- sön 21 sep 2014, 22:37
Med 2.5T är det av yttersta vikt att rengöra vevhusventilationen.
Det är en jättefin motor med bra gång och karaktär. Motorn kan köras med lätthet under 0,8 liter per mil i medelförbrukning.
Nicasl skrev: ...Det är en (1) forumit som ständigt klagar över problem med 2.5T motorn. Efter över ett års klagan har forumiten klargjort att det är problem med oljeläkage... Andra foruminlägg och trådar stödjer knappast detta.
2,5T motorn är den i särklass bästa motorn jag kört av alla bilar jag ägt till dags dato och det är ~50st.
Har ägt ett flertalet BMW bilar men tycker att Volvos turbo motorer är i särklass både prestandamässigt och förbrukningsmässigt.
Väljer Du 2,5T alternativet eller 2,4T så se till att årsmodellen är nyare än -03 pga spagettisjället som sitter i de äldre motorerna.
Och beträffande att en 2,5T har problem med olje-läckage får nog stå enbart för den person som la in detta inlägg i tråden.
Jag har inga erfarenheter av detta specifika problem gällande denna motor,utan bra service (olja-stift-filter etc.) är grunden för en pigg och problemfri motor.
Med 2.5T är det av yttersta vikt att rengöra vevhusventilationen.
Det är en jättefin motor med bra gång och karaktär. Motorn kan köras med lätthet under 0,8 liter per mil i medelförbrukning.
- By persve