Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Daddan skrev:Vinterdäck är endast ett krav vid vinterväglag.
Joo, det är sant. Så du kör med sommardäck och stiger upp en timme tidigare varje morgon för att hinna byta däck om det skulle vara kallt ut?
av Daddan
Nej men i skåne var det plusgrader (precis som här) i januari. Jag bytte till dubbdäck i god tid (december), en del gör inte så speciellt när det står 10 plusgrader på termometern. Sen blir folk lika "överraskade" som vanligt när kylan kommer, massor av avåkningar och olyckor. Jag säger inte att det är rätt att avvakta in i det sista men bor man i den södra landsänden är vintern ganska sen och våren tidig.
Användarvisningsbild
av Brainy
RoadKiller skrev: Här vid kusten har vi inte speciellt mycket berg så det är relativt platt här också. Och eftersom det ligger vid kusten så blåser det 24/7 här också.

Jag hoppas du menar dubbdäck där på omläggningen för annars är det ju ett lagbrott. Vinterdäck MÅSTE man ju köra med men du behöver inte har dubbade.

Och sen en annan sak angående vilken sorts vinterdäck man ska har beroende på var man bor. Jag förstår att man vill köra med dubbfria däck så länge det är varmt och asafalten är framme(=sommarväglag), men hallå, det är ju fortfarande vinter och det betyder att det när som helst kan komma minusgrader och hur ser vägarna ut då om det varit varm innan? Joo, det blir förmodligen aphalt och det är då dubbdäcken skulle vara till nytta. Dubbfritt på isiga vägar är ju lika med sommardäck. Vi därimot här upp som har SNÖ skulle kuna köra med dubbfritt eftersom det endast är mönstret som får fäste i snön (lär ju inte hitta fäste på isig väg). Men det skulle ändå inte falla mig in att köra utan dubbar. Om det hade varit lagligt och det funnits däck som höll hade jag velat köra med spikdäck. :D
Även jag bor vid kusten och det kan blåsa rejält här med men observera att jag skrev något om öppet, förutom uppsalaslätten så har vi inte särskilt mycket öppna fält brevid de stora vägarna här utan det är skog brevid dem som till viss del hindrar vinden att piska vägbanan.

Jag menar som jag skrev, till vinterdäck. Inte olagligt att köra med sommardäck så länge det inte är vinterväglag.

/Anders
av S.t.r.a.n.D
Daddan skrev:Nej men i skåne var det plusgrader (precis som här) i januari. Jag bytte till dubbdäck i god tid (december), en del gör inte så speciellt när det står 10 plusgrader på termometern. Sen blir folk lika "överraskade" som vanligt när kylan kommer, massor av avåkningar och olyckor. Jag säger inte att det är rätt att avvakta in i det sista men bor man i den södra landsänden är vintern ganska sen och våren tidig.
Det är precis det jag menar, att folk inte byter däck och sen blir dom överraskade. Bara för att det är +10 idag behöver det inte vara det imorgon. Det kan mycket väl sjukna till -2 och snöblandat regn. Det kan till och med räcka med + 2-3 grader och underkylt regn så är det halt.

Brainded skrev:Även jag bor vid kusten och det kan blåsa rejält här med men observera att jag skrev något om öppet, förutom uppsalaslätten så har vi inte särskilt mycket öppna fält brevid de stora vägarna här utan det är skog brevid dem som till viss del hindrar vinden att piska vägbanan.

Jag menar som jag skrev, till vinterdäck. Inte olagligt att köra med sommardäck så länge det inte är vinterväglag.

/Anders
Jaa, det är sant att det är mera skog vid vägarna även här, men det kan ju också göra det hela ännu farligare för då tycker kanske vissa att nu är det fint och det går att köra snabbare och sen kommer dom till ställen som är helt öppna och det blåser och driver som attan..

Okej, det är lagligt så länge det är varm och rena vägar men som jag skrivit tidigare så kan det ju slå om på några timmar. Varför chansa?? Inte bara riskera att få böta utan även att riskera sitt eget och andras liv bara för att man ska byta däck så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Ja, det var därför jag skrev det om däcken. För att få fram att det är ett farligt tänk.

/Anders
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag tycker det blir allt vanligare att utländska långtradare ställer till oreda på vägarna när det är dåligt väglag. Det händer här uppe också.
Får deras däck se ut hur som helst trots vinterväglag?
Användarvisningsbild
av frilins
Ni i norr har ingen aning vad det handlar om, blåsten här gör att man kan komma körandes på en väg som är nyplogad och fin i en försiktig hastighet plötsligt har man 1 meter hög, 15 meter lång snödriva rakt över vägen och is på vägbanan som är så hård och hal så dina fina nya dubbdäck blir som en plastsäck på en hockeyrink så du fortsätter som en pappskalle glidandes i 15 km/h in i drivan där du sedan sitter förvånad! :shock:
Och du kommer inte loss själv utan hjälp.

Att sedan Stockholmarna visar i princip snöfria vägar i Aktuellt samtidigt som dom beskriver hemska väderförhållanden fattar inte vi här nere iheller...!?

Att det blir sådan is och att plåtskadorna inte är kul beror på att vår "snö" i Skåne är blöt och inte den pudersnö ni upplever.

Minns en gammal historia min farfar brukade berätta, han jobbade på SJ:
Det var under kriget vid en av dom värsta snöstormar som drabbat landet, man begärde hjälp från Norrland om att köra ner ett tåg med plog för att hjälpa Skåningarna få snöfria spår. Dom skrattade lika hjärtligt som ni gör idag över dom "korkade" Skåningarna, körde ner sitt tåg och skulle börja ploga. Det tog inte så många metrar förrän dom satt fast och fick sitta där tills någon annan fick hjälpa loss dom något, minst sagt, förvånade killarna från norr. :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Snackade med en lastbilschaffis, han hade en kollega som var där nere. Han hade kört 2 mil på 6 timmar. Tror inte den resan gick ihop...
av kaffe_koppen
Grejen här i stockholm (vet inte riktigt hur det ligger till i övriga landet) är att man alltid ska ligga så jävla nära in i röven på varandra.. Det är tydligen svårt det där med avstånd. Inte konstigt att det blir kaos av en minusgran och några centimeter då.
/Steffe
av S.t.r.a.n.D
Här var det någon som tog illa upp ser jag. :D Men det är bara att inse att det är så för detta händer ju varje år och dom blir lika förvånade varje gång, som att vintern var något nytt.
Sen vet jag inte om du försökte vara rolig eller nått men om du har en 15 meter lång snödriva på vägen så är den knappast nyplogad.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]