NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plamek
Det var jag som tidigare var lite besviken över att min nya bil blev fellevererad till ett annat försäljningsställe, se tråd nedan. Men nu känns det helt OK, försäljaren var helt schysst, han fixade så jag fick ett nödreservhjul till bilen utan kostnad. När jag kommer hem nästa gång så skall jag lyfta ut kompressorn och försöka få plats med hjulet där istället, jag tror att det ska gå. När man långpendlar som jag gör så vill jag ha ett hjul i reserv, även om det bara är ett nödhjul. Domkraft följde med standard dock, det var bra! Byta till en D5:a var verkligen ett lyft tycker jag, automat fick man ju så att säga på köpet, men jag tycker redan att det är suveränt! Den är visserligen bara femstegad, men efter att femman gått i så sjunker motorvarven ytterligare en gång, känns kanske som någon form av lock-up? Lådan frikopplar inte heller som en V70 gör när man står i bilkö tex, men det stör inte så mycket ändå. Jag lånade en D5:a på prov för ett tag sedan, då var det tydligen standard med staget mellan de övre fjäderbenen fram. Min bil saknar detta, det har tydligen utgått?
Färgen blev 477 Electric Silver Metallic, en liten nyansskillnad mot 2,0D:n som var 426 Silver Metallic. I övrigt, Summum med mörkt skinn, Premium Sound, GSM-telefon, takvinge och lite annat. Mycket nöjd hittils alltså, fixar en bild kanske, men då vill jag spola av saltslasket först :x Finns en hel det av det i Skåne...
av Kevlar
Härligt med ny bil!

Så hur upplever du skillnaderna mellan 2.0D och D5, förutom just växellådan? Hade du den gamla 6vxl 2.0D?

Jag har precis hämtat ut min V50 2.0D Momentum -07 och är toppennöjd! Ett jäkla drag i stereon förresten... Premium här också :D
av plamek
Kevlar skrev:Härligt med ny bil!

Så hur upplever du skillnaderna mellan 2.0D och D5, förutom just växellådan? Hade du den gamla 6vxl 2.0D?

Jag har precis hämtat ut min V50 2.0D Momentum -07 och är toppennöjd! Ett jäkla drag i stereon förresten... Premium här också :D
Jo jag hade den sexväxlade lådan, men annars är det inte så vansinnigt stor skillnad. Nu har jag bara kört 200 mil med D5:an på vinterväglag, man får känna bättre till sommaren. D5:an är ju starkare, men automatlådan maskerar det lite. Problemet är att det inte häftar fast ordentligt utan AWD på vintern, (gäller bägge bilarna). Men efter 6500 mil i långpendling med 2,0D:n så kände jag aldrig att det inte fanns kraft vid omkörningar... Många bensinbilar jag kört skulle aldrig hängt på. Tråkigt att sexväxlade lådan försvann, vid 100km/h varvade motorn 1750 och 120 km/h gav 2000 varv. Mycket behagligt, D5:an ligger 200 varv över detta. Jag tror inte att du blir missnöjd med din bil, den ligger ju rätt sunt i pris med, man får en hel del utrustning för dom nästan 50000 extra som en D5:a kostar... Vilken färg blev det förresten?
av snubert
Hej!

Har sälv en V50 2.0D som nu rullat ca 380 mil. Stod i valet och kvalet mellan denna och D5:an. Till slut blev den mindre, mycket pga prisskillnaden.

Min har sugit i sig mellan 0.66 och 0.75 l/mil (uträknat, färddatorn ligger nästan en deciliter lägre). Har du räknat något på hur mycket D5:an dricker?

Mvh /Tobbe
av plamek
snubert skrev:Hej!

Har sälv en V50 2.0D som nu rullat ca 380 mil. Stod i valet och kvalet mellan denna och D5:an. Till slut blev den mindre, mycket pga prisskillnaden.

Min har sugit i sig mellan 0.66 och 0.75 l/mil (uträknat, färddatorn ligger nästan en deciliter lägre). Har du räknat något på hur mycket D5:an dricker?

Mvh /Tobbe
I långpending så drog min 2,0D 0,55 på vintern och 0,65 på sommaren. Trodde det skulle bli tvärtom, men det är den högre genomsnittshastigheten man kan hålla på sommaren som gör ökningen. D5:an har jag en indikation att den kan ligga på 0,52. Har kört så lite med den ännu. Men en vän som har en 2,0D och använder den bara i stadskörning förfasas över bränsleförbrukningen, han har frågat mej flera gånger om hans bil är OK...
Användarvisningsbild
av poseidon
plamek skrev:
snubert skrev:Hej!

Mvh /Tobbe
I långpending så drog min 2,0D 0,55 på vintern och 0,65 på sommaren. Trodde det skulle bli tvärtom, men det är den högre genomsnittshastigheten man kan hålla på sommaren som gör ökningen. D5:an har jag en indikation att den kan ligga på 0,52. Har kört så lite med den ännu. Men en vän som har en 2,0D och använder den bara i stadskörning förfasas över bränsleförbrukningen, han har frågat mej flera gånger om hans bil är OK...
Sommardäck med lägre profil/bredare däck ger högre rullmotstånd vilket ger högre förbrukning. Min drar 0.6 enligt datorn men 0.67 om man räknar när man tankat, fast jag kör en hel del bränslevärmare och det räknar inte färddatorn med. Diesel med partikelfilter behöver en del långresor för att kunna rensa filtret, så bara stadskörning är inte bra.
av snubert
Jag trodde oxå den skulle bli lägre sommartid, inte minst borde ju dieselvärmaren gå mindre då. Det beror naturligtvis till stor del på körsätt. Före V50:n hade jag en S60 automat 170hk, vilken var snålare sommartid.

Skall bli intressant att se, dock verkar det som att 2.0:an är törstigare än förväntat. Vore kul om du kunde skriva något om din förbrukning när du kört lite mer med den.

Mvh /Tobbe
av snubert
plamek: Hur går det? Har du några nya förbrukningssiffror? :?:

Mvh /Tobbe (Nyfiken)
av plamek
snubert skrev:plamek: Hur går det? Har du några nya förbrukningssiffror? :?:

Mvh /Tobbe (Nyfiken)
Det ligger runt 0,7. Den har stadigare förbrukning än 2,0D. Diffar mindre mellan stads/landsvägskörning. Är helt nöjd, det är en bra spis tycker jag.
av LJN
Plamek:

Då jag också har en V50 D5:a 2008 på gång så undrar jag om du gjorde ett "tidigt" oljebyte, dvs. runt 100 mil - eller vad föreslår instruktionsboken?

Inga mekaniska mankemang och automaten växlar snyggt och fint?

/Lennart
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]

Hej Har du löst problemet? Mvh Peter