NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Åk gärna till Bilia istället å läs ut felkoderna... Hatar alla felkoder som inte är Volvospecifika... VIDA är det som gäller...

Det enda jag kunde hitta via google är detta:
Condition

The engine control module (ECM) communicates with the alternator control module (ACM) via a standardized serial communication method, Local Interconnect Network (LIN).
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects interference in communication with the alternator control module (ACM).
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.

Substitute value
-The alternator control module (ACM) charges at a fixed voltage of 13.8 V.

Possible source

-Contact resistance and oxidation in the terminals
-Short-circuit between the LIN wiring
-Open-circuit in the LIN wiring
-Internal fault in another control module in the same part of the LIN network
-Damaged alternator control module (ACM)
-Generator with a charge regulator not intended for LIN communication installed.

Fault symptom[s]
-The "Generator not charging" warning lamp is lit when the engine is running.

Kan dock inte garantera att det är rätt info då vi behöver Volvo's felkod via VIDA.
Eftersom generatorn bevisligen laddar (Antar att du kört en del så du vet säkert ?) så borde det röra sig om kommunikationsproblem. Kan det vara så illa att mjukvaran måste uppdateras?

Har du provat mitt förslag att sätta den gamla laddningsregulatorn (ACM) på någon av de andra 2 generatorerna ?
dieselputte skrev:Läste nåt liknande på det engelska forumet. Det skall vara 3 stift i kontakten och jag antar att det tredje är för kommunikationen. Men då borde du prova regulatorn med 3 stift från den första generatorn så kanske du får bort larmet.

The center pin is for the ECU to regulate the alternator. Even with internal regulation it isn't enough.

Så nej... Måste vara 3 stift.
Kolla med Volvo, du bör kunna köpa ny laddningsregulator där. Om inte kan du kolla lite här http://www.ebay.co.uk/sch/Alternators-P ... &Model=S40

Kolla typbeteckningen på din nuvarande, kanske denna passar ? http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-VOLVO-DEN ... 257d6e9b21

Men, prova som sagt att flytta regulatorn från din ursprungliga generator till någon av de andra först.
Hej!

Vi hade samma problem med våran s40n 2,4i-04. Vi har haft den inne på en volvoverkstad och fick tillbaka den idag. Vi bytte batteri själva men det hjälpte inte så verkstaden bytte även generatorn. Än så länge funkar den felfritt bortsett från att den j*vla avgasreningslampan har börjat lysa igen. Sist när den lampan lyste hade vi den inne på verkstad och uppdaterade mjukvaran (tror jag) så det är väl dags igen då kanske. Det intressanta var att, när jag hämtade bilen, frågade jag specifikt om dom hade läst av felkoderna. Jag fick till svar -jajemen! det var inga felkoder utan det var enbart generatorn som behövdes att bytas. Konstigt att jag inte ens hann komma hem innan lampan började lysa. Åter till ämnet, batteriet som byttes ut hade suttit i bilen sedan den var ny. Har du testat att byta batteri? Observera att jag är väldigt novis på allt som har med bilar att göra men man "börjar att lära sig ett och annat" nu efter 5 års ägande av en volvo! Att byta batteri kanske är helt verkningslöst men det kanske kan vara värt att testa om du inte har gjort det.

//lk88
Vad är detta för kontakt?

Trasiga dimljus ger anmärkning vid besiktning[…]

Bromsrör höger fram

Jo jag jämförde med den gamla och de &au[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]