Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Artikeln är ju över 6 år gammal och då var ju etanol högsta mode, men knappast idag.... det är väl nästan helt utdött?
av Rådlös
"Varför har det här inte tagit fart?"

Avsaknaden av politiska beslut, är den yttersta orsaken. Nu i valtider måste man påpeka att det är samma beslutsångest och luddighet i båda lägren. Samtidigt som en mäktig petroleumindustri satsar hundratals miljoner US-dollar om året i antipropaganda mot alternativa motorbränslen.

Scania har mer än 30 års erfarenhet av motorer för ED 95. Lokaltrafiken med etanolbussar är stor i Stockholm. Det syns ibland någon tidningsnotis när dom har sålt till någon annan storstad ute världen. Och i Brasilien finns flera skördemaskiner på sockerrörsfälten där dieselmotorerna har ersatts av Scanias etanolmotorer. Det börjar komma inom distributionstransporter här i Sverige också, men det är ju en fråga om var tankningsmöjligheterna finns. Därför passar det ännu inte in för fjärrtrafiken.

Som sagt, beslutsfattande politiker är själva en del av bromsarna i det här. Vi skulle kunna producera mycket av bränslet själva och göra oss oberoende av skurkstater och oljekarteller. Det gäller bara att ta besluten.

Sedan är ju miljöbiten en hel avdelning för sig själv. Etanol är ett förnyelsebart bränsle. Diesel är 100% fossilt. Även naturgas.

Läs mer om detta här: http://www.sekab.se/
och här: http://www.baff.info/index.cfm
och gärna här: http://www.etanol.nu/
här också: http://www.etanolpartiet.se/ (Dom finns inte med i årets valrörelse, men driver sin propaganda på flera ställen. Visserligen är dom bundna till bolaget St1, men dom har ett gott mål, tycker jag)

Om man skall tycka något negativt om ED 95, så är det väl detta att bränsleförbrukningen fördubblas mot diesel. Men det ligger ju i sakens natur. Och skall man bara köra i kollektivtrafikområdet i en kommun så är ju det ett mindre problem. Det blir i alla fall billigare och renare.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Alltså nu börjar det bli luddigt.
Vi kan börja med att reda ut begreppen här.
En etanolmotor självantänder bränslet genom kompressionsvärmen och bränslet, 95% etanol antänds av 5% tändförbättrare. E95 är mycket svårt att få till att självantända genom kompression, varvid kompressionsförhållandet behöver vara 28:1, medan en dieselmotor har omkring 16:1-18:1.
alltså kan inte ordinarie dieselmotor självantända bränslet.
Dessa motorer kräver tätare serviceintervall och får ingen direkt bra körbarhet då varvtalet är tämligen begränsat samtidigt som ljudet är ganska högt.
av Rådlös
"Dessa motorer kräver tätare serviceintervall och får ingen direkt bra körbarhet då varvtalet är tämligen begränsat samtidigt som ljudet är ganska högt."

Detta har ingen betvivlat. Därför är det inte luddigt (för mig). Om Scania och Storstockholms Lokaltrafik har mer än 30 års erfarenhet av tekniken så borde det väl finnas något hållbart i konceptet?
Trots dom eventuella nackdelar som man kan kritiskt peka på så är ju miljönyttan den största fördelen. Där kommer aldrig en dieselmotor i närheten.

Om du avser den SAAB som BSR har konverterat, så finns det tyvärr inte mycket teknisk dokumentation på den. Därför vet man inga detaljer om den hur och vad man har gjort. Men den fungerar tydligen.

Läs det här: http://www.sekab.se/biodrivmedel/klimat ... ansporter/
Användarvisningsbild
av crumpets
Eftersom jag har erfarenhet av ED95 kan jag försöka svara lite. Denna soppa kräver generellt sett andra spridare, tätare serviceintervall och riskerar allvarligt att gegga igen motorn med oförbränd tändförbättrare. Motorerna ska renoveras en extra gång per livstid jmf mot en konventionell diesel.
SL har valt att inte gå vidare med ED95 utan satsa på biogas för nästa fordonsflotta och bränslet är därmed i princip utdött på nästa generations motorer. Endast ett fåtal vinproducerande nationer har visat ett visst intresse för det, för att kunna köra sina bussar på de fabrikernas avfall.

ED95 har alltså funnits lääääääänge i Stockholmstrafiken men verkar nu ha nått vägs ände. Det har alltid funnits lite krångel med i bilden eftersom tändförbättraren är patenterad och därmed 1 enda aktör har behövt förse hela marknaden, till skillnad från vanlig diesel som vem som helst med ett raff kan koka ihop. Det har helt enkelt ett stort antal faktorer som talar emot sig tyvärr.
av Rådlös
Äkta, ren biogas är en bristvara här i landet. Därför är all motorgas som det heter, blandad med mer än 50% fossil naturgas. När nu det mesta av den försvinner blir det inte mycket kvar till gasbilar och bussar.
Vem skall få ta för sig först av det lilla som finns? Kommuner och kollektivtrafik? Eller blir det alla dom privatpersoner som har trott på gasbilen? Energislukande industri?
Även om det skulle vara möjligt att framställa biogas i landet i större skala, så dröjer det många år innan det kommer upp i några anmärkningsvärda volymer.

En länk: http://www.dn.se/nyheter/varlden/putin- ... gaskranen/

Situationen i Ukraina har knappast förbättrats sedan detta skrevs.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det verkar som det börjar röras ihop en massa fakta här.
1, diesel är ett fossilt bränsle
2. Naturgas är ett fossilt bränsle
3. Miljödiesel är "vanlig" diesel blandad med diverse "hokus,pokus" som "tallolja",terpentin rapsolja m.m.
4. biodiesel är/var oftast gjord av rapsolja, numera görs det av "lite av varje". dock är det odlat, No CO2. Funkar bra men tål dåligt att lagras. Används inte gärna på fritidsbåtar då det inte tål att stå över vintern.
5, Biogas görs på koskit, grisskit och överbliven mat från restauranger och skolmatsalar bl.a. No CO2.
6. Sedan finns det metangas också. Det är en typ av naturgas och det bildas CO2 vid förbränning, dock inte i lika stora mängder som "riktig" naturgas. Anväds, vad jag vet inte som fordonsbränsle. Annat än det dom bildas vid tillverkningen av Biogas
7. Motorgas. Fanns förr, var typ gasol som utvinns (som restprodukt) vid tillverkning av bensin och diesel. Fanns i stora mängder på -80-talet. Är lika "rent" som metan d.v.s nästan inga CO2 utsläpp. Det är det som brinner upp i skorstenarna på oljeraffenaderier
8. Varför görs det inte stora bensinmotorer istället som är lättare att köra på etanol till bussarna än stora dieselmotorer?
Jag skriver inget om etanol i dieselmotorer, för det vet jag inget om, men jag kan "skriva en roman" om att göra om bensinmotorer till att köra på motorgas/gasol men jag slutade jobba med det för 30 år sedan när jag bytte jobb. Sedan gjorde den nya regeringen slut på det genom skattehöjning på motorgas till samma nivå som bensin -86.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]