Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jrek78
Min v70 har börjat att lida av, det tydligen vanliga felet, att låset snurrar.
Tänkte att ja skulle lösa de hela med en startknapp. Behöver såklart en knapp för tändningen också..
Frågan är bara.. Vilka kablar ska jag använda??
Har luskat ut vilka jag ska använda för att starta bilen. (Den gul/vita, den röda och där de inte finns nån kabel.)
Men resten då?

V70 -98
av *pettson*
Lös det på ett seriöst sätt istället. Tändningslåset kan hamna fel och då låser det under färd. Nåt att fundera på förutom det uppenbara såsom startspärr med mera.
Varken SBP eller polis vid flygande kontroll accepterar din tänkta lösning heller.

Inte ens om du hade en saab 99 årsmodell 1980 eller nåt accepterar SBP den lösningen.
av jrek78
Ett nytt tändningslås tycker ja e för dyrt. Vill inte kosta på den hinken för mycke..
Startspärr är Inga problem. Bara placera nyckeln i anslutning till kransen. Låset hade jag tänkt att ta bort helt.
Varför accepterar inte polis och sbp det?
av *pettson*
jrek78 skrev:Ett nytt tändningslås tycker ja e för dyrt. Vill inte kosta på den hinken för mycke..
Startspärr är Inga problem. Bara placera nyckeln i anslutning till kransen. Låset hade jag tänkt att ta bort helt.
Varför accepterar inte polis och sbp det?
Ganska enkelt.. http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T ... 11_101.pdf
Bara börja läsa vad som gäller personbil. Allt gällande personbil gäller även din personbil. Flygande besiktning rättar sej efter dom krav som finns just här. Alla provningsstationer likaså. Den gjordes med tändlås och ska så också ha det när du besiktigar. Minns jag inte fel så är det ett krav ner till 1975. Provningen accepterar inte en annan sorts tändlås eller avsaknaden av ett. Vet många gamla saabägare som äger en veteranpärla som just nu sitter med pungen i kläm. Deras gamla tändlås är skräp som dom alltid varit, en glasspinne gör jobbet. Då har provningen slagit på tändningen och kunnat dra ur nyckeln. Det är lika med en ombesiktning. Utbytt lås till en universalvariant har även det fått avslag.
I ditt fall med nyare bil är allt intypat ihop och då får du inte göra avsteg alls helt enkelt. Jag skulle kunna förstå om man fick ersätta ett gammalt saablås på en 76:a med en annan sort eller liknande, men det går alltså inte.
3.1.4 Elsystem
3.1.4.1 Batteri (4.13)
3.1.4.2 Batterilåda (4.13)
3.1.4.3 Elledning (4.11)
3.1.4.4 Relä (4.11)
3.1.4.5 Generator (4.11)
3.1.4.6 Startmotor (4.11)
3.1.4.7 Tändlås (4.11)
3.1.4.8 Tändsystem (1975) (8.3)
Kontroll Funktion, fastsättning, skador.
Metod Okulärkontroll i motorrum och underifrån av ledningar och komponenter i elsystemet med avseende på fast-sättning och skador som kan medföra risk för kortslutning.
Funktionskontroll av tändlås.
av jrek78
Jaha.. Se där ja.. Visste inte att de va så kinkigt..
Ett par hundra? Då vill jag veta var isf.. Volvo handlaren jag pratade med, nämnde ca 3500..

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]