- tis 16 sep 2014, 21:32
Har en D4 AWD aut och tycker det funkar helt ok, automaten varvar dock enligt min smak lite för högt ibland och växlar ner onödigt ofta vid omkörningar. Det löser man med växelpaddlarna, otroligt smidigt. Förbrukningen i högre fart, från 110 och uppåt är inte bra, det blir lätt runt 0.8 vid lite aktiv körning och 2+1 väg med många omkörningar. Håller man sig runt eller under 90 går den väldigt snålt istället, har snuddat på 0.6 flera gånger. Ligger just nu på ett totalt snitt på 0.8. 2 växlar till hjälper troligen till att kapa av topparna på motorvägen och nya motorn är snålare. Som de flesta säger får du ett trevligare ljud, bättre bottenvrid, högre förbrukning och segare automat med den gamla drivlinan.
För mig är det dock otänkbart att vara utan AWD, att vänta in VEA och AWD funkade inte för oss och mycket pekar fortfarande på att det dröjer till nästa version av modellerna innan det kommer.
För mig är det dock otänkbart att vara utan AWD, att vänta in VEA och AWD funkade inte för oss och mycket pekar fortfarande på att det dröjer till nästa version av modellerna innan det kommer.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936