Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
Kör på dubbfria 195 er o anpassa hastigheten
Om vi alla anpasssar oss efter väglaget skulle vi kunna köra dubbfritt säkert och även spara miljö o vägarna
Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:Lånar tråden lite...

måste köpa nya vinterdäck till V70 snart och känner mig kluven när det gäller vad jag ska välja. Pendlar på med bilen till o från arbetet och det innebär bara körning på riksväg, dock ganska nära kusten med den förrädiska svarthalkan.
Kör aldrig över 80 km/h och vägen saltas och underhålls, men inte på de tiderna som jag kör på vägen.
Viktigaste egenskapen är att det rullar lätt och har dimension 195/65/R15 alternativt 185/65/R15.
Funderar på continental eller nokian, men vet ej om jag ska köa dubb eller friktion.
några rekomendationer?
Vi som bor kustnära och kör innan saltbilarna kommer, det är dubb som gäller. Finns bara snö och är kallt så funkar dubbfritt Ok, men här (Halmstad) är det sällan snö mer än några dagar men nollgradigt och isfläckar är mycket vanligare. Sista vintrarna undantagna dock. Då har vi haft både kallt och snöstormar, men det hör till ovanligheterna. Själv kör jag på NanKang SW 7 i original dimension och original GLT alu. fälgar 185/65x15. På frugans VW Passat har vi samma däck på plåtfälg men 195/65x15 (original 205/55x16 på original alu. fälg). Funkar bra och eftersom ja köper däcken på http://www.dackonline.se/ och på "fel" säsong så är dom inte så dyra drygt 600:- st. dock tillkommer omläggning och balansering (100:-??) som jag slipper eftersom jag har möjlighet att göra det själv. Premium däck tycker jag är lite onödiga kostnader med ett pendlaravstånd på 6 km för mig och 11 km för frugan o som du skriver "alldrig över 80"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Perc
lennarte skrev:Vi som bor kustnära och kör innan saltbilarna kommer, det är dubb som gäller.
[...]
Själv kör jag på NanKang SW 7 i original dimension
Jag skulle säkert också vilja ha dubbarna kvar om jag körde på Nankang. ;)

Skulle du provköra en bil med fräscha Nokian, Continental eller Goodyear dubbfria tror jag nog du skulle tvingas omvärdera dina åsikter, trots att du bor "kustnära". Det gör för övrigt jag också, jag har 250 meter ner till sjön ungefär.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev: Jag skulle säkert också vilja ha dubbarna kvar om jag körde på Nankang
en åsikt grundad på vadå? Däcktest? :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
Perc skrev:Skulle du provköra en bil med fräscha Nokian, Continental eller Goodyear dubbfria tror jag nog du skulle tvingas omvärdera dina åsikter
Dom är ju bara "fräscha" dom första åren, dubben "griper" även efter det. Frugan hade Good Year innan. Hon upplever att NanKang rullar lättare och tystare än Good Year (framhjulen i fjor vintras). Vi kör ju så "hopplöst lite" så vi sliter nästan aldrig ut vinterdäcken. Good Year däcken kasserades av åldersskäl i fjor ( 2 st 4mm kvar, hälften av dubben) och dom 2 andra i år (6mm kvar 70% dubb kvar) Han jag lånar maskinerna av har redan sålt dom. Han sålde dom andra i fjor också Dubbat är det som gäller för oss. Körbarhet i högre hastighet är inget vi bryr oss om (fast det är "T" däck jag köper) utan det gäller att få stopp på isfläckarna, som brukar vara "blankpolerade" av bilar med dubbfria vinterdäck.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ER
monarped111 skrev:Kör på dubbfria 195 er o anpassa hastigheten
Om vi alla anpasssar oss efter väglaget skulle vi kunna köra dubbfritt säkert och även spara miljö o vägarna
Det är tack vare dubbat som dubbfritt fungerar på gränsen till acceptabelt. Utan dubb så poleras underlaget till rena spegelytan och halare än halast så inget biter och kostnaden för vägunderhåll ökar pga poleringen.
Saltet är en betydligt större bov än dubbat och ger man fan i att förstöra fina vintervägar med salt och låter det bli riktig isbark med rena och fina vita vägar så vinner alla på det istället för svarta skitiga och farliga vägar som leder till idiotomkörningar pga att det ser ut som sommarväg och då beter sig för många som om det är sommarväglag oavsett däcktyp, biltyp och andra vaiabler då det är förartypen som styr körsättet.
Men du är välkommen med dubbfritt på våra småvägar där INGEN med dubbfritt tar sig fram pga halkan under vintern, flera storstadsbor med dubbfritt har glidit bakåt på flera ställen i mindre backar och enbart tur har hindrat dikeskörning baklänges med låsta hjul, samma person i samma bil med dubbat har undrat vad som var felet när dom tog samma ställe med dubbat då det var värre än bambi på hal is utan dubb.
Att tro att vi klarar oss på dubbfritt är en ren och farlig myt som bara leder till fler olyckor då rätt hastighet med dubbfritt då är 0km/h och givetvis på en parkering på sidan om.
AWD, antisladd och hela alfabetet gör noll skillnad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Storstäder utan hårt saltat vägnät är en utopi så länge det trafikeras av fordon av den här typen som bara driver på ett hjulpar, ibland t.o.m bara det bakersta.

Så tillvida de inte ska köra med snökedjor på alla hjulen vintertid

Bild
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja man blir helt klart sugen på att prova den

25.25 med trailer o link, släng dig i väggen, denna bussen i stadsmiljö klår alla yrkesförares skills
Användarvisningsbild
av Perc
När jag var i London för nåt år sen slogs jag av hur tyst trafiken var. Inga dubbar som slår sönder asfalten, så även högtrafikerade gator hade slät och fin yta. Bilarna rullade tyst.

Sen är det ju en helt annan diskussion att folk där på holmen betraktar vinterdäck som något onödigt och jättedyrt. Behöver jag vinterdäck, jag som bara kör i stan/bara kör på landet/bara åker till affären/har så gammal bil? Måste jag köpa alla fyra, räcker det inte med bara två? Många som provkör riktiga vinterdäck för första gången får en aha-upplevelse, för nåt sånt där har man ju inte upplevt förut. Det är liksom helst normalt att vinterväglag ska vara på gränsen till okörbart.

Och sen har man ju enkelglasfönster som det blåser rakt igenom. Fem minusgrader ute, jättemysigt. Den energi som Londonborna bränner upp helt i onödan skulle väl räcka till för att värma upp hela Finland.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]