Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snickaren73
Tjena boy's and gal's jag är en färsking här på forumet som idag kör en Merca C klass 220 cdi 7g aut MY 2013.

Nu är tanken att sälja /byta in Mercan mot något som ligger lite lägre i pris men ändå är en schysst bil, och då har jag fått upp ögonen för Volvo. Tänkte från början lägga en gräns på ca 60K men har som vanligt spårat ur och höjt gränsen till runt 150K, suck...
Jag är inte beroende av varken kombi eller sedan så det är mer individen som är avgörande för intresset.

Var fram tills igår helt inne på S40 /V50 pre face-lift, alltså 2008 och framåt, hade inte ens tittat åt S60N 2011- eftersom jag trodde att dom låg alldeles för högt i pris.
Men sätter jag en gräns på 15K mil så finns det en del ändå en del S60N som dyker upp som alternativ.

Allmänt : vill inte ha vare sig snikmotor eller utrustning då jag blivit lite bortskämd med Mercan som är i princip full utrustad och med en hyfsat pigg motor på 170 diesel hästar. OBS AUTOMAT ÄR ETT KRAV. Kör inte så mycket mer än 1500-2000 mil/år men är ändå likgiltig i valet mellan bensin eller diesel. Vill dock försöka slippa det värsta "diesel knattret" är det stor skillnad mellan dom olika diesel motorerna? Är lite rädd för typ 2,0D men det är säkert bara något som jag har fått för mig och antagligen helt obefogat pga kopplingen till våra franska vänner ;-)

Vad det gäller utrustning, så ligger lägsta nivån på Momentum men då gärna med lite extra, såklart helst Summum...

S40/V50N:
Om jag gör en sökning med rättvis jämförelse mot S60N och lägger mig på 2011- med max 15K mil så ligger en kärra med rätt utrustning , motor & automat runt 150K och uppåt. Oftast då med 12K mil plus.

S60N:
Motsvarande sökning som ovan nämnda, resulterar i ett lägsta pris på ca 150K och uppåt med en blandning av D3'or och 2,0T.

Så vad hade ni gjort och hur hade ni tänkt? Kan tillägga att jag ännu inte har provkört någon S60. S60'in är ju trots allt en nyare modell som känns lite mer "modern" eller?

Alternativt så kliver jag ner ett par steg på årsmodell stegen och tittar på S40 /V50N med samma max miltal på 15K men lägger mig på årtalen 2008 till 2010. Detta resulterar i att jag kan komma ner runt 100K i inköpspris.

Suckar, så många frågor och så mycket velande.... MEN ändå lite roligt på ett perverst sätt ;-)

Funderade på att posta denna tråd även i S40/V50N avdelningen men det blir nog bara krångligt. Hoppas att ni inte är alltför "partiska" i den här avdelningen och iofs så läser ju dom flesta av oss inom alla modell avdelningarna.

Verkar för övrigt vara ett grymt bra forum som ni har!
Användarvisningsbild
av P210
Om automat är ett krav och du kört Mercedes så faller S40N/V50 bort direkt, vet inte heller om S60N har bättre automater, först till 2014 och VEA motorerna kom åttastegade automater som tål att jämföras med andra märken...

Jag var lite inne på samma linje som du när jag blev av med tjänstebilen förra året, en pigg diesel som ändå gick snålt och helst samma utrustning som jag haft i tjänstebilarna och under 150k, men en fullmatad Peugeot 508SW var inte lätt att matcha (2.0D motorn är faktiskt riktigt trevligt, men Volvo vill byta partikelfiler med 12000mils intervall - Dyrt! -, vilket framsmännen inte gör själva!?)

Till slut föll valet på en V50 D5, som jag sneglat på förut men varit alldeles för dyr som tjänstebil med mina utrustningskrav... D5, manuell (då automaten är en seg historia som äter upp allt vrid och tar udden av 400NM:s hästsparken..), Summum (är i princip Momentum +skinnklädsel & elstolar), Premium Sound, Teknikpaket, Navigation, Keyless, Regnsensorer, Aktivt Bi-Xenonljus, (föjer styrningen i kurvor).

Trevlig bil som jag är nöjd men, det jag saknar från Peugeoten är panoramataket i glas, automatiskt avbländbart helljus och framförallt ljudkomforten, tystare bil finns inte! Och när du nämner dieselknatter - D5:an låter!! det gjorde inte 2.0:an i Peugeoten.. Men efter ett par veckor i Volvon lärde jag mig att det där bröölandet under kraftig acceleration som låter som en brunstig älg hör till charmen, men provkör först...

Har S60/V60 som poolbilar på jobbet och visst är de ett snäpp modernare, men jag tyckte prisgapet upp dit var större än känslan i komfort/kvalite. V50n börjar bli gammal, då kan jag leva med lite omodern inredning/instrumentering, men i S60/V60 känns den föråldrad redan från start.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du har inte klurat på V70II? Kan man dessutom tänka sig "fas 1" finns de till helt ok priser nu tycker jag.
av snickaren73
Micce1980 skrev:Du har inte klurat på V70II? Kan man dessutom tänka sig "fas 1" finns de till helt ok priser nu tycker jag.
Nope, V70 går bort pga storleken, behöver inte så stor bil. I övrigt är det inget fel på V70, skön komfort.
av snickaren73
P210 skrev:Om automat är ett krav och du kört Mercedes så faller S40N/V50 bort direkt, vet inte heller om S60N har bättre automater, först till 2014 och VEA motorerna kom åttastegade automater som tål att jämföras med andra märken...

Jag var lite inne på samma linje som du när jag blev av med tjänstebilen förra året, en pigg diesel som ändå gick snålt och helst samma utrustning som jag haft i tjänstebilarna och under 150k, men en fullmatad Peugeot 508SW var inte lätt att matcha (2.0D motorn är faktiskt riktigt trevligt, men Volvo vill byta partikelfiler med 12000mils intervall - Dyrt! -, vilket framsmännen inte gör själva!?)

Till slut föll valet på en V50 D5, som jag sneglat på förut men varit alldeles för dyr som tjänstebil med mina utrustningskrav... D5, manuell (då automaten är en seg historia som äter upp allt vrid och tar udden av 400NM:s hästsparken..), Summum (är i princip Momentum +skinnklädsel & elstolar), Premium Sound, Teknikpaket, Navigation, Keyless, Regnsensorer, Aktivt Bi-Xenonljus, (föjer styrningen i kurvor).

Trevlig bil som jag är nöjd men, det jag saknar från Peugeoten är panoramataket i glas, automatiskt avbländbart helljus och framförallt ljudkomforten, tystare bil finns inte! Och när du nämner dieselknatter - D5:an låter!! det gjorde inte 2.0:an i Peugeoten.. Men efter ett par veckor i Volvon lärde jag mig att det där bröölandet under kraftig acceleration som låter som en brunstig älg hör till charmen, men provkör först...

Har S60/V60 som poolbilar på jobbet och visst är de ett snäpp modernare, men jag tyckte prisgapet upp dit var större än känslan i komfort/kvalite. V50n börjar bli gammal, då kan jag leva med lite omodern inredning/instrumentering, men i S60/V60 känns den föråldrad redan från start.
Vad har du för MY på din V50 P210?

Provkörde lite kärror idag.

Började dagen med :
Volvo S60 2,0T Momentum 2011 i OK skick men en del skavanker tyvärr. Jag tycker att motorn kändes lite orkeslös med tanke på att det är 202 kusar under huven. Delar dock inte din uppfattning angående inredningen P210, jag tycker att den känns välbyggd och modern faktiskt men smaken är som baken, delad och tur är väl det ;-)

Sedan blev det :
V50 D4 2011 , mkt välvårdad. Har tidigare provkört en fin V50 T5 2010 och en V50 D5 2008 som har sett sina bästa stunder så jag hade iallafall lite att jämföra med. Tycker att D4 pinnade på riktigt hyfsat, sedan är den vad jag förstår betydligt snålare än D5'an utan att tappa allt för mycket kraft. Är väl oxå billigare skatt på den?
Dock så kändes V50'n lite tråkig att sätta sig i efter S60 provturen, tror kanske att hoppet ner från Mercan blir för stort...

Sedan var det dags för :
S60 D3 2011 som blev dagens vinnare, helt okej kraft från dom 163 diesel hästarna, ingen hästspark kanske men ändå okej vad jag hann känna på den korta provkörningen. Det verkar ju vara möjligt att mappa om D3'an till ca 190 hästar och det torde vara intressant :-) . Tycker att automatlådan fungerade klanderfritt med mjuka och fina växlingar precis som i Mercan, dock saknas det ju en växel jämfört med tysk rackarn's 7g låda. Ljudnivån och komforten tycker jag var bra och tom. bättre än Mercan, kan iofs bero på Amg paketet som ju är lite styvare och med 18"

För att krångla till det ännu lite till så upptäckte jag en del V60 som ligger ganska bra till i pris. Så nu har jag ännu en joker i leken, dock är det ju inte någon jätte skillnad mellan S och V60 så precis som mellan S40n och V50 så får det isåfall bli individen som avgör om det är intressant eller inte.

Mycket velande blir det...
Användarvisningsbild
av crumpets
Har du någon möjlighet alls att klämma in en S/V60 istället tycker jag du ska köra på det. Visst är det en prisskillnad men den är betydligt mindre än skillnaden på fordonet man får för de pengarna. S40V50 är riktigt fina bilar exteriört som står sig bra även idag tycker jag, men inredningen var dålig redan 2004 och idag är den katastrof. Det har alltid varit mitt största problem med hela C30S40V50C70-serien. Utsidan är fin och det är bra motorer, men insidan ser så otroligt påver ut.
S60/V60 är ju en helt annan värld.
av snickaren73
crumpets skrev:Har du någon möjlighet alls att klämma in en S/V60 istället tycker jag du ska köra på det. Visst är det en prisskillnad men den är betydligt mindre än skillnaden på fordonet man får för de pengarna. S40V50 är riktigt fina bilar exteriört som står sig bra även idag tycker jag, men inredningen var dålig redan 2004 och idag är den katastrof. Det har alltid varit mitt största problem med hela C30S40V50C70-serien. Utsidan är fin och det är bra motorer, men insidan ser så otroligt påver ut.
S60/V60 är ju en helt annan värld.
Ja jag håller ned dig crumpets, det börjar nog luta mer och mer åt en S eller V60 och på en hyfsat utrustad 2011-2012 så borde den värsta värdeminskningen redan ha skett...
Skulle sååå gärna vilja hitta en Summum med MAX 15K mil men det verkar dåligt med sådana. Sedan är det bara att bestämma sig för vilken motor jag vill ha men i nuläget så ligger D3'an bra till.
Användarvisningsbild
av crumpets
D3 är en överraskande bra motor. När den kom sågade jag den totalt för att den såg så otroligt klen ut på pappret, kan bara säga att jag fått äta upp mina ord för den är verkligen jättefin. Att ligga och dra 0,6 VERKLIG trafik med automatlåda och 1,7 tons bil med såpass bra kraft och lågt turbolagg är verkligen inte att fnysa åt. Toppeffekten däremot lämnar ju tyvärr en hel del att önska, men man kan tyvärr inte få precis allt här i världen. Eller det beror väl på ens inkomst :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Du kanske får "äta upp" att du sågar V50:s interiör också. :D Vad är det i denna interiör som är särskilt tråkig? :-)-)
Bilagor
V 50 Classic inne.jpg
V 50 Classic inne.jpg (106.47 KiB) Visad 910 gånger
av snickaren73
SvenB skrev:Du kanske får "äta upp" att du sågar V50:s interiör också. :D Vad är det i denna interiör som är särskilt tråkig? :-)-)
Ja SvenB, nu är det ju inte så att jag "sågar" S40N/V50's interiör totalt för då hade jag inte ens tittat på den ifrån början... jag vet inte riktigt vad det är som ger mig den känslan, eller snarare vad som inte ger mig den riktiga "vill ha" känslan.

Hur som helst så var det en riktigt snygg kombo på din inredning, så all cred till dig.
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]