Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en D4 AWD aut och tycker det funkar helt ok, automaten varvar dock enligt min smak lite för högt ibland och växlar ner onödigt ofta vid omkörningar. Det löser man med växelpaddlarna, otroligt smidigt. Förbrukningen i högre fart, från 110 och uppåt är inte bra, det blir lätt runt 0.8 vid lite aktiv körning och 2+1 väg med många omkörningar. Håller man sig runt eller under 90 går den väldigt snålt istället, har snuddat på 0.6 flera gånger. Ligger just nu på ett totalt snitt på 0.8. 2 växlar till hjälper troligen till att kapa av topparna på motorvägen och nya motorn är snålare. Som de flesta säger får du ett trevligare ljud, bättre bottenvrid, högre förbrukning och segare automat med den gamla drivlinan.
För mig är det dock otänkbart att vara utan AWD, att vänta in VEA och AWD funkade inte för oss och mycket pekar fortfarande på att det dröjer till nästa version av modellerna innan det kommer.
~Kalle~ skrev:AWD:n är 10k billigare än vea. 5 cyl är väl beprövad vid det här laget, mindre risk för krångel. En del tester visar att det inte skiljer så mycket i bränsleförbrukning mellan gamla och nya motorn, sen har ju femman ett härligt ljud. Kan inte tala för växellådan då jag ej kört nya 8 stegade automaten, men drar du mycket släp så är den 6 stegade att rekommendera då det är en "traditionell" låda med converter.
Den 8-växlade är också en traditionell låda :)

Malmstroem skrev:Normal testlängd för många bilfabrikanter är 100.000 miles, dvs 16.000 mil.

Men med tanke på att i princip inga fel accepteras under den distansen så brukar inte allt rasa vid 16.001 mil. Jag tror att även VEA kommer att hålla både 30.000 och 40.000 mil. Framtiden får utvisa om jag har rätt. ;-)
Volvo kör dubbla detta. Åtminstone för ett par år sedan. Har svårt att tro att man gått ner till 1 cykel nu.

F.ö. handlar ju frågeställningen om ett klassiskt problem, gå på det beprövade och få tryggheten det medför, det är en kalibrering de kunnat fila på i åratal i den lådan, och en motor som levt ett par decennier mer eller mindre. Kvalitén kommer vara helt oslagbar på denna. Till VEA:s fördel står lite lägre förbrukning(inte mycket dock... trist nog), lägre skatt(!), nyare och därmed lite coolare.
Det enda jag själv kan sakna från VEA är hästarna, i övrigt är jag väldigt nöjd med femcylindrigt. Känns tryggt med en beprövad motor, ljudet är riktigt nice och överlag är det en väldigt fin motor.
Hej
Kört båda, och om ljudbilden är viktigt ,så är 5-cyl mera premium i ljudbilden, motorn låter mustigare, men så kändes VEA rappare i motorn, och den 8 vxl lådan är ett lyft. Största skillnaden annars är att den 5-cyl blir troligen dyrare att äga, skatt , service, förbrukning men andrahandsvärdet bättre på AWD den dagen då man säljer. Egentligen så bör man kontakta en återförsäljare, och prova bilarna vid exakt samma tillfälle. Troligen värt tiden och kosten att åka ett par mil om det är möjligt. Då tror jag att du kan bestämma dig direkt på plats, då det tydligare framkommer vilken bil som passar dig bäst.
Enkelt val, VEA, om du inte behöver AWD förstås.

VEA går mjukare, tystare, har en trevligare effektutveckling och är snålare. Mer bensinmotorlik... Automatlådan är otroligt mycket trevligare också. Lätt val.

Har haft V60 D4 AWD samt XC60 D5 AWD och om man mellan varven även kör en annan bil med modern drivlina inser man hur gammal, osofistierkad och trög den femcylindriga generationen är.

Lycka till med köpet!

Mvh
Arese
AWD är ett måste och när det gäller förbrukningen vet jag inte om det verkligen stämmer. Testade en WEA och en Awd igår och förbrukningen är typ detsamma. Motorn känns pigg och trevlig men som jag skrev innan AWD är ett måste för mig just nu.
Förbrukningen skiljer 1.2dl per mil i test (Auto Motor Sport) mellan D4 VEA och D4 AWD.
Arese skrev:Enkelt val, VEA, om du inte behöver AWD förstås.

VEA går mjukare, tystare, har en trevligare effektutveckling och är snålare. Mer bensinmotorlik... Automatlådan är otroligt mycket trevligare också. Lätt val.

Har haft V60 D4 AWD samt XC60 D5 AWD och om man mellan varven även kör en annan bil med modern drivlina inser man hur gammal, osofistierkad och trög den femcylindriga generationen är.

Lycka till med köpet!

Mvh
Arese

Omodern tycker jag inte D5:an är den kom ju i bilar från årsmodell 2010, så gammal är den inte!
D5:an dök upp 2003 och då med 163hk, men trotts sin ålder en bra motor oavsett en eller två stressfläktar.
Att en nyare D5:a kan kännas trög är ju utväxlingens fel och hetsjakten på droppar, inte motorn i sig. Bättre med lite äldre bilar med ärligt uppgiven förbrukning och utväxling som är något lägre och mera pigg bil än nyare något slöare och inte i närheten av korrekt uppgiven förbrukning pga hetsjakten.
D5:an som kom till modellår 10 är väl dessutom också att betrakta som en helt ny motor då nästan allt var nytt. Känns iaf skillnad på D5 185hk och D5 205.

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]