Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sjöllan1980
VolvoB20 skrev:
Sjöllan1980 skrev:
joel80 skrev:Fast om den XC70 du kollar på har en totalvikt på över 2250kg får du inte dra 2000kg på ditt körkort. Det är alltså beroende på sammanlagda totalvikten på bilen och släpet. (Som inte får överstiga 4250kg.)
Men hittar du en XC70 med motor du gillar som inte väger mer än 2250kg (eller 2350kg om ditt släp var reggat 1900kg) så är du i hamn. :)

Edit:
Såg att bilen du länkade har 2220kg totalvikt! Då är det lugnt körkortsmässigt! :)
Och lastar du inte mer än att du klarar en invägning på 1800kg är det ok att dra fin kärra med den också.
Precis vad jag var ute efter!! :D :D
Det är ju bara dessa bilar som är okej nog i rådande omständigheter :wink:
Volvosana jag kollat på ligger +-max 100 kg...så jag o körkort o allt klarar det för farbror blå.. :mrgreen:

Att XC70 skulle vara ända bilen håller jag inte alls med om, V70 AWD, Passat V6 4-Motion AWD, BMW X3 2.5i xdrive, Subaru 3.0 4wd har alla lika mycket hästkrafter och kostar lika mycket, och klarar att dra ännu lite mera på ditt Utökade B kort, Subarun med 245 hk drar du faktiskt 2000 kg helt lagligt med.
V70 awd har väldigt många avrått mig ifrån, om de inte är väldans nya...O då spricker budgeten..även för Passaten, BMWn o en subaru som har dom hästarna är likaså alldeles för dyr.....Har varit hos Subaruhandlaren senast igår och det blir nog ingen sådan då vikterna inte går ihop så som jag vill.
Som jag nämt så är min budget begränsad....Hade ju inte varit så svårt att köpa nån sån bil annars om man har en större plånbok...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Sjöllan1980 skrev:
V70 awd har väldigt många avrått mig ifrån, om de inte är väldans nya...O då spricker budgeten..
Det är väl detta råd som är problemet i sammanhanget. Vad har dina rådgivare för motivering till att avstå från v70 AWD?
Användarvisningsbild
av StringerBell
joel80 skrev: 4 Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.
[/i]
Formuleringen hos Vägverket är förvillande. Den borde skrivas om.
av Andis
Nu vet jag inte vad en sån här får dra. Men billigt för en 02 stadsjeep med 4wd 11.000kr

Länge sen jag körde en men när dom var nya var dom helt okej att köra minns jag.

http://www.blocket.se/vi/56115979.htm

Hmm hitta en till där reg nr syndes. Verkar få dra lite. Det är som vanligt dom bilarna som lämpar sig att dra med då väger allt ihop för mycket i stället för B kort.

Off topic. Säger bara cheva pickis när man ska dra tungt, där har dom sin gren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sjöllan1980 skrev:[
V70 awd har väldigt många avrått mig ifrån, om de inte är väldans nya...O då spricker budgeten..även för Passaten, BMWn o en subaru som har dom hästarna är likaså alldeles för dyr.....Har varit hos Subaruhandlaren senast igår och det blir nog ingen sådan då vikterna inte går ihop så som jag vill.
Som jag nämt så är min budget begränsad....Hade ju inte varit så svårt att köpa nån sån bil annars om man har en större plånbok...
Du får lyfta blicken lite längre än bilhandlaren runt hörnet....

Det finns ju massor med bilar som passar din budget av de modellerna jag drog upp....

Varför har du avråtts från V70 AWD, det är ju exakt samma bil som XC70 AWD men utan 7 cm höjda fjädrar och 50 kg knottrig abs-plast paneler. V70 AWD är ju betydligt billigare för samma bil, du får ju en 3 år nyare för samma peng.

Kika runt lite .... Här har du ju tex 74.000 kr redan innan du börjat pruta.

http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_X ... ?ca=22&w=3

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade för på http://www.transportstyrelsen.se för ren nyfikenhet på dom som jag tycker viktiga delarna.

Fordonsstatus: Avställd (2014-09-08)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 3 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2003-12
Producentansvarig: 556313-5002
I trafik första gången i Sverige: 2004-02-05
I trafik första gången i utlandet:

Skattevikt, kg: 1770
Tjänstevikt, kg: 1770
Totalvikt, kg: 2280
Ursprunglig totalvikt, kg: 2280
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad: 720
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1220
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1970
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4355

Den är tillverkad dec. 2003 som MY 04, Den har haft 3 ägare, alltså förutom bilfirmor en ägare sedan feb. 04. Därmed är den "svensksåld" och därmed skulle det kunna vara ett "klipp" kanske. "Full" servicebok betyder ju att den är bra servad, men BMW är inte kända för låga rep. kostnader. Den får ju dra det du vill att den ska. Med utökat "B" får man alltså dra 1970 kg, Med "BE" 2000 kg

Mvh
Lennart
av Andis
Bmw ni snokat upp var fin. Trodde dom var dyrare men där ser man. Ser ut att vara stort bagage också.

Bmw verkstad vet jag inte mycket om då vi inte haft några större fel på dom 2 BMW vi haft länge den ena är inne på 14 året nu och rullar på med bara oljebyte ibland inga bussningar länkarmar eller annat som krånglat. så för mig är BMW förknippat med bekymerlösa mil. Dom gånger jag köpt något till dom tycker jag det varit normala priser byte huvvajer på den som är såld en gång tror den kosta ca 200kr tycker det var bra pris för något som borde säljas sällan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Andis skrev:bara oljebyte ibland inga bussningar länkarmar eller annat som krånglat. så för mig är BMW förknippat med bekymerlösa mil.
Du har säkert rätt, Dom jag har hört om är "kompisar och vänner", framför allt "barnens pågabilar" och dom körs ju på ett annat sätt och servas helt annorlunda (om alls). Annars var det (förr i alla fall) förenat med stora kostnader att köpa en BMW med många mil på mätaren. Just på grund av bussningar och sådant, framför allt i bakvagnen. Men det var som sagt en annan typ av bilar.

Mvh
Lennart
av Andis
lennarte skrev:
Andis skrev:bara oljebyte ibland inga bussningar länkarmar eller annat som krånglat. så för mig är BMW förknippat med bekymerlösa mil.
Du har säkert rätt, Dom jag har hört om är "kompisar och vänner", framför allt "barnens pågabilar" och dom körs ju på ett annat sätt och servas helt annorlunda (om alls). Annars var det (förr i alla fall) förenat med stora kostnader att köpa en BMW med många mil på mätaren. Just på grund av bussningar och sådant, framför allt i bakvagnen. Men det var som sagt en annan typ av bilar.

Mvh
Lennart
Helt sant Lennart.

Jag kommer ihåg dom hårt körda BMW bilarna vi hade i ungdomsgänget slutet 70 talare till mitten 80 talare, visst dom gick men det var många saker klappa på dom kommer speciellt ihåg polarens 5 serie 1985 års modell den var helt slut i alla leder i framvagnen på slutet inklusive 2ans växel men så kördes dom allt annat än lugnt på den tiden. Snarare otroligt att dom höll.

Men kör man som jag tror både du och jag kör. Med dagens BMW Då rullar dom bara på är min erfarenhet.

Måste säga blev lite frestad på den där X3 från 2004 som åka till jobbet bil.

Annat måste jag tyvärr säga om min nuvarande jobbet bilen XC70 från 2004 som snart känns som den har haft alla fel på nu 24.000 mil. Lustigt nog så har min pappas 2004 varit helt problemfri i stort sett. kanske min är ett riktigt måndagsex, Just nu ligger fel statusen på dålig drivknut höger fram. Vvt som slamrar mer och mer. Troligen rasad vinkelväxel eller annat i 4wd som inte går, kardan går att snurra med park i och alla hjulen på marken känns oroande. Ja sen har jag precis åtgärdat en bunt fel innan besiktningen i år som bromsslangar bärarm, stabilisatorstag som jag nu byt 4 gånger fram och 2 gånger bak.

Hoppas dom nyare XC bilarna har mindre problem än jag råkat ut för.

För övrigt jätte fina bilar att åka mjuka fina och tysta. Rostar extremt lite verkar det som också har inte sett något på min.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage