monarped111 skrev:Kör på dubbfria 195 er o anpassa hastigheten
Om vi alla anpasssar oss efter väglaget skulle vi kunna köra dubbfritt säkert och även spara miljö o vägarna
Det är tack vare dubbat som dubbfritt fungerar på gränsen till acceptabelt. Utan dubb så poleras underlaget till rena spegelytan och halare än halast så inget biter och kostnaden för vägunderhåll ökar pga poleringen.
Saltet är en betydligt större bov än dubbat och ger man fan i att förstöra fina vintervägar med salt och låter det bli riktig isbark med rena och fina vita vägar så vinner alla på det istället för svarta skitiga och farliga vägar som leder till idiotomkörningar pga att det ser ut som sommarväg och då beter sig för många som om det är sommarväglag oavsett däcktyp, biltyp och andra vaiabler då det är förartypen som styr körsättet.
Men du är välkommen med dubbfritt på våra småvägar där INGEN med dubbfritt tar sig fram pga halkan under vintern, flera storstadsbor med dubbfritt har glidit bakåt på flera ställen i mindre backar och enbart tur har hindrat dikeskörning baklänges med låsta hjul, samma person i samma bil med dubbat har undrat vad som var felet när dom tog samma ställe med dubbat då det var värre än bambi på hal is utan dubb.
Att tro att vi klarar oss på dubbfritt är en ren och farlig myt som bara leder till fler olyckor då rätt hastighet med dubbfritt då är 0km/h och givetvis på en parkering på sidan om.
AWD, antisladd och hela alfabetet gör noll skillnad.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..