Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tonysat99
Finns det något knep att dimljuset fram alltid blir på

gäller s80 2,5t -07
Användarvisningsbild
av wissel
tonysat99 skrev:men titta på nya billar idag så har många det även nyare volvo
Nu blandar du nog ihop DLR belysning och Dimljus med 2 X 55W, som bländar.....
och Nej det finns inga tricks att fixa det inom CAN bussystemet.
Du måste dessutom kunna slå av dessa på kvällen när du sätter på Halvljuset !
Så det är ingen bra idé dessvärre.
Användarvisningsbild
av Perc
Kör på halvljuset istället, som man ska göra. Du blir inte häftigare för att du kör på dimljus. :)

Jag hade nyss en C-klass två ångström bakom när jag låg i 90 på 80-väg. Han hade dimljusen på. Det är såna som kör med dimljusen på. Vill du vara en sån?
Användarvisningsbild
av ER
Spelar ingen större roll, DRL-tramsriddare eller dimljusfjantar gör samma fel oavsett, att använda dessa i kombination med halvljuset när det mörknar eller tom dagtid, båda åker på samma "hälsning" med extraljusen från dom flesta som tröttnat på tramseriet med antalet ljuspunkter som är onödiga då mörker=halvljuset räcker och annat tillför inget av värde. Heller dessa kör i diket än att dom bländar mötande så dessa oskyldiga kör av vägen.
OM dessa kunde göra rätt, dvs enbart bakljus+dimljus eller DRL+bakljus under LJUSA delen av dygnet så vore det en annan femma men med tramseriet av släckta bakljus med DRL så tillför DRL inget just nu.
Samma sak med att tända ena dimljuset för att "visa" åt vilket håll man svänger, vad hände med hederliga blinkers? Dimljus lyser ändå inte upp vägen så man ser nåt av värde för man redan kört över det när stället är belyst i bästa fall.
Användarvisningsbild
av Perc
ER skrev:Spelar ingen större roll, DRL-tramsriddare eller dimljusfjantar gör samma fel oavsett, att använda dessa i kombination med halvljuset när det mörknar eller tom dagtid, båda åker på samma "hälsning" med extraljusen från dom flesta som tröttnat på tramseriet med antalet ljuspunkter som är onödiga då mörker=halvljuset räcker och annat tillför inget av värde. Heller dessa kör i diket än att dom bländar mötande så dessa oskyldiga kör av vägen.
OM dessa kunde göra rätt, dvs enbart bakljus+dimljus eller DRL+bakljus under LJUSA delen av dygnet så vore det en annan femma men med tramseriet av släckta bakljus med DRL så tillför DRL inget just nu.
Samma sak med att tända ena dimljuset för att "visa" åt vilket håll man svänger, vad hände med hederliga blinkers? Dimljus lyser ändå inte upp vägen så man ser nåt av värde för man redan kört över det när stället är belyst i bästa fall.
Ja, men man ska ju inte använda DRL tillsammans med halvljuset och det är inte ens möjligt om det är rätt kopplat. Att folk som monterar LED-remsor på sina 745:or inte kan följa instruktioner och koppla rätt är en annan sak.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att köra med halvljus och "dimljusen" på samtidigt är att bryta mot förordningen om korrekt ljus och kan innebära böter.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av ER
Perc skrev:Ja, men man ska ju inte använda DRL tillsammans med halvljuset och det är inte ens möjligt om det är rätt kopplat. Att folk som monterar LED-remsor på sina 745:or inte kan följa instruktioner och koppla rätt är en annan sak.
INGEN av bilar som har DRL från fabrik jag mött sen dessa infördes under den mörka tiden på dygnet har det kopplat på det viset, ALLA har DRL+halvljus tända och det oavsett om det är Audi, Renault mfl med DRL inbyggda i huvudstrålkastaren eller bilar där DRL:en är extern och inte sällan i närheten där dimljus normalt sitter. Är lika fel som att en 940 har dimljusen på ihop med halvljuset.
Det är det jag reagerar på att bilköpare av nya bilar inte läser instruktionsboken längre än till hur man startat och stänger av bilen, att använda RÄTT belysning för tidpunkten på dygnet/ljus/väderförhållanden är helt främmande för dessa. Spelar ingen roll om det skall vara automatiskt eller manuellt när manuella givetvis fungerar bättre då man givetvis ställer det på automatiskt halvljus och låter den vara där resten av bilens liv.
Tyvärr är bilar med fabriks DLR sämst i klassen på detta, töntar med 740 och LED-remsor eller andra bilar med LED-remsor i "stylingstrålkastare" är bara 100% pinsamma varelser man inte slösar lampa att "hälsa" på, dessa får farbror blå ta hand om då dessa fordon ofta har grövre fel än bara felaktigt ljus tända.
Användarvisningsbild
av milktrucker
nä, LED-remsorna har 2 effektlägen. Ett starkt för varselljus och ett svagare som parkeringsljus, som lyser samtidigt som halvljusen.

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]