PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bombom
Hej! har skämt upp min B20 och får de inte redigt och fungera på lägre varvtalsregistert mellan 1000- 3000 rpm
Den bludrar lite undet jämn gas och ingen respons direkt på snbbare gas pådrag och låter som den spikar lite när man trycker till..

Setupen ser ut
Original borr,
Kam = ventil lyft 12.9, Dur 290, nock 111'
Topp = 46/3, plan 2mm, och rätt friskt portat
Tänding 123 tune=
1000,15'
2000,23'
3000,30'
4000,35'
5000,36'
Weber 45or med nuvarande bestykning i låg 55f8, e rör f9, 15 huvud, 140 luft, spridare 45, och botten ventil 40, hals 38 mm,och flotörnivå 7mm, har testat olika bestykning framför allt lågfart 55-65 f8 och 55 f9 ,och acc 40 spridare och 70 i botten, men resultat blir det samma men någon variation bäst som den är nu,

Någon som kan tänkas ha någon idé?
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inte för stor diameter på avgasröret? Mer än 50mm (2")? Det måste vara ett visst motstånd om det ska fungera på lägre varv. Likaså förgasarna, Är det för stora och för korta insugningsrör blir det för låg hastighet på luftblandningen. Fungerar bra på högre varv men dragkraften på lägre varv blir lidande. Bygger man en motor för Race, får man köra "som på race"... :-)-) Jag hade 40 mm DHLA (2st) i min borrade B18 och jag tror att ringarna var 32mm, det är länge sedan så minnet sviktar. Kamaxeln var 295°och toppen (B20A med "dom stora" ventilerna) var planad 5mm. Avgaset var original sportsystem (Simons 2") från en Amazon som "modifierades" föra att passa till. Denna motor satt i min PV -61-a och "gick som ett skållat vol:-) troll" och var "urstark" på låga varv. Körde 8000 mil med den som "bruksbil" innan jag sålde den -91.

Mvh
Lennart
av bombom
Hej!

Sitter 2.5" till bakaxeln sen blir det 2"
Och givetvis extraktor 4-2-1. Men får testa och sme ihop ett i 2 tum till bakaxeln och se om det kan bättte :-)

Och har gått och grunnat lite på det du säger om lufthastighetn, i och med att toppen är så mycket portad så det inte riktigt blir rätt flöde där! Skulle det hjälpa om jag körde på 36 i halsring ist eller skulle portningen förstöra hastigheten endå i slutetändan?

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av lennarte
bombom skrev: Och har gått och grunnat lite på det du säger om lufthastighetn, i och med att toppen är så mycket portad så det inte riktigt blir rätt flöde där
Har inget belägg för detta, men det kanske skulle bli bättre med en standardtopp. B20E eller en planad "A" topp (-72 eller nyare). Säkert lägre effekt, men mer körbar. Jag hade en helt standard "A" topp, dock planad till ungefär som en "E" topp. Har du "dom vanliga" insugen till Weber så är dom ganska korta. Många "prestandabilar" idag har dubbla insugningsrör. Korta för för fullgas och långa för högre vrid på låg och mellanvarv.

Mvh
Lennart
av ingesjo
Hej du skriver Rätt friskt portad topp.
Vad menar du med det?
Är det någon av de kända trimfirmorna i Svergie som portat den...
Exempelvis Erland Cox.
Eller är det en glad Epatraktor åkandes 16åring som fick låna sin fars slipmaskin en eftermiddag eller två.
Troligen kan även 16åringen lyckas ,, men men troligen inte.
Då kan det bli helt fel gashastigheter i insugskanalerna och t.o.m helt olika flöden mellan de 4 cylindrarna.
38 i halsring på dina Weber 45 låter helt rätt,, de olika bestyckningarna du testat låter just nu oxå korrekt.
Har du möjlighet att testa med en Lambda sond och instrument?
Vad har du för komp förhållande i den motorn ?
Vad händer om du byter tändkurva i din 123 fördelare (spikningarna) ?
Har du provat att flytta kammen lite ?
Finns kamkilar som har någon grads offset.
av bombom
Hej,
Köpte toppen av en äldre herre som kört rally i många år men vet dock ej om de var han som byggt toppen, och att han körde med 93 borr på sin maskin, vilket säkerligen skulle kunna funka bättre,

har monterat en bb lambda, och lågfart går rätt fett ca 12 lambda värde på jämn gas på 55 f8

Komp ligger runt 10 på alla 4.
Har testat och både höja och sänka tändningen speciellt på lägre registret utan några större framgång,
Kammenvinklen är rätt oxå

Mvh Tobbe

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]