Daddan skrev:Nej men i skåne var det plusgrader (precis som här) i januari. Jag bytte till dubbdäck i god tid (december), en del gör inte så speciellt när det står 10 plusgrader på termometern. Sen blir folk lika "överraskade" som vanligt när kylan kommer, massor av avåkningar och olyckor. Jag säger inte att det är rätt att avvakta in i det sista men bor man i den södra landsänden är vintern ganska sen och våren tidig.
Det är precis det jag menar, att folk inte byter däck och sen blir dom överraskade. Bara för att det är +10 idag behöver det inte vara det imorgon. Det kan mycket väl sjukna till -2 och snöblandat regn. Det kan till och med räcka med + 2-3 grader och underkylt regn så är det halt.
Brainded skrev:Även jag bor vid kusten och det kan blåsa rejält här med men observera att jag skrev något om öppet, förutom uppsalaslätten så har vi inte särskilt mycket öppna fält brevid de stora vägarna här utan det är skog brevid dem som till viss del hindrar vinden att piska vägbanan.
Jag menar som jag skrev, till vinterdäck. Inte olagligt att köra med sommardäck så länge det inte är vinterväglag.
/Anders
Jaa, det är sant att det är mera skog vid vägarna även här, men det kan ju också göra det hela ännu farligare för då tycker kanske vissa att nu är det fint och det går att köra snabbare och sen kommer dom till ställen som är helt öppna och det blåser och driver som attan..
Okej, det är lagligt så länge det är varm och rena vägar men som jag skrivit tidigare så kan det ju slå om på några timmar. Varför chansa?? Inte bara riskera att få böta utan även att riskera sitt eget och andras liv bara för att man ska byta däck så sent som möjligt.