- mån 08 sep 2014, 00:40
De andra ställen ä ju mer för bildbehandling och att lägga in i en modell för uppvisning/presentation och precis som du nämner ganska opålitliga ang mått,passform och skulle aldrig att göra en säker kopia från
P210 skrev:[Är bara solidcomponents som faktiskt är "riktiga" prylar på som är avsedda för cad,dock är de inte gjorda för att du ska kunna se alla delar i dem och kunna lära dej deras funktion utan för att ska kunna plocka in dem i en konstruktion som du själv gör så att de passar där och skruvhål mm kommer rätt på underlagen till tillverkaren.
Finns väl redan, du började ju själv med att länka till grabcad.com, fyll på med solidcomponents, turbosquid.com, tf3dm mm.
Tyvärr är ju kvalitén blandad och ursäkta uttrycket, de mesta rent bajs!
Och tyvärr blir trovärdigheten lika illa som på Wikipedia där vem som helst kan skapa "fakta"
Säg att du hittat ditt älskade topplock till B5252:an - hur vet du hur nära originalet kylkanalerna är, förmodligen är det någon glad amatörcaddare som suttit med skjutmått och tittat in i diverse hål och gissat hej vilt... så om inte informationen kommer ifrån samma underlag som Volvo gjuter efter är det knappast värt något.
Har jobbat en del med 3D scanning och inte ens om man fått ett topplock att såga i bitar blir resultatet bara en grov uppskattning av originalet.
Så den dagen min vattenpump går sönder och jag bara går in på nätet och hittar en blueprint att ladda ner till min CNC-fräs för att tillverka min egen är lååångt borta, tyvärr!
Så om inte biltillverkarna gör underlaget tillgängligt själva så finns det inget att hämta där.
Här är ett exenpel på en VW från Grabcad som vid första anblicken ser rätt hyfsad ut, men vid närmare studie ser hela kupen uppblåst ut.. inget man vill 3D printa efter eller använda för att laborera i Cadden..
De andra ställen ä ju mer för bildbehandling och att lägga in i en modell för uppvisning/presentation och precis som du nämner ganska opålitliga ang mått,passform och skulle aldrig att göra en säker kopia från