Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Nicasl skrev: ...
2,5T motorn är den i särklass bästa motorn jag kört av alla bilar jag ägt till dags dato och det är ~50st.
Har ägt ett flertalet BMW bilar men tycker att Volvos turbo motorer är i särklass både prestandamässigt och förbrukningsmässigt.

Väljer Du 2,5T alternativet eller 2,4T så se till att årsmodellen är nyare än -03 pga spagettisjället som sitter i de äldre motorerna.
Och beträffande att en 2,5T har problem med olje-läckage får nog stå enbart för den person som la in detta inlägg i tråden.

Jag har inga erfarenheter av detta specifika problem gällande denna motor,utan bra service (olja-stift-filter etc.) är grunden för en pigg och problemfri motor.
Det är en (1) forumit som ständigt klagar över problem med 2.5T motorn. Efter över ett års klagan har forumiten klargjort att det är problem med oljeläkage... Andra foruminlägg och trådar stödjer knappast detta.

Med 2.5T är det av yttersta vikt att rengöra vevhusventilationen.

Det är en jättefin motor med bra gång och karaktär. Motorn kan köras med lätthet under 0,8 liter per mil i medelförbrukning.
av monza
valln skrev:
Nicasl skrev: ...
2,5T motorn är den i särklass bästa motorn jag kört av alla bilar jag ägt till dags dato och det är ~50st.
Har ägt ett flertalet BMW bilar men tycker att Volvos turbo motorer är i särklass både prestandamässigt och förbrukningsmässigt.

Väljer Du 2,5T alternativet eller 2,4T så se till att årsmodellen är nyare än -03 pga spagettisjället som sitter i de äldre motorerna.
Och beträffande att en 2,5T har problem med olje-läckage får nog stå enbart för den person som la in detta inlägg i tråden.

Jag har inga erfarenheter av detta specifika problem gällande denna motor,utan bra service (olja-stift-filter etc.) är grunden för en pigg och problemfri motor.
Det är en (1) forumit som ständigt klagar över problem med 2.5T motorn. Efter över ett års klagan har forumiten klargjort att det är problem med oljeläkage... Andra foruminlägg och trådar stödjer knappast detta.

Med 2.5T är det av yttersta vikt att rengöra vevhusventilationen.

Det är en jättefin motor med bra gång och karaktär. Motorn kan köras med lätthet under 0,8 liter per mil i medelförbrukning.
Med lätthet under 0,8 l/m?! Rent snömos o hittepå! Men visst, om du landsvägar i 70km/h med avslagen ac, kanske det är möjligt.
Håller dock med att motorerna verkar vara tämligen stabila o hållbara pjäser.
av valln
Jag pratar om S80 och det kan väl inte skilja så mycket mot V70.
Kör man i 70 km/h med AC drar den snarare 0,6 liter per mil.

Det går bra att accelerera kraftigt och släppa på gasen (ej bromsa i onödan) då stryper motorn bensinen och förbrukningen blir låg.

Har Monza tusentals med mil i en 2.5T?
av Andis
milktrucker skrev:ottomotorerna(bensin/etanol/gal)

Jag har en bekant som är kvinna i 60-års åldern och som kör otroligt lugnt och mjukt, med automat. Hon bytte bort 2.5T för den drack kopiösa mängder. hon fick den aldrig att dra under litern.
Ser att det diskuteras en del angående 2,5T och förbrukning.

Min erfarenhet av 2,5T är att man ska inte köra den för lugnt då drar den mer. Helst hålla mellan 80-100 km/h om möjligt. Försöka utnyttja rullett och låta den rulla in mot rödljus kurvor och liknade och inte gasa bromsa hela tiden. då får man en bra förbrukning på dom. Då kan man även axa ganska hårt från rödljus och vid omkörningar utan att det påverkar så mycket. Snarare nästan bättre än att sega för mycket upp i fart, för att sen använda självrullet så mycket som möjligt.

Brukar själv med en XC70 och den körstilen snitta runt 0,95-1,05 i ganska troklig Stockholms trafik. Har som bäst fått ner den straxt under 0,8 landsväg. Har låtit bli att nolla färddatorn på ca 300 mil nu och den visar 0,95 och 46 km/h i snittfart.

Men låg fart och gas broms om vart annat, då går dom att driva upp i förbrukning speciellt vintertid.

Sen måste jag säga att är man minsta intresserad av ax i en 70 modell då är det turbo som gäller. V70 2,4T är riktigt fin i starten på 1 och 2 på automaten upplever den som lite lägre växlad än min Xc70 2,5T kanske inbillning men tycker varje gång jag kör polarens 2,4T att den känns så pigg just 1-2 an. Sen känns det som 2,5T har lite bättre högre upp i fart. Men skulle vilja ha 1-2 lite lägre för piggare start.
av JohnB
Mina erfarenheter av chippad V70 140 -99 man, chippad S60 2.4T AWD man -02 samt nuvarande chippad S80 2.5T AWD aut -05 är som följer.

V70(Gäller troligen V70N också): Soppasnålast av de 3 men kräver att man varvar ur den rejält på 1-2-3 för att komma upp i 100 på hyffsad tid. Den går mjukt och fint på låga varv också men det händer inte så mycket om man stampar plattan i mattan på femman.

S60: Roligaste bilen av de 3 och nästan lika soppasnål som sugisen men med både 2.4T och 2.5T tankar man efter hur roligt man har haft. Det är inga problem att köra dessa motorer med manuell låda på 0.8 i vanlig motorvägshastighet men gillar man att svischa förbi alla andra på 2+1 vägar kommer den att ta ca 1.3 istället.

S80: Grymt skön glidare om än lite trist, man åker mer än man kör och den är rätt törstig i hastigheter under 80 vilket beror på att det är först då som automaten slänger i högsta växeln och aktiverar lockup. Går att kringgå om man har geartronic men det har inte jag. Däremot i 80-100 på långfärd är förbrukningen helt OK och ligger kring 0,8.

Oavsett om man väljer 2.4t eller 2.5t rekommenderar jag att man chippar den med steg 1 hos autotech/bsr/rica då bägge motorerna har en väldigt platt momentkurva som standard vilket gör den ganska trist att köra. Efter optimering är det en helt annan bil att köra utan att förbrukningen ändras. Se upp med gasspjället som nämnts tidigare men efter 03 ska det vara utbytt till Bosch och då slipper man det problemet.

/John
av monza
valln skrev:Jag pratar om S80 och det kan väl inte skilja så mycket mot V70.

Det går bra att accelerera kraftigt och släppa på gasen (ej bromsa i onödan) då stryper motorn bensinen och förbrukningen blir låg.

:D "Den" kom fortare än jag trodde. Ja, kanske tom 0,3 liter per mil, om du får hålla på ett tag till. :lol:
Du har helt rätt! Om man kör en 2.5T som ett j-la gummiband, accar till 80 km/h o motorbromsar ner till 30 km/h går det att köra den snålt. Men du vet, så kör inte folk i allmänhet. Men nu förstår jag hur du kan tycka att en 2,5T kan ha låg förbrukning. Jösses!

Även om vi är på ett Volvo-forum behöver vi väl inte hitta på som värsta "fanboys".

Jag har åtskilliga 10-tusentals mil i 2,4T och 2,5T om det på något sätt skulle höja eller sänka kvalitén på mina synpunkter.

Nu ger jag mig i denna tråd.

Må väl!
Det här med förbrukning är väldigt svårt att diskutera -- eftersom det beror väldigt mycket hur och var du kör.

På långkörning låg min V70N 2,5T mellan 0,7 och 1,4 liter per mil. Oftast mellan 0,8 och 0,9. För mig blandad körning kring 0,9 - 1,0 liter per mil. De gånger jag bara hade stadskörning tog den drygt litern, på vintern upp mot 1,3 när det var mycket köer (Stockholmstrafik).

Min nuvarande XC70 -12 tar också kring 0,9 i snitt -- dvs ytterst marginellt mindre än V70N 2,5T. Ändå har jag en bekant som kör sin likadana XC70 på just över 0,6 i snitt. Det som generar mina 50% högre förbrukning är körprofil och körsätt.
av valln
Andis skrev: Ser att det diskuteras en del angående 2,5T och förbrukning.

Min erfarenhet av 2,5T är att man ska inte köra den för lugnt då drar den mer. Helst hålla mellan 80-100 km/h om möjligt. Försöka utnyttja rullett och låta den rulla in mot rödljus kurvor och liknade och inte gasa bromsa hela tiden. då får man en bra förbrukning på dom. Då kan man även axa ganska hårt från rödljus och vid omkörningar utan att det påverkar så mycket. Snarare nästan bättre än att sega för mycket upp i fart, för att sen använda självrullet så mycket som möjligt.
Helt korrekt analys!
Det går bra att göra omkörningar och gasa till 140 km/h bara man släpper farten och fortsätter att köra i 100 km/h, man ska absolut inte bli skitnödig och bromsa ner farten.
av valln
monza skrev:
valln skrev:Jag pratar om S80 och det kan väl inte skilja så mycket mot V70.

:D "Den" kom fortare än jag trodde. Ja, kanske tom 0,3 liter per mil, om du får hålla på ett tag till. :lol:
Du har helt rätt! Om man kör en 2.5T som ett j-la gummiband, accar till 80 km/h o motorbromsar ner till 30 km/h går det att köra den snålt. Men du vet, så kör inte folk i allmänhet. Men nu förstår jag hur du kan tycka att en 2,5T kan ha låg förbrukning. Jösses!

Även om vi är på ett Volvo-forum behöver vi väl inte hitta på som värsta "fanboys".

Jag har åtskilliga 10-tusentals mil i 2,4T och 2,5T om det på något sätt skulle höja eller sänka kvalitén på mina synpunkter.

Nu ger jag mig i denna tråd.

Må väl!
Om man har kört 10-tusentalsmil med en motor och förstått lika lite som dig förstår jag att alla vetenskapliga och tekniska saker ter sig märkligt.

Vad gäller förbrukning och 2.5T, se jag och Andis tråd lite längre upp.
av Nicasl
Kör 95% landsvägskörning med mina båda Volvos (V70II+S60) 2,5T.
Motorvärmare brukas vintertid på bilarna varav den ena (S60) har bränslevärmare som är fantastiskt mycket bättre än vanlig MVG :)

Håller med om att bränsleförbrukningen är som att jämnföra en bilförsäkring,dvs helt individuell i sammanhanget.
Kör enl gällande hastighetsbegränsningar,dvs 70-90 som standard de vägar vi kör på dagligen och mellan 3-4mil enkel resa.
Men vill man "busa lite" så är en T motor törstig minst sagt....
Upplevde T5:an som väldigt "överförfriskad" vid lite accelerations övningar mm ;)
När äldsta grabben lånat bilen vid några tillfällen är snitt-förbrukningen högre än vid våra körningar hahaha.
Då stiger den till 0,77-0,80 beroende på hur långt grabben körde den.
Detta är numera löst då han åker en S60 T5:a som han själv får tanka hehehehe....

De bränsleuppgifter som anges hos transportstyrelsen stämmer väl överens med verkligheten anser jag.
Som ex:(S60 2,5T -04)
Landsväg: 6,9 L/100km/h
Blandad: 9,1 L/100km/h
Stads: 12,7 L/100km/h

V70II Automat 2,5T -04.
Landsväg: 7,8 L/100km/h
Blandad: 10,1 L/100km/h
Stads: 14,6 L/100km/h

Egna siffror ( mätta vid tankning vis samma pump och jämfört mot trippmätaren )
S60 2,5T -04 = 0,68-0,74 L/mil (sommar resp vinter)
S70II 2,5T -04 Aut = 0,77-0,78 ( enbart sommar )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?