en del ändå en del S60N som dyker upp som alternativ.
Allmänt : vill inte ha vare sig snikmotor eller utrustning då jag blivit lite bortskämd med Mercan som är i princip full utrustad och med en hyfsat pigg motor på 170 diesel hästar. OBS AUTOMAT ÄR ETT KRAV. Kör inte så mycket mer än 1500-2000 mil/år men är ändå likgiltig i valet mellan bensin eller diesel. Vill dock försöka slippa det värsta "diesel knattret" är det stor skillnad mellan dom olika diesel motorerna? Är lite rädd för typ 2,0D men det är säkert bara något som jag har fått för mig och antagligen helt obefogat pga kopplingen till våra franska vänner

Vad det gäller utrustning, så ligger lägsta nivån på Momentum men då gärna med lite extra, såklart helst Summum...
S40/V50N:
Om jag gör en sökning med rättvis jämförelse mot S60N och lägger mig på 2011- med max 15K mil så ligger en kärra med rätt utrustning , motor & automat runt 150K och uppåt. Oftast då med 12K mil plus.
S60N:
Motsvarande sökning som ovan nämnda, resulterar i ett lägsta pris på ca 150K och uppåt med en blandning av D3'or och 2,0T.
Så vad hade ni gjort och hur hade ni tänkt? Kan tillägga att jag ännu inte har provkört någon S60. S60'in är ju trots allt en nyare modell som känns lite mer "modern" eller?
Alternativt så kliver jag ner ett par steg på årsmodell stegen och tittar på S40 /V50N med samma max miltal på 15K men lägger mig på årtalen 2008 till 2010. Detta resulterar i att jag kan komma ner runt 100K i inköpspris.
Suckar, så många frågor och så mycket velande.... MEN ändå lite roligt på ett perverst sätt

Funderade på att posta denna tråd även i S40/V50N avdelningen men det blir nog bara krångligt. Hoppas att ni inte är alltför "partiska" i den här avdelningen och iofs så läser ju dom flesta av oss inom alla modell avdelningarna.
Verkar för övrigt vara ett grymt bra forum som ni har!
Kör så det ryker
Väntar på leverans av min XC60 D4 AWD 2017 Classic Summum...

Väntar på leverans av min XC60 D4 AWD 2017 Classic Summum...