"Varför har det här inte tagit fart?"
Avsaknaden av politiska beslut, är den yttersta orsaken. Nu i valtider måste man påpeka att det är samma beslutsångest och luddighet i båda lägren. Samtidigt som en mäktig petroleumindustri satsar hundratals miljoner US-dollar om året i antipropaganda mot alternativa motorbränslen.
Scania har mer än 30 års erfarenhet av motorer för ED 95. Lokaltrafiken med etanolbussar är stor i Stockholm. Det syns ibland någon tidningsnotis när dom har sålt till någon annan storstad ute världen. Och i Brasilien finns flera skördemaskiner på sockerrörsfälten där dieselmotorerna har ersatts av Scanias etanolmotorer. Det börjar komma inom distributionstransporter här i Sverige också, men det är ju en fråga om var tankningsmöjligheterna finns. Därför passar det ännu inte in för fjärrtrafiken.
Som sagt, beslutsfattande politiker är själva en del av bromsarna i det här. Vi skulle kunna producera mycket av bränslet själva och göra oss oberoende av skurkstater och oljekarteller. Det gäller bara att ta besluten.
Sedan är ju miljöbiten en hel avdelning för sig själv. Etanol är ett förnyelsebart bränsle. Diesel är 100% fossilt. Även naturgas.
Läs mer om detta här:
http://www.sekab.se/
och här:
http://www.baff.info/index.cfm
och gärna här:
http://www.etanol.nu/
här också:
http://www.etanolpartiet.se/ (Dom finns inte med i årets valrörelse, men driver sin propaganda på flera ställen. Visserligen är dom bundna till bolaget St1, men dom har ett gott mål, tycker jag)
Om man skall tycka något negativt om ED 95, så är det väl detta att bränsleförbrukningen fördubblas mot diesel. Men det ligger ju i sakens natur. Och skall man bara köra i kollektivtrafikområdet i en kommun så är ju det ett mindre problem. Det blir i alla fall billigare och renare.